menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Petatje

Op mijn Lysimachia clethroides zitten er volop mieren. Kan dit kwaad of moet ik er iets tegen doen?
zaterdag 10 juli 2010 - 18:12
Stefan70

Stefan70

Beste,

Mieren op zich zijn geen probleem,maar bijna altijd wijzen zij erop dat er bladluizen op de plant zitten. Mieren leven namelijk in symbiose(dwz samenwerking om te leven)met bladluizen. Mieren "hoeden" (beschermen)bladluizen ongeveer zoals herders schapen hoeden.De mieren zijn uit op de zoetstof die bladluizen afscheiden via sifonen op hun rug.

Groetjes

Stefan
zondag 11 juli 2010 - 01:31
Petatje

Petatje

Moet ik er iets tegen doen? Zoja, wat?
zondag 11 juli 2010 - 17:51
Stefan70

Stefan70

Zie je de bladluizen? voelen de bladeren kleverig aan? Doe dan in een verstuiver
wat zeepwater en spuit dat er op (niet als de zon erop staat) .Ook geen agressieve zeep gebruiken .

Groetjes

Stefan
zondag 11 juli 2010 - 18:58
Polplastron

Polplastron

Gewoon laten doen kan ook hoor... Hier in de tuin komen heel wat mieren voor en heel wat bladluizen, maar aan de andere kant ontdek ik in mijn tuin iedere dag wel wat nieuws. Vogels, lieveheersbeestjes, sluipwespen, ... komen gretig af op al dat klein gespuis en eten hun buikje vol.

En de planten ... die zien er echt wel goed uit hoor, al weet ik nog dat ook mijn hartje even stilstond het eerste jaar toen ik stopte met allerlei middeltjes te spuiten!

Lysimachia's zijn overigens zeer robuuste plantensoorten, die kunnen wel wat verdragen!

Groeten,

Pol
zondag 11 juli 2010 - 22:24
Stefan70

Stefan70

dat is waar Pol ,maar een beetje zeepwater kan geen kwaad,nietwaar?

Groetjes

Stefan
zondag 11 juli 2010 - 23:51
Polplastron

Polplastron

Toch jammer voor die vogeltjes en lieveheersbeestjes hé? Ze gaan er misschien niet aan dood, maar hun eten wordt er wel door verbrod hé. 't Doet mij denken aan het spreekwoordelijke "cafe zonder bier".

Groetjes
donderdag 15 juli 2010 - 19:49
Stefan70

Stefan70

Jij wint Pol,geen zeep !!!!

Er zijn mensen die Oost-Indische kers tussen hun planten zaaien omdat die een echte bladluizen magneet zijn,als de plant vol zit verwijderen ze hem.Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Groetjes

Stefan
donderdag 15 juli 2010 - 21:31
Polplastron

Polplastron

Die Oost-Indische kers is inderdaad een luizenmagneet. Ik zaai hem hier ook soms in de tuin en dan trekt hij ook meteen weer heel wat andere (nuttige) insecten aan. Mij valt overigens ook op dat planten die naast planten met bladluizen staan vaak minder last hebben van luizen.

Groeten,

Pol
dinsdag 20 juli 2010 - 09:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon