menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Haagwinde

Ga naar meest recente reactie

lyne

Lyne

Hallo, Na verwaarlozing van de tuin van onze buren hebben wij nu echt veel last van haagwinde. Die is onder de haag en afsluiting aan het groeien, en bijna niet meer in toom te houden. Als de plant in bloei staat is die wel mooi, maar we willen er liever van af ! Ik heb een schaduwhoek achter in de tuin met hosta, astilbe, vrouwenmantel enz.. die is nu helemaal overwoekert met haagwinde, evenals onze coniferen. Ik trek dus ook mijn planten stuk als ik haagwinde verwijder. Is daar iets aan te doen , (Ik ben wel niet zo een vergifstrooier) Dus een alternatieve suggestie is altijd welkom . Bedankt.
maandag 1 augustus 2016 - 13:01
diety

Diety

Praat eens met u buur of jullie samen daar een oplossing te vinden is voor het probleem .
Met de hand onkruid verwijderen lijkt mij het beste .
maandag 1 augustus 2016 - 13:06
deHaan

DeHaan

Lyne, als ik het zo lees heb je je eigen tuin eigenlijk ook verwaarloosd.
Als je het vanaf het begin had bijgehouden dan was het nu te overzien.
Dit is een positief bedoelde constatering en hoop dat het niet negatief overkomt.

Probeer het dit jaar noch een beetje in de hand te houden.
In okt/nov ga je de tuin goed doorspitten en alle wortels van de winde rooien, vaste planten neem je even op en je haalt er alle wortels van de winde eruit.
Struiken en bomen werk je omheen.
Dit is gelijk een mooie gelegenheid om vaste planten te scheuren en te bemesten.

Volgend jaar zodra alles begint te groeien ga je elke week de tuin door en alle pispotjes die bovenkomen trek je weg, als het kan met wortel en al.

Veel succes en sterkte.
maandag 1 augustus 2016 - 14:38
Roeli

Roeli

Neem een schaar mee en knip daar, waar de boel aan elkaar vast zit de lange slierten van de haagwinde door en trek de boel weg. .Neem elke dag een stukje onder handen .Als je dat consequent doet zal je merken dat er steeds minder nieuwe uitlopers komen.
Ongeveer 5 jaar geleden stond er bij mij in de tuin ook heel veel.
Nu bijna niets meer.
maandag 1 augustus 2016 - 18:20
Carib

Carib

De clou met haagwinde is om niet van bovenaf eraan te gaan trekken, maar op de grond waar de scheuten uit de grond komen deze door te trekken of te knippen. Dan trek je niet je eigen planten stuk. Door dit consequent te doen, kom je er echt vanaf.
maandag 1 augustus 2016 - 20:05
pplakke

Pplakke

onkruid bij de buur blijft toch een warm punt.
er is laatst zelfs een man vermoord door zijn buur voor onkruid .
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2817278/2016/07/30/Man-steekt-buurman-dood-in-Kortenaken.dhtml

op de dag dat er een verbod komt op glyfosaat.
dan ga je wat zien want veel mensen die nu hun grote tuin met gif in bedwang houden.
gaan dat dan niet meer kunnen en de dieren en het grondwater gaan er blij mee zijn.
maar de nu bio buur krijgt plots een muur van onkruid die van de ex spuitende buur gaat komen.
dinsdag 2 augustus 2016 - 05:42
Carib

Tekst aangepast

Carib

Dat zal volgens mij wel meevallen. We hebben een behoorlijk grote tuin (ruim 7000 m2) en naast ons ligt een nog iets groter perceel dat gesaneerd moet worden, maar nu braak ligt en feitelijk al een paar jaar volledig verwilderd is en volledig vol metershoog onkruid staat. Heel veel distels, haagwinde en tal van andere woekerende onkruiden. We merken er eerlijk gezegd weinig van in onze borders en gazon. Naast de perceelsgrens ligt gras dus maaien houdt woekerend onkruid in toom en van al het overwaaiende zaad kiemt onverwacht weinig of het wordt door regelmatig schoffelen in de kiem gesmoord. Je eigen onderhoud is de grootste bepalende factor bij overlast van onkruid.
dinsdag 2 augustus 2016 - 17:02
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

natuurlijk is het te doen zelfs zonder gif.
maar kost toch veel meer tijd en moeite.
ik zie hier in de buurt veel de methode van 1 maal spuiten .
half juli als de ergste groei en kiemings periode grotendeels voorbij is.
en dan word er een heel jaar niets meer gedaan .
het dode onkruid is dan een soort mulch die er mee voor zorgt.
dat er voor de volgende lente niet veel meer groeit.
de bio tuinier doet het nu al .
maar gaat de spuiter met een grote tuin bij een verbod dagen schoffelen ?
in plaats van nu met de rugspuit een maal per jaar een paar uur spuiten?
want schoffelen start al in de lente als je wacht tot juli dan lukt het al niet meer.
het zijn net die tuinen die wel eens zeer snel zouden kunnen verwilderen (mocht er ooit een verbod komen).

dinsdag 2 augustus 2016 - 21:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon