menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke treurwilg

Ga naar meest recente reactie

Gunny_vds

Gunny_vds

Kom net van bij mijn ouders en zag dat hun treurwilg misschien met een probleem zit.
De schors lijkt onderaan te barsten en los te laten.
Aan de andere kant lijkt het alsof de schors al gebarsten is en er kleine korte scheutjes door groeien.

De boom groeit toch goed, maar er heeft vroeger op dezelfde plek een treurwilg gestaan die gestorven is. Die is dan door een pro verwijderd en een nieuwe treurwilg is dan een jaartje later geplant.

Aangezien ik geen treurwilg heb weet ik niet in hoeverre dit normaal is of wat er kan aan gedaan worden indien dit niet normaal is. Mijn ouders hebben natuurlijk schrik dat deze opnieuw ziek zal worden en afsterven, alhoewel het beeld zeker niet hetzelfde is als de vorige.

Wie kan wat hulp / raad geven?

Struiken & Bomen

donderdag 24 juli 2014 - 22:04
blanchefosse

Blanchefosse

Ben je er al achter wat je treurwilg mankeert?
Ik heb een treurwilg die in het voorjaar nog helemaal in het blad stond maar nu in juli voor 99 % kaal is.
De schors heeft onderaan rondom geheel losgelaten en ook de bast lijkt beschadigd.
zaterdag 25 juli 2015 - 10:11
WiPe

WiPe

Heb je foto's van de boom, de stamvoet en de groeiplaats? Dat zou verschillende oorzaken kunnen hebben. Kun je ook de schors verwijderen en beschrijven wat daaronder te zien is?
zaterdag 25 juli 2015 - 11:04
blanchefosse

Blanchefosse

De boom staat in de Ardennen. Normaal een nat gebied maar het is een periode droog geweest. In het gazon.
Na verwijdering van de schors is er een dunne donkere laag te zien met daaronder een gave lichtgekleurd hout. Onder de schors pissebedden,
Oorwurmen en kevers met een schildje.
De boom is een jaar of 5 geleden geplant , was toen ongeveer 3 meter en kreeg een jaar later kronkelende takken en leek niet zo gezond maar is daarvan hersteld en groeide goed.
Ik kan helaas maar 1 foto plaatsen.

Struiken & Bomen

zaterdag 25 juli 2015 - 14:03
RdB

RdB

Gewoon jezelf blijven beantwoorden, kun je steeds een foto kwijt.

Ruud
zaterdag 25 juli 2015 - 14:10
blanchefosse

Blanchefosse

Aha!
Deze foto is van de stam

Struiken & Bomen

zaterdag 25 juli 2015 - 14:27
blanchefosse

Blanchefosse

Dit is een foto na verwijdering van de schors
zaterdag 25 juli 2015 - 14:35
blanchefosse
zaterdag 25 juli 2015 - 14:45
WiPe

WiPe

Zou watermerkziekte kunnen zijn, maar over het algemeen zie je daar toch dat de kruin in fasen afsterft zelden de hele boom ineens.
zaterdag 25 juli 2015 - 16:28
blanchefosse

Blanchefosse

Dank voor de beoordeling. Ik wist niet dat de schors het bij watermerkziekte begaf.
Het uiteinde van heel veel twijgen is bruin verkleurd. Dat zou wel daar bij kunnen passen dacht ik
zaterdag 25 juli 2015 - 16:39
WiPe

WiPe

De schors begeeft het als de boom afsterft; bij een aantasting van honingzwam zie je een dunne witte laag onder de schors.

Maar voor alle duidelijkheid ik veronderstel dat het watermerkziekte zou kunnen zijn. Ik ben daar niet helemaal zeker van.
zaterdag 25 juli 2015 - 17:15
blanchefosse

Blanchefosse

Nogmaals hartelijk dank. Ik kan hier wel mee uit de voeten.
zaterdag 25 juli 2015 - 17:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon