menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon beschadigd

Ga naar meest recente reactie

jcjab

Jcjab

Misschien moeilijk te geloven, maar op de foto's zou een mooi stuk gazon moeten zijn, en de schade is het werk van één merel! Zouden er ook hooligans zijn bij de vogels?
Ernstiger nu, is er iemand die weet waarom een merel zoiets zou doen in plaats van gewoon op wormen te f-jagen. Er zijn altijd merels geweest in de tuin, en schade veroorzaken ze niet.
Hopelijk is de schade duidelijk zichtbaar op mijn foto's.
Dank bij voorbaat voor de antwoorden.

Allemaal Beestjes

dinsdag 1 december 2020 - 10:43
Louisa S

Louisa S

De 'merel ' komt waarschijnlijk de engerlingen uit de bodem pikken https://deboomdokter.be/blog/gazon-en-tuin/engerlingen-en-emelten/
dinsdag 1 december 2020 - 12:23
Roeli

Roeli

De merels keren de bovenlaag gewoon om om bij de lekkere hapjes te komen.
Heb ik ook altijd last van. Hoewel last ? Het is voornamelijk mos dat ze er uit pieren en dat raap ik dan op en gebruik het in bloemstukjes.
dinsdag 1 december 2020 - 21:47
jcjab

Jcjab

Het is bij mij de eerste keer dat ze o bezig zijn, en zoals te zien is op de foto blijft er niet veel gras over. Wij zien hem inderdaad larven eten, dus zullen het wel engerlingen of zoiets zijn. Volgens wat ik begrepen heb moet ik tot april wachten om er iets tegen te doen. Ik zal dan aaltjes (ecologisch denk ik) gebruiken, samen met mest (ik gebruik geen chemische mest), en daarbij gras zaaien.
Goede oplosing?
woensdag 2 december 2020 - 11:27
Patrikc

Patrikc

De merels zijn efficiënter als ecologische bestrijding dan de aaltjes...
woensdag 2 december 2020 - 16:18
Henk-Willem

Henk-Willem

Die engerlingen zijn dan intussen wel verdwenen door de merels en dat stukje gras herstelt vanzelf in het voorjaar. Beetje organische mest strooien in maart helpt natuurlijk wel het herstel.
woensdag 2 december 2020 - 21:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon