menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen op Rododendron

Ga naar meest recente reactie

triske

Triske

hallo

Kan een Rododendron last hebben van bladluizen ??
dinsdag 11 juni 2013 - 15:53
Bombycilla
dinsdag 11 juni 2013 - 16:19
triske

Triske

hihi ok bedankt
groeties
dinsdag 11 juni 2013 - 17:06
Bombycilla
dinsdag 11 juni 2013 - 17:41
Lino

Lino

Zouden lieveheersbeestjes en oorwormen die witte exemplaren ook opeten?
woensdag 12 juni 2013 - 09:01
Polplastron

Polplastron

Ja en vergeet ook de sluipwespjes (hun larven) niet.
woensdag 12 juni 2013 - 10:02
Tuinman65

Tuinman65

Daar kan je natuurlijk wel iets aan doen maar wanneer ik je raad probeer te geven dan begint de heisa hier opnieuw.
Stuur me gewoon een priv
woensdag 12 juni 2013 - 23:07
Polplastron

Polplastron

Zeg gewoon wat jij zou doen, maar doe het gewoon op een manier waarbij je anderen niet uitmaakt voor extremisten of onwetenden.

De keuze tussen niets doen, wat mijn mening is en die van een aantal anderen, of het gebruik van bepaalde producten wat jouw mening is, ligt dan gewoon bij de vraagsteller.

Het is niet omdat er hier andere meningen zijn, dat we die niet moeten respecteren. De manier waarop het een en andere gezegd wordt, daar hangt echter veel van af!

Groeten,

Pol
donderdag 13 juni 2013 - 09:10
jdcoster

Jdcoster

Bladluizen zullen er altijd zijn daar kun je niet onderuit en zolang de planten er niet zwaar onder lijden is dat ook geen probleem.
We plaatsen echter in de eerste plaats planten in onze tuin opdat ze mooi zouden zijn en vooral mooi bloeien. Ik zou bij de rozen nu, voor de bloei volop begint, er eens door gaan met een tamelijk harde nevelstraal van de waterleiding. Het meeste zal al verdwenen zijn. Houdt wel uw hand ter ondersteuning achter de trossen met de knoppen.
Bij de Rhododendrons zullen die bladluizen zich vooral op de reeds geopende bloemen geconcentreerd hebben. Die moeten normaal toch uitgeknepen worden na de bloei (nu binnenkort dus) wilt u volgend jaar verder mooie volle struiken behouden. Die planten kun je daarna dan eventueel ook eens afspuiten. Als u dat nu doet zouden ze te erg beschadigd zijn.
Zo doe ik dat. Het is ook een milieuvriendelijke en goedkope oplossing.
Vriendelijke groeten
donderdag 13 juni 2013 - 10:12
triske

Triske

dank u allen voor de antwoorden
Het wel of niet gebruiken van producten is voor iedereen anders en ik geef toe dat ik soms wel met producten spuit als een plant er teveel onder te lijden heeft maar indien mogelijk wacht ik hier zo lang mogelijk mee !
Ik heb nu lavendel gezet bij mijn rozen omdat men vertelde da er dan minder bladluizen zouden komen ben dus benieuwd.
De Rhododendrons zijn nu bijna uitgebloemd en de luizen zitten op de nieuwe bladeren die gevormd worden dus als ik de bloemknoppen heb uitgeknepen zal ik ze es ne fameuze douche geven

Over producten heb ik toch ook nog een vraag
is er iets dat je zowel op fruitbomen als rozen als Rhododendrons kan gebruiken of moet je echt voor elke plant iets anders kopen ?
De reden van de raag nu wordt de kersenboom opgesmuld de bladeren krullen en zitten hier nu zwarte beestjes in ook luis ??

planten zijn prachtig maar al die dingen net iets minder hihi

hartelijk dank aan allen die reageerden
groeties
triske
donderdag 13 juni 2013 - 14:13
Bombycilla

Bombycilla

als je geen beestjes in de tuin wil moet je alles eruit gooien,bij bijna iedere plant hoort een beestje wat er van eet.
De prunus zal larven van een bladwesp op zijn bladeren hebben,deze zullen een heleboel bladeren opeten maar het zal de boom niet schaden.
Ze horen immers bij elkaar, als de bladwesp prunussen zou kapotmaken heeft ze zelf volgend jaar toch ook geen eten meer.
Ik zelf vindt het een aanvulling in de tuin dat er eens een plant onder de rupsen zit of dat de prunus helemaal ingesponnen is door de stippelmot.
donderdag 13 juni 2013 - 14:51
triske

Triske

dus die zwarte dingetjes zijn van de bladwesp ? maar elk nieuw blaadje wordt helemaal verorbert en dit kan geen kwaad ? is al 3 de jaar dat na de bloesem ik geen vruchtje hou alles na de bloesem wordt opgegeten.

Dat er overal beestjes zijn weet ik ook en heb er op zich ook geen problemen mee maar vind het wel jammer om planten en bomen totaal opgesmuld te zien worden

groeties
donderdag 13 juni 2013 - 15:00
Bombycilla

Bombycilla

ja het is lastig als ze niet van onze plantjes af kunnen blijven,ieder moet voor zich weten wat ze er aan willen doen,ik geef alleen aan hoe ik er over denk.
Ik vind het middel(gif) dus erger dan de kwaal,dat onze voedselvoorziening niet zonder gif kan is al erg genoeg,maar dat men zelfs in siertuinen gif moet spuiten omdat onze planten beschadigd worden is een goed voorbeeld van hoe arrogant de mens geworden is ten opzichte van de natuur
onze planten stel je voor zeg
donderdag 13 juni 2013 - 17:41
triske

Triske

hihi ik volg je helemaal maar ergens is het voor die planten ook triest als ze wil groeien en bloeien en inplaats daarvan opgegeten worden
maar idd zo weinig mogelijk gif ! dikwijls kan je het zo oplossen he
donderdag 13 juni 2013 - 17:55
Bombycilla

Bombycilla

inderdaad
donderdag 13 juni 2013 - 18:17
Tuinman65

Tuinman65

Nee Pol, in zulke discussies kom ik niet meer tussen.
Leo
donderdag 13 juni 2013 - 23:25
Lino

Lino

@ triske: heb je al omgekeerde bloempotjes met stro in je fruitbomen hangen?
Daarin gaan oorwormen leven en die eten dan weer graag bladluizen.
vrijdag 14 juni 2013 - 14:11
triske

Triske

dat probeerden ik vorig jaar maar gebeurde niets hihi geen oorwormen
vrijdag 14 juni 2013 - 14:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon