menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe plant ik een boom

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik maak een gat van 60 cm x 60 cm en ook 60 cm diep. Paal in de grond, bij mijn fruitbomen voeg ik ook een mollennet toe (tegen woelmuizen).
Op deze manier maak ik de grond rondom de wortels goed los, ik voeg een beetje bodemverbeteraar toe en maak in het midden een hoopje waarop ik de boom neerzet.
Dan voeg ik nog wat extra aarde bovenop en trek de boom nogmaals lichtjes omhoog. Daarna gat vullen, aanstampen en water geven.

Maar vorige week zag ik op Gardner's World een volledig andere uitleg : gat niet dieper graven dan de wortels horen (20-25 cm, grond daaronder met een spitvork een beetje bewerken (maar de grond niet los maken). Boom in gat, grond op de wortels, vullen en aanstampen.
Idee is volgens mij dat je de bodem minder/niet verstoort en dat de bodem ook minder verzakt nadien.

Ik ga me me aan mijn manier van werken houden, maar ben eens benieuwd hoe jullie dit doen
vrijdag 16 december 2011 - 18:52
minouke

Minouke

wel wij (de grote minou dus ) op dezelfde manier als jij het doet.
vrijdag 16 december 2011 - 18:57
WiPe

WiPe

Voordeel is ook dat je minder kans hebt om de boom te diep te planten
vrijdag 16 december 2011 - 19:44
sugar

Sugar

Als je weet hoe diep je de boom moet planten zie ik op dat vlak niet direct verschil tussen beide technieken...
vrijdag 16 december 2011 - 23:05
WiPe

WiPe

Ondergrond die te los is gemaakt kan nog aanzakken waardoor de boom alsnog te diep zal staan...
zaterdag 17 december 2011 - 09:05
sugar

Sugar

Deze site (erg informatieve site over onder meer onderstammen) http://www.orangepippinshop.com/articles/fruit-tree-planting-instructions omschrijft ongeveer dezelfde plantstrategie als degene ik toepasn, maar geeft aan om de grond in het plantgat niet te verbeteren met toevoeging van compost, wat anderen dan weer wel adviseren...

Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit
Alhoewel, toen ik een plantgat groef voor één van mijn pruimenbomen, zat er op onegeveer 50 cm diepte een oude vloer in de grond (waar dus grond over gegooid was). Zonder zo diep te graven zou ik dat nooit gezien hebben (en had mijn Opal waarschijnlijk een ziekelijk boompje geworden)
zondag 18 december 2011 - 12:05
Tuinman65

Tuinman65

Wij vullen het plantgat al jaren met compost gemengd met uitgegraven grond, beide dezelfde hoeveelheid.
Ik weet ook wel dat het hier en daar wordt afgeraden maar wij halen er goede resultaten mee. Dus zie ik niet in waarom het niet zou mogen.
zondag 18 december 2011 - 13:41
WiPe

WiPe

Kompost die onvoldoende verteerd is kan in de bodem gaan naverteren. Daardoor kunnen de wortels problemen ondervinden door zuurstoftekort. Met goed verteerde kompost speelt dat niet, en een drainagebuis voor extra lucht in de bodem kan dan ook helpen...
zondag 18 december 2011 - 18:11
sugar

Sugar

Volgens die sit emag je geen compost toevoegen omdat de wortels dan niet buiten het gegraven gat zullen gaan omdat de grond daar armer is...
zondag 18 december 2011 - 21:03
Tuinman65

Tuinman65

Dat is zever!!!

zondag 18 december 2011 - 23:26
sugar

Sugar

Met zo'n antwoord komen we op een forum niet direct verder.
maandag 19 december 2011 - 00:15
WiPe

WiPe

Het is hoe dan ook beter om de grond rondom het plantgat ook te verbeteren als dat nodig moest zijn. In normale omstandigheden is dat niet nodig, maar in het geval er sprake is van opgehoogde grond kan het inderdaad gebeuren dat planten het moeilijk hebben om uit hun plantgat te groeien, zeker wanneer de kwaliteit van de opgehoogde grond ondermaats is. In dat geval wordt er zelfs gesproken van een bloempoteffect.

Ook bij aanplanten van bomen langs de straat, of na (ver)bouwen kan het gebeuren dat de grond moet losgemaakt worden rondom het plantgat. Als je alleen in het plantgat de grond losmaakt,kan het regenwater niet weg, waardoor de grond in het plantgat regelmatig last heeft van wateroverlast, het zogenaamde badkuipeffect.
maandag 19 december 2011 - 09:16
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer wij een boom planten in onbewerkte grond dan graven wij een plantgat van 1 m x 1 m en maken de bodem minstens 60 diep cm los. Dan wel terug wat aantrappen anders verzakt de boom later.
Wat WiPe zegt zie je geregeld bij openbare aanplantingen. Putje graven waar de wortels amper in kunnen, boompje planten, grond aanvullen en de voet er efkes tegen.
Die bomen worden doorgaans ieder jaar kleiner i.p.v. te groeien bij manier van spreken. Of erger, ze gaan gewoon dood.
Ik kan voorbeelden genoeg aanhalen.
maandag 19 december 2011 - 12:42
WiPe

WiPe

Tuinman 65, ik vraag me eerlijk gezegd af hoe vaak jullie een boom planten in onbewerkte grond. Naar mijn ervaring wordt bij de aanleg van een tuin, de bodem in heel de tuin verbeterd voor er bomen geplant worden. En ik kan me niet voorstellen dat je zo weinig professioneel bent dat je dat ook niet zou doen.

En wat ik beschreven heb gaat niet alleen voor openbare aanplantingen. Ik heb het wel vaker meegemaakt dat bij nieuwbouw de slechte grond die uitgegraven is, zonder meer uitgespreid wordt over het terrein.

En bodemverdichting na werken komt niet alleen bij openbare werken voor. En dan helpt het niet om een plantput te maken die grot genoeg is.
dinsdag 20 december 2011 - 09:05
Tuinman65

Tuinman65

Eerst en vooral : wanneer wij van het begin bij een aanleg betrokken worden dan is het grondwerk in orde. Daar wordt nooit op bespaard.
Een boom planten in onbewerkte grond komt vaker voor dan je denkt zoals bv in oudere tuinen.
Slechte uitgegraven grond kan goed gemaakt worden met de nodige bemesting en vermenging met de bestaande grond. Maar dan heb je wel een bekwame grondwerker nodig.
Veel erger is het wanneer de grond (zeker onder natte omstandigheden) is vast gereden. Dan is de structuur foetsie en daar valt nog weinig aan te doen.
Grondwerk is voor de tuin wat de fundering is voor een huis, maar daar wordt heel veel met de pet naar gegooid.
dinsdag 20 december 2011 - 11:53
LOBU

LOBU

In Engeland wordt er vaak op (zware) klei getuinierd en daar wordt de kans op anaërobe gisting (rotting zonder zuurstof) groter wanneer je organische stof in het niet aërobe deel van de grond brengt, wat dan weer kan lijden tot methaan- en andere voor planten schadelijke gasvorming. Daarom raden zij af niet volledig verteerd plantaardig materiaal onder in het plantgat aan te brengen. Op zandgrond dringt de zuurstof over het algemeen dieper in de grond door en moet je enkel bij het planten van bomen met erg grote kluiten hiermee rekening gaan houden (bv wanneer je in de zavel terchtkomt bij het graven van de plantput). Het hangt dus van de situatie af.
Op langere termijn moet je ook rekening houden met het feit dat de boom via zijn wortels zuurstof moet kunnen opnemen in de grond. Om even kort door de bocht te gaan zal een plant door opname van 6 CO2 + 6 H2O via de fotosynthese C6H12O6 (suikers) produceren met als rest 6 O2. De plant kan deze suikers transporteren naar waar ze nodig zijn. Eén van de redenen die nodig zijn is om energie op te wekken om groei mogelijk te maken, dan zal de omgekeerde beweging plaatsvinden namelijk C6H12O6 + 6 O2 (die zuurstof moet dan opgenomen worden) geeft energie vrij, met als reststof 6 CO2 + 6 H2O.
Omdat planten (bijna) geen gassen kunnen transporteren moet voor wortelgroei die zuurstof dus uit de bodem gehaald worden, met alle gevolgen vandien wanneer er geen zuurstof in de bodem zit (er zijn planten die hierop via verschillende vormen van symbiose oplossingen hebben gevonden, maar dat is eerder uitzonderlijk)
In de praktijk moet je dus zorgen dat daar waar zuurstof nodig is, die ook aanwezig is en er geen negatieve gasvorming ontstaat. Op plaatsen waar problemen te voorzien zijn (verdichting door verhardingen, passerend verkeer, daktuinen, grote bakken, ...) kan je de bodem trachten aan te passen door bv lava onder de grond te mengen (zit bv in "bomenzand" e.d.) om zelfs bij compactering een voldoende luchtige grond te behouden.
Het spreekt ook vanzelf dat een juiste soortkeuze essentieel is en het makkelijker is de juiste boom voor de juiste plek (en grond) trachten te kiezen dan met allerlei kunstgrepen trachten toch tegen de natuur in te gaan.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat iedereen hier gelijk heeft, alleen niet in alle omstandigheden, kijk dus eerst naar de plek waar je wil planten, kies de juiste soort, probeer dan de grond optimaal te behandelen en tracht dan een exemplaar te kopen wat op ongeveer dezelfde grondsoort werd opgekweekt als waarin je wil gaan planten ... en dan doet moedertje natuur meestal wel de rest
zondag 25 december 2011 - 18:38
Tuinman65

Tuinman65

Dit is allemaal pure theorie en we gaan onze werkwijze zeker niet veranderen.
Wat goed is moet je houden denk ik.
Dit is het gevaar van internet. We lezen daar oneindig veel tegenstrijdigheden, veelal commercieel bedoeld.
Ik hou het bij mijn ervaring en de vraagstellers trekken er hun besluiten uit.

zondag 25 december 2011 - 23:00
WiPe

WiPe

Moeten we daaruit afleiden dat je meestal niet op zware kleigronden moet werken?

Een ander nadeel van bodemverbetering in zware gronden is dat de grond in de plantput beter water zal doorlaten dan er rond. Daardoor gaat regenwater zich verzamelen in de plantput waar het niet meer weg kan. Je krijgt dan omwille van het lokaal verbeteren een badkuipeffect.
maandag 26 december 2011 - 10:11
Tuinman65

Tuinman65

Wij werken meestal in zandgrond maar hoe ga jij dan een boom planten in zware klei wanneer grondwerk rondom niet mogelijk is?
Hoe plant jij straatbomen in zware klei?
Je hebt hier wel een punt maar ik denk niet dat dit een groot probleem is.
dinsdag 27 december 2011 - 00:01
Tuinman65

Tuinman65

WiPe???

dinsdag 27 december 2011 - 23:09
WiPe

WiPe

Ik heb nog wat andere dingen buiten berichten posten op een forum...

Op zware kleigronden kun je best de bodem op de volledige oppervlakte verbeteren en losmaken. Maak de plantput niet dieper dan de verbeterde grond en plant de boom eventueel op een klein heuveltje. En kies een soort die aangepast is aan zware kleigronden.
woensdag 28 december 2011 - 08:30
LOBU

LOBU

En zoals er tussen de regels wel te verstaan is moet je op zware gronden geduldig het juiste weer afwachten voordat je dat grondwerk kan doen.
Wat soms frustrerend is als professional in de groensector omdat het zeer moelijk is een planning te maken en de klanten niet altijd goed begrijpen (al probeer je het zo goed mogelijk allemaal uit te leggen) dat één mooie dag de lente niet maakt en de grond voldoende opgedroogd moet zijn alvorens je kan beginnen zonder de grondstructuur onherroepelijk te beschadigen.

Je mag toch het hele vorige verhaal (ook dat van het badkuip-effect zoals WiPe het zo mooi omschrijft en wat eigenlijk in essentie op hetzelfde neerkomt, namelijk geen zuurstof en anaerobe gisting omdat de grond oververzadigd is met water) niet onderschatten op zware leem- en kleigrond en wanneer je om welke reden dan ook er toch in slaagt om de grondstructuur om zeep te helpen is het herstel ook veel langzamer dan op zandgrond!
Ook de term grond verbeteren heeft een heel andere betekenis op zware gronden dan op zandgrond. Op zandgrond wil je meer voedsel en vocht vasthouden, wat op kleigronden net niet het probleem is, daar wil je een hogere doorlaatbaarheid en een luchtigere bovenlaag verkrijgen. Vandaar ook de (voor iemand die tuinieren op zandgrond gewend is) soms vreemde behandelingen die je in Engelse boeken of tuinprogramma's te zien krijgt (zoals bv fijn grind in de grond mengen, om maar één ding te noemen).
Op plaatsen waar je zelf het groeimedium moet gaan samenstellen, zoals op daktuinen of in grote bakken en je toch een min of meer gewone tuinsituatie als resultaat wil moet je al helemaal sterk opletten over hoe de "grond" gaat samenstellen, bemesten, draineren, beregenen,...

Ik heb (helaas) al heel wat zwaar foutgelopen situaties (ook door zeer gerenommeerde bedrijven aangelegd) gezien en moeten trachten te herstellen of advies uitbrengen over wat er mogelijke oplossingen zijn en heb daarbij geleerd dat hoe breder je je vizier openstelt en naar de verschillende ervaringsdeskundigen en techneuten luistert in binnen- en buitenland, hoe groter de kans dat je meestal een combinatie van oplossingen kan vinden om een scheve situatie nog recht te trekken zonder volledig alles te moeten herdoen.
Maar één ding staat als een paal boven water, zeker als het de grond, aarde, het substraat of het groeimedium, of hoe je het ook wil noemen betreft: beter voorkomen dan genezen, want zodra het ernstig begint mis te lopen is herstel allesbehalve evident, zoals alle pro's hier op het forum ook al wel zullen gemerkt hebben wanneer ze te laat bij een grondprobleem betrokken worden, als het kwaad al is geschied.
woensdag 28 december 2011 - 21:22
Tuinman65

Tuinman65

Dit neemt niet weg dat het voorstel van WiPe geen oplossing biedt. Die plantput is en blijft er, zelfs al plant je op een heuveltje.
Maar tuinieren op zand of klei maakt inderdaad een heel verschil.

woensdag 28 december 2011 - 23:35
LOBU

LOBU

Vandaar de originele post in dit item, waarbij men eigenlijk gewoon de plant in de aanwezige aarde plant zonder extra middelen toe te voegen.
Men gaat (zoals WiPe bedoelt denk ik) de volledige zone behandelen (de hele tuin, of het gehele tuingedeelte) bij (her)aanleg en nadien enkel nog de bovenlaag verbeteren (mesten, mulchen,...) maar niet meer een individuele plant, die wordt gewoon bijgeplant zonder extra ingrepen (en op het juiste moment).
Wanneer je gewoon een put maakt, er een boom in plant en de uitgegraven aarde terug in de put doet zal, als er al een badkuipeffect ontstaat, dit niet lang behouden blijven (tenzij je de aarde onderin de put hebt aangedrukt).
En in Engeland heeft men niet de gewoonte grote bomen aan te planten, meestal maar tot maat 10/12 heb ik de indruk, dus die plantputten worden ook nooit echt groot.
donderdag 29 december 2011 - 13:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon