menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitboompjes

Ga naar meest recente reactie

an

An

hoi allemaal,
ik wil graag fruit boompjes in grote bloembakken gaan doen ,heb zelf ervaring met een kerseboom die gaat goed , nou lijkt mij een persik of kiwi of pruim ook wel leuk wie heeft er ervaring mee en wat is een lekker zoet soort wat het goed doet in bakken , een komt er in de zon en de andere half schauw en ook wel zo maar niet de hele dag, met de pruim dacht ik aan een opal pruim die zijn lekker maar of die in een bak kan weet ik niet en met een perzik en kiwi heb ik helemaal geen ervaring wie weet wat hiervan en hoe kan ik als ik ze heb zorgen dat ze goed vruchten gaan dragen *snoeien e.d.
alvast bedankt an
donderdag 15 juni 2006 - 11:22
Esem

Esem

an
ik heb een kiwi in pot staan zonder probleem.
Alleen is de groei minder en ik heb nog geen enkele keer een vrucht gezien en dit na ongeveer 8 jaar.
Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 19:02
an

An

hoi Esem
dat ie niet groot word vind ik niet erg maar als ik na 8 jaar net als jou maar 1 kiwi er aan krijg is dat ook niet veel,snoei jij hem of begint hij na 8 jaar pas vruchten te geven.
gr.an
donderdag 15 juni 2006 - 21:32
hugo

Hugo

om vruchten te hebben moet je een mannetje en een vrouwtje hebben ofwel een zelfbestuivende

groetjes
donderdag 15 juni 2006 - 21:34
an

An

dank je hugo
daar zal ik dan even opletten bij de aan schaf als ik dat doemoet je hem ook nog snoeien
gr an
donderdag 15 juni 2006 - 21:35
an

An

hoi Esem
ik lees net bij hugo dat je een mannetje en vrouwtje moet hebben voor vruchten , of een zelfbestuifende wat heb jij dan
gr. an
donderdag 15 juni 2006 - 21:37
Victor44

Victor44

Er bestaan ook zelfbestuivende kiwi's,heb ze al zien staan in verschillende zaad- en plantencatalogussen.Zodoende heb je toch maar één exemplaar nodig!
donderdag 15 juni 2006 - 22:48
hugo

Hugo

bij kiwi's heb je vrouwelijke, mannelijke, tweehuizige en zelfbestuivers;; de tweehuizige mag je je zeker nier laten aansmeren omdat deze wel eens durven bloeien met enkel mannelijke bloemen en dan heb je geen vruchten,, zelfbestuivers geven minder en kleinere vruchten dan wanneer je een mannelijke en vrouwelijke zet, mijn schoonbroer heeft er twee staan en hij past dezelfde methode van snoeien toe als bij zijn druiven, en ik garandeer je: ze zijn heerlijk van smaak

groetjes
vrijdag 16 juni 2006 - 12:56
WillyT

WillyT

Van kiwi's weet ik het niet, maar de meeste appelen, peren, kersen, pruimen werken volgens principe van kruisbestuiving ; m.a.w. er is geen mannetje of vrouwtje (zoals bij ons), maar om een vrucht te krijgen moet wel het stuifmeel van de ene bloem de stamper van een bloem op de andere boom bereiken en vice versa.
Tenzij je zelfbestuivers hebt, natuurlijk. Maar zoals hiervoor al gezegd : meestal gaan dit ten koste van de kwaliteit van de vruchten.

Wie regelmatig in de fruitstreek Haspengouw gaat wandelen, zal al wel opgemerkt hebben dat er tussen de rijen appelen soms eentje zit met een andere soort appel. Voila de uitleg waarom.
dinsdag 20 juni 2006 - 08:42
Victor44

Victor44

Bij kersen is dat NIET het geval,de zelfbestuivende rassen geven zowel zeer dikke vruchten als degene waarbij men bestuivers moet zetten. Ik heb zelf kersen en woon ook in de fruitstreek.
dinsdag 20 juni 2006 - 17:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon