menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon egaliseren

Ga naar meest recente reactie

Hieronymus

Hieronymus

Ik wil mijn gazon eens goed egaliseren. Normaliter dres ik mijn gazon ieder voorjaar. Kort afmaaien (laagste stand maaier), verticuteren en egaliseren met een mengsel van tuinaarde en graszaad. Mijn gazon ligt echter op een dikke kleilaag met een iets te gezonde bodem die ieder najaar wordt omgeploegd door wormen. Met als resultaat van golfbaan in de zomer tot knollenveld en het voorjaar. Nu vroeg ik me 2 zaken af. Kan ik het omploegen door al het ondergrondse leven voorkomen? En kan ik een bestaand gazon wellen? Dit lijkt mij een makkelijkere optie dan bovenstaande op 300m2 gazon. (Let wel: nu nog vochtige en makkelijk vormbare kleigrond.)

Alvast bedankt!
maandag 5 maart 2012 - 16:53
minouke

Minouke

in feite begrijp ik iets niet goed omgeploegd door wormen
OF zijn het mollen???

Ik rol (wellen) in de lente en herfst als de grond erg mals is regelmatig, putten vul ik wat op met lichte aarde zodat de sprietjes er weer door kunnen.

Maar weer omploegen??? millegus nee! waarom is dat nodig?


Als je pieren bedoeld, deze maken juist je grond luchtiger en zijn eerder nuttig.
maandag 5 maart 2012 - 18:08
Hieronymus

Hieronymus

Volgens mij zijn het geen mollen. Of ze moeten niet boven de grond komen en enkel onder het maaioppervlak blijven.

Maar rol je dan je gazon niet stuk? Ik kan me zo voorstellen dat er geen grasspriet meer overeind staat. Komt dat nog goed?
maandag 5 maart 2012 - 18:31
minouke

Minouke

Je gras gaat daar helemaal niet van kapot.
maandag 5 maart 2012 - 18:44
Jan1980

Jan1980

Zouden het geen woelmuizen zijn?
woensdag 7 maart 2012 - 09:18
Hieronymus

Hieronymus

Dat zou me niets verbazen. Ik heb er namelijk vorige week één gered van de dood, want die werd door de kat door de tuin heen geslagen. Overigens wel nadat hij aangesterkt was uitgezet in een weiland een heel stuk verder. Maar kunnen woelmuizen zo tekeer gaan onder de grond? En wat kan je ertegen doen? Toch de kat er maar op los laten gaan.....?
woensdag 7 maart 2012 - 13:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon