menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje over palmen

Ga naar meest recente reactie

beertje

Beertje

Hallo,
Zondag heb ik in de Floralux 2 palmen gekocht een Chamaerops Humilus en een Phoenix Canariensis en er stond een bord bij waarop geschreven stond dat ze allebei winterhard waren.
Nu kijk ik op internet voor de verzorging van de palmen en daar staat bij dat ze niet winterhard zijn.
Is er soms iemand die er meer vanaf weet.
Alvast bedankt
grtjs beertje
vrijdag 20 april 2007 - 01:36
jippen

Jippen

Chamaerops humilis/ Chamaerops humilis "Cerifera"
De in Zuid-Europa inheemse Chamaerops humilis is gevoelig voor vooral natte koude. Deze soort wordt vaak verward met Trachycarpus fortunei, maar onderscheidt zich door kleiner, (meestal) blauwer blad met sterk gedoornde stelen. De bladeren zijn veel minder gevoelig voor wind dan die van de henneppalm. De Chamaerops humilis kan met een stevig winterdek wat vooral luchtig moet zijn, niet al te strenge winters overleven. Chamaerops humilis "Cerifera" komt uit het Atlasgebergte (Marokko) en heeft blauwere bladeren en is volgens theorieën van anderen wellicht iets meer winterhard. Ik geloof dit niet mits de "Cerifera" een heel droge plek krijgt, waar ook geen regen valt.

Verdere voorwaarden zijn: een uiterst droge plek in de winter en natuurlijk een zeer beschutte standplaats op het zuiden! Een droge plek is te creëren met harde (dus goed doorlatende) natuursteen, liefst met een zwarte kleur. Deze stukken steen kunnen door de grond rond de palm worden verwerkt. Ook mogen de stukken steen best aan de oppervlakte verschijnen dan kan er extra warmte opgenomen worden, mits de steen een donkere kleur heeft.

bron: http://home.planet.nl/~gerrien/

Phoenix Canariensis: zal denk ik toch rdelijk moeilijk worden maar ik heb al mensen gehoord die deze in volle grond de winnter door krijgen...
vrijdag 20 april 2007 - 03:06
beertje

Beertje

Bedankt voor de informatie

mvg beertje
vrijdag 20 april 2007 - 03:16
Ernas

Ernas

Hallo,

Ik heb 2 ph. canariensis al enkele jaren in de volle grond. In de winter maak ik (of liever gezegd : mijn man ) een afdakje, met daarrond noppenfolie (dubbele laag). één kant van deze constructie laten we open voor verluchting. Als men erge vrieskou voorspeld ( is dit jaar niet gebeurt ) doen we alles toe.
We moeten de palmen ook samenbinden, want het zijn ondertussen al serieuze planten geworden.

De chamaerops humilis staat enkel onder een afdak, en beschermd aan 2 kanten (van de 6) door noppenfolie, langs de noordkant van de plant.
Er staan momenteel 7 bloeien in deze plant. Ik weet niet of het een mannetje of een vrouwtje is, er staat nog een 2e in bloei, dus afwachten wat het is...

Ter informatie : http://community.webshots.com/user/robindennis

In het album tuin 2007 staat er een foto van de chamaerops met bescherming.
Beste groeten,
Erna
vrijdag 20 april 2007 - 23:22
beertje

Beertje

Hallo,

Ik ben blij dat de ph.canariensis toch buiten kan ,want mijn man heeft mijn bloemen en plantentuin vergroot om nog méér planten in te zetten . Daarom wou ik een palm om eens iets anders te hebben.
Mag ik dan de chamaerops humilis in een grotere pot planten want nu staat hij in een kleine pot (zo gekocht in de floralux)

mvg groetjes
beertje
Alvast bedankt voor de informatie
zaterdag 21 april 2007 - 01:29
Ernas

Ernas

Hallo,
Ik zou de chamaerops toch in de volle grond uitplanten, hij kan beter tegen de vorst dan een ph. canariensis.., een droge plaats is alles wat hij nodig heeft.

Beste groeten,
Erna
zondag 22 april 2007 - 04:34
beertje

Beertje

Hallo,
voorlopig staan ze nog in de bloempot,heb nog niet veel in mijn tuintje kunnen werken ,kan bijna niet stappen(beide voeten volledig ontstoken )en mijn man is geen tuinfreak maar wel een fietsfreak en nooit tijd zodus neem ik de tuin altijd voor mijn rekening.maar volgende week vlieg ik er zeker in pijn of geen pijn.

Bedankt Erna
mvg beertje
zondag 22 april 2007 - 04:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon