menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fontein aanleggen

Ga naar meest recente reactie

u857287

U857287

Beste tuinvrienden

Ik wil graag een fontein - waterornament aanleggen, uit gerecupereerd materiaal. Ik heb een oude marmeren schouw in stukken, ter beschikking.
Heeft er iemand een idee ?

Mvg

Lieve
zondag 8 augustus 2010 - 22:38
Wewe

Wewe

Beste Lieve,

Ieder z'n smaak, maar een waterornament in marmer is al snel zwaar en afhankelijk van de kleur zelfs kitscherig. Aangezien het van een schouw komt zal dit mooi gepolijst zijn, wat onnatuurlijk overkomt. Spring hier doordacht mee om.
In Griekenland houden ze ervan. Bij ons is het eerder "not done".

Maar wie niets nieuws probeert raakt nooit verder. Wat misschien kan werken is als je het water over een gebroken stuk marmer met ruwe kanten laat afvloeien. Dan heb je een leuke vorm nodig.
Of gebruiken als mozaiek in een bassin?

Ik ben zeer benieuwd naar een foto indien je slaagt in uw creatie.
Veel succes met je creativiteit!
Werner
zondag 15 augustus 2010 - 23:18
Pistachio

Pistachio

Hoi,

Ik speel ook met de idee om een waterelement in de tuin aan te brengen maar ik vraag me af als je het hele jaar door water laat stromen via een pomp hoeveel dat eigenlijk kost aan electriciteit? Valt dat mee of vies tegen?
maandag 4 oktober 2010 - 14:24
pthomass

Pthomass

het marmer in vierkantjes slijpen van nagenoeg dezelfde grootte. Niet perfect dezelfde grootte houden hé, dat zorg voor wat meer variatie.
Met een hamertje of iets anders tik je tegen alle hoeken van de plaatsjes om de rechte slijplijnen te breken.
In het center van elk plaatje een gat boren voor de buis. Alle plaatjes op elkaar en verdraaid onder een kleine hoek zodat ze geen balk gaan vormen.

Even op elkaar vastlijmen, klaar.

Dat gaat wel wat wegen hé, besef dat!!!
maandag 4 oktober 2010 - 14:33
pthomass

Pthomass

het marmer in vierkantjes slijpen van nagenoeg dezelfde grootte. Niet perfect dezelfde grootte houden hé, dat zorg voor wat meer variatie.
Met een hamertje of iets anders tik je tegen alle hoeken van de plaatsjes om de rechte slijplijnen te breken.
In het center van elk plaatje een gat boren voor de buis. Alle plaatjes op elkaar en verdraaid onder een kleine hoek zodat ze geen balk gaan vormen.

Even op elkaar vastlijmen, klaar.

Dat gaat wel wat wegen hé, besef dat!!!
maandag 4 oktober 2010 - 14:34
u857287

U857287

Beste tuinvrienden

Bedankt voor jullie advies. Ondertussen hebben we dan toch eindelijk een fontein, het is wel een traditionele geworden, want ik had teweinig marmer, dus hebben we er een vierkante van gemaakt met graniet, en in het midden een platte granieten steen waaruit het water borrelt (foto's hiervan maken, dat is niet mijn ding).

In verband met dat stroomverbruik, ik heb er geen idee van, maar ik ben wel van plan om dat ding niet dag en nacht te laten aanstaan, doch daar wil ik toch wel een beetje opletten.

Wat mij ook wel iets is tegengevallen, is dat graven natuurlijk, want de stroom ligt toch wel zo'n 15 meter van het stopcontact verwijderd, en we hebben dan ook zo'n lange sleuf moeten graven (de kabel zit nu in een rioolbuis), dus door de gazon heen, en als je dan weet, we hebben meer onkruid dan gras op onze gazon, het was niet gelachen, maar nu is alles in orde, sinds gisteren.

Groetjes


Lieve
maandag 4 oktober 2010 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon