menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

WISTERIA Help

Ga naar meest recente reactie

papypc

Papypc

Hello,
Weet iemand wat er gaande is met mijn Wisteria ?
Hij stond dit jaar, zoals vele vorige, met prachtige bloemen.
Nu, op een paar weken tijd, staat hij er bij alsof het herfst is : bladeren drogen uit en vallen af.
Geen spoor van beestjes, ook niet van schimmels of roest vlekken, en met het weer van laatste weken zal het toch geen gebrek aan water zijn ?
De stam is ook beschut tegen kattjes, dus daar ook niets te merken.
Dank u bij voorbaat.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 juli 2012 - 18:25
papypc

Papypc

Weet niet waarom de 3 vorige beelden geblokkeerd zijn.

Struiken & Bomen

zaterdag 28 juli 2012 - 20:01
minouke

Minouke

Bij een bezoek aan een Open tuin hoorde ik een paar bezoekers beweren dat een Wisteria zich zelf kan wurgen.

Onderaan kunnen knopen ontstaan, dus verschillende dikke stammen in mekaar gestrengeld en vormen zo dikke knopen.
Dit zou de sapstroom afbinden.
En dit kan de dood betekenen.
gr
Chantal
zondag 29 juli 2012 - 23:10
papypc

Papypc

Dank u voor je tip Chantal.
Denk niet dat het in dit geval "zelfmoord" is (zie foto).
Op een drietal m. van deze Wisteria stond een Salix Integra Hakuro Nishiki : heb die op dezelfde manier en op dezelfde periode als vorige jaren gesnoeid, maar kreeg alleen enkele kleine blaadjes welke op een paar dagen uitdroogden.
De gesnoeide takken droogden uit tot op een tiental cm. van de snoei, alsof ze van vorst leden.
Heb ze toen terug ingekort, maar met hetzelfde resultaat.
Boompje is nu dood (8 jaar oud).
Zou het een of andere plaag kunnen zijn ?
Nochtans ontsmet ik de snoeischaar na elke boom of plant, zelf ziet hij er gezond uit (heb ik ooit op tuinadvies geleerd).
Wat kan ik nog proberem om mijn Wisteria te redden ?
Gr.
René


Struiken & Bomen

maandag 30 juli 2012 - 12:27
Bombycilla

Bombycilla

google maar een op Verticillium.
woensdag 1 augustus 2012 - 00:01
papypc

Papypc

Ben gaan kijken op Google, en wat ik heb gevonden zou betekenen dat er voor de aangetaste planten weinig of geen hoop is.
Heeft een behandeling met "Sporgon" nog zin, of zal ik uit voorzorg de Wisteria en Salix vernietigen (met een maximum wortel) en eventueel de grond op die plaats begieten met Sporgon ?
donderdag 2 augustus 2012 - 16:47
WiPe

WiPe

Typisch voor Verticillium is dat een deel van de plant afsterft en niet de hele plant ineens.

Is er het laatste jaar gewerkt rond de plant (Terras vernieuwd oiid) Of heb je de verharding behandeld met een herbidcide?
donderdag 2 augustus 2012 - 18:51
papypc

Papypc

Er werd rond de plant helemaal niet gewerkt, en herbicide heb ik zelf niet in huis.
Ook geen bleekwater of soortgelijke stoffen. Ik hou de aarde rond de voet van de plant schoon met de hand (onkruid uittrekken, wilde scheuten afsnijden) en krab het dan wat zeer oppevlakkig op (2-3 cm). Ieder jaar leg ik in de herfst wat van eigen compost aan de voet (zoals aan alle boompjes, rozen ...). Deze compost gebruik ik ook in de moestuin wanneer ik omspit, en heb daar tot nu toe alleen goede resultaten mee.
Gieten gebeurd met opgevangen regenwater (was niet vaak nodig deze zomer!).
Er staat nu geen enkel blaadje meer op de Wisteria, en ook geen enkel nieuw scheutje. Idem ditto met de Salix.

vrijdag 3 augustus 2012 - 11:41
minouke

Minouke

Ik had hier een lavendelstrukje dat ook gezond was en in volle bloei was, op enkele dagen tijd helemaal uitgedroogd.
Heb ik hem uitgehaald en zag dat er een mierennest onder de plant zat.
Misschien bij je Wisteria ook???? die is wel groter en zit dieper in de grond maar wie weet?
vrijdag 3 augustus 2012 - 11:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon