menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dennenschors op bloembollenstrook

Ga naar meest recente reactie

Biekevg

Biekevg

Hallo,
ik stel me de volgende vraag : in een lange, smalle grondstrook die naast de oprit loopt, heb ik al enkele jaren een massa bloembollen geplant (sneeuwklokjes, sneeuwroem, kievitsbloemen, narcissen, anemoontjes, en zo nog meer). Eens deze uitgebloeid zijn einde voorjaar, wordt de hele strook al gauw één grote onkruid"border", die erg moeilijk te onderhouden is. Kan ik op deze strook dennenschorsmulch leggen, zullen de bloembollen daar doorheen kunnen priemen in het voorjaar? Heeft iemand hier al ervaring mee? En alle andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!
Biekevg
donderdag 4 november 2010 - 12:15
printemps

Printemps

Hartelijk welkom

De planten groeien er zonder moeite door
Natuurlijk bij de sneeuwroem geen laag van 10 cm dik nemen want dat plantje is maar zeer laag

mvg
donderdag 4 november 2010 - 13:02
Biekevg

Biekevg

Heel erg bedankt voor het snel antwoorden. Dat stelt mij toch gerust. Ik dacht zo'n laag van een vijftal centimeter aan te brengen, dat zou moeten volstaan.
En bedankt voor het welkomstwoordje, ik ben inderdaad nieuw, maar hoop nog heel veel te leren op dit forum.
tot binnenkort,
donderdag 4 november 2010 - 13:41
Biekevg

Biekevg

Mocht iemand willen weten hoe dit afgelopen is : ik had een pracht van een voorjaarsbordertje dit jaar, en daarna bijna geen onkruid (behalve op het laatste stukje, waar ik nog geen dennenschors op gelegd had).
Bedankt nog een keer
zaterdag 11 juni 2011 - 18:53
renate67

Renate67

Fijn voor u dat het goed gelukt is.
Maar ik vraag me af waarom je er alleen een bloemenborder in het voorjaar wilt en de rest van de zomer alleen tegen houtschors aan gaat zitten kijken??.
Waarom zaai je er geen eenjarige als de bloembollen beginnen uit te bloeien?
Of als de plek er geschikt voor is en je die mooi vind hostas planten, die komen pas op als de voorjaarbollen uitgebloeit zijn en bedekken de grond goed, daaronder komt nauwelijk onkruid op.
Renate
maandag 13 juni 2011 - 09:25
Biekevg

Biekevg

Hallo,
de rest van de zomer plant ik er - tussen de schors in - perkplantjes in.
Eenjarigen zaaien zou prima zijn, maar ik woon in een buurt met veel velden en dus ook heel veel uitzaaiend onkruid. Ik vrees dat het onkruid de eenjarigen snel zou overwoekeren
Hosta's is een goed idee, maar de 'border' is feitelijk meer een strook van zo'n 40 cm breed, ik denk dat hosta's daarvoor te breed worden. Daarenboven ligt de strook in de zomer vanaf 11u 's morgens tot 's avonds laat in de volle zon!
Maar heel erg bedankt voor de tips!
maandag 13 juni 2011 - 18:31
Biekevg

Biekevg

Hallo,
nu de dennenschors duidelijk zijn werk goed doet, heb ik een volgende vraag hierover : ik heb gelezen dat dennenschors als mulch alle stikstof uit de grond zou trekken, waardoor - zeker jonge - planten afsterven.
Is dat waar? Heeft iemand hier al ervaring mee???
zondag 19 juni 2011 - 11:32
hancool12

Hancool12

Hallo,

Ik wil de grond in mijn moestuin verbeteren. Kan ik hiervoor compost van dennenschors gebruiken?
vrijdag 15 april 2016 - 19:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon