menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren in compost

Ga naar meest recente reactie

Stef89

Stef89

Ik heb heel veel mieren in mijn compostbak. In de compostbak zitten alleen maar dingen die er thuishoren. Er zit geen mierennest in de compost, maar ik weet niet van waar ze komen. Heb er al een beetje water ingegoten en eens goed de compost overhoop gehaald, maar die blijven maar komen. Hoe krijg ik de mieren weg? Het composteren zelf, blijft in orde. Het tuinafval verdwijnt, maar de mieren blijven.
dinsdag 1 mei 2012 - 10:14
Bombycilla

Bombycilla

waarom moeten die beestjes uit je compost,lijkt me dat ze daar niet veel kwaad kunnen
dinsdag 1 mei 2012 - 10:21
Polplastron

Polplastron

Mieren maken gewoon deel uit van de composthoop: sommige soorten malen plantenstukjes fijn en helpen hiermee het composteringsproces anderen jagen in de jungle van het compostgeheel naar kleine ongewervelden.

Kortom: er zit meer in compost dan je zomaar ziet! Bestrijden is hoe dan ook zinloos en zelfs schadelijk voor de overige organismen die je compost nodig heeft.

Groeten,

Pol
dinsdag 1 mei 2012 - 18:22
Stef89

Stef89

Ok, als dat geen kwaad kan, laat ik ze gewoon zitten. Ik zal dan zien wat er met de compost gebeurt. Bedankt voor de antwoorden.
vrijdag 4 mei 2012 - 10:21
sugar

Sugar

Zou ook kunnen dat je composthoop een beetje te droog is - alhoewel dat onder de huidige omstandigheden redelijk ondenkbaar is. Kijk dat eens na.
vrijdag 4 mei 2012 - 20:03
Polplastron

Polplastron

Mijn composthoop is vochtig genoeg en daar zit het momenteel ook vol mieren hoor, dus ik snap de link niet echt, Sugar?
maandag 7 mei 2012 - 09:28
budinski

Budinski

Als je regelmatig gras toevoegd en onderzet verdwijnen ze vanzelf, ze worden niet zo graag gekookt. Het wordt namelijk zeer warm als je veel gras toevoegd en alle moeilijkere composteerbare dingen worden zo lekker mals voor de wormen.
maandag 7 mei 2012 - 20:20
Polplastron

Polplastron

HAHA! Door warmte laten mieren zich echt niet door afschrikken hoor! In mijn compostvaten wordt het al snel belachelijk warm, maar aan de randen vinden ze blijkbaar toch altijd nog voldoende koele plekjes om nesten te maken. Insecten houden ook van warmte hé gezien ze zelf koudbloedig zijn.

Regelmatig omzetten is wel iets waar ze niet van houden; het altijd verhuizen van hun eitjes kost hen teveel energie en dus zullen ze verhuizen.

Overigens geldt hetzelfde voor mierenhopen in het gazon: regelmatig maaien verstoort de nesten en dus zullen de meeste mierenkolonies ook verhuizen.

Groeten,

Pol
dinsdag 8 mei 2012 - 08:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon