menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen met composteren

Ga naar meest recente reactie

spruce

Spruce

Ik ben op het verkeerde pad geraakt met composteren.

Teveel gras op mijn hoop gedaan, het gras van vorig jaar was in het voorjaar nog niet gecomposteerd. Dan heb ik heel het goedje opnieuw nat gemaakt en met compost starter (zo uit een doos) geprobeerd terug in gang te krijgen.

Na enkele weken zag ik dat de gras structuur begon te verdwijnen. Maar het goedje stonk nogal fel, dat is geen goed teken. Dan heb ik wat houtkrullen bijgemengd en een tijd laten rusten - dit om de C balans te herstellen.

Nu ben ik gaan kijken wat er gebeurd op het einde van de droge periode. De compost is veranderd in iets steen en steen hard. Het goedje lijkt nu wel op compost - de geur is neutraler - maar het verkruimelt niet.

Wat moet ik doen ???
zaterdag 8 augustus 2009 - 00:01
printemps

Printemps

Je moet gras steeds mengen met droge bladeren of gehakselde takjes

Er moet lucht tussen kunnen

mvg
zaterdag 8 augustus 2009 - 12:42
Thanja

Thanja

Ik droog mijn gras vaak eerst, voordat ik het op de composthoop gooi... Misschien wat omslachtig, maar bij mij werkt het!

Ik doe het gras een week of twee in een grote emmer en zet het onder een afdakje.

Ook kun je je gras gebruiken als mulchlaag voor groenten in de moestuin, maar da's weer wat anders.

zaterdag 8 augustus 2009 - 13:33
spruce

Spruce

Goede tips, maar dat wist ik al ondertussen.

Wat doe ik nu - vandaag - met mijn steenharde would - be - compost ?

Als hij vochtig wordt, veranderd hij terug naar een soort zwarte pasta. En bij droging gaat het klitten tot rotsblokken.
zaterdag 8 augustus 2009 - 16:20
andre

Andre

Volgens mij is er maar een oplossing en dit is weg doen en opnieuw een compost hoop aanmaken

andre
zaterdag 8 augustus 2009 - 18:45
spruce

Spruce

En waarom is dat de enige oplossing ? Dat had ik ondertussen ook al overwogen, maar al het harde werk moet toch niet voor niets geweest zijn ?

Ik was aan het denken om die rommel te verhakselen samen met wat snoei afval van een haag ?

Er is toch geen enkel materiaal dat niet te composteren is ?
zaterdag 8 augustus 2009 - 23:01
Polplastron

Polplastron

Ik zou die "compost" gewoon terug opnieuw mengen met houtkrullen, keukenafval en gras. Na enige keren omzetten zou de structuur volgens mij terug goed moeten zijn.

Ik heb zelf ook al ooit "verwaarloosde" compost terug op gang gekregen op deze manier.

Succes.
maandag 10 augustus 2009 - 15:26
spruce

Spruce

Ja Pol, dat is de beste optie. Ik ga kijken of ik het bovendien niet kan verhakselen want het spul is zo hard als beton geworden.

Toch grappig dat je zo een groot verschil kunt krijgen.
maandag 10 augustus 2009 - 23:40
annd6

Annd6

Ik zou het ook proberen te mengen.
Het teveel aan gras gebruik ik als mulchlaag in de serre.
Goede compost krijg je, zoals al gezegd door een aantal hierboven
, door goed te mengen. Je kan wat takjes en droog materiaal opzij houden en dat tussen je gras mengen. Je kan ook eens horen bij je buren, wie weet hebben die vaker droog en ruwer materiaal en kan je wisselen.
Groetjes
Ann
dinsdag 11 augustus 2009 - 09:51
spruce

Spruce

Ann,

ik heb voor mijn grasafval van dit jaar de procedure al wat bijgesteld - zoals u suggereert met takjes en droog materiaal. Ik verwacht dat de compost voor volgend jaar goed zal zijn, alleen si deze van dit jaar net beton.

mensen, bedankt voor de tips
dinsdag 11 augustus 2009 - 15:17
Esem

Esem

Wel oppassen met houtkrullen geen krullen gebruiken van gebeitst of bewerkt hout.
Het gif dat aanwezig is in de krullen van bewerkt hout zorgt ervoor dat je weinig of geen beestjes in je compost krijgt die er voor moeten zorgen dat alles verteerd geraakt.

Is het een bak of een composthoop waar je mee aan de slag bent gegaan?

Bij een bak, maak alles leeg en vul de bak opnieuw met afgewisseld nieuw materiaal en het oude van vorige mislukte compost.

Zorg ervoor dat je grasmaaisel goed vermengd wordt met luchtig materiaal zoals klein gemalen snoeihout, zodat er voldoende lucht in kan en het grasmaaisel niet gaat verstikken en zorgt voor een hinderlijk geur.

Zelfde met een hoop,alles omzetten en zorgen voor een goede doorluchtig grof en fijn materiaal mengen en ook vochtig en droog materiaal goed door elkaar mengen
Sux6 op een goede compost verzekerd.
Ik composteer al ruim 20 jaar en nooit problemen gehad.

Het best is om de 4 maanden alles terug om te zetten, zodat er voldoende lucht in de massa kan komen.
Zonder lucht wordt het idd. een compacte massa.
Voor meer info kijk even op mijn site onder tips.
Onderaan de pagina zie je staan wat er al dan niet op de comopsthoop mag.



Gr Eddy, http://users.skynet.be/avondrood
dinsdag 25 augustus 2009 - 12:45
spruce

Spruce

Bewerkt hout - bedoel je dan hout dat geimpregneerd is of bedoel je hout dat geschaafd of gefreesd is ?

Ik heb zo een grote baal gekocht van houtkrullen om te gebruiken in een hamster kooi.

Bedankt voor tips !
dinsdag 25 augustus 2009 - 22:48
Esem

Esem

Ja spruce,
geimpregneerd of geschilderd of met een ander middel bewerkt hout.

Dit zijn voor de tuin en compost giftige bestanddelen die je best niet verwerkt in je composthoop.

Normaal zouden de balen die je aankoopt voor gebruik voor dieren niet bewerkt mogen zijn en kan je zonder probleem op de composthoop werpen na gebruik.
Gr Eddy,
woensdag 26 augustus 2009 - 09:35
matteke

Matteke

Ik zou het niet doen. Je weet niet van waar het hout komt, maar meestal is dit dennenhout. Dat hout maakt je compost zuur, zodat er veel goede schimmels sterven.
zondag 20 september 2009 - 16:53
Esem

Esem

De hoeveelheid die voortkomt van een hamster is te verwaarlozen in een composthoop.
Natuurlijk mag je ,en dat is met alles zo,niet overdrijven met het toevoegen van houtkrullen,omdat deze er voor zorgen wanneer je er te veel gebruikt,dat de compostering vertraagt.
Naar zoals ik al eerder heb geschreven geen bewerkt hout gebruiken,ook niet om tussen je planten en of groenten te strooien.
De groenten gaan de stoffen waarmee het hout is bewerkt opnemen, en zo komt het langs een omweg in onze spijsvertering terecht met alle gevolgen van.........

Gr Eddy,

zondag 20 september 2009 - 17:37
spruce

Spruce

Met de lange droogte beginnen de compostklonters stillaan kleiner te worden. De geur wordt ook beter.

Ik vraag me af of ik deze klonters in de verhakselaar kan gooien. Door verpulvering zullen ze zeker verkleinen.

Misschien gooi ik ze beter gewoon tussen mijn beuken - de klonters zijn groot, maar zullen ooit wel eens verteren. En tijdens de winter zal de regen zeker de klonters reduceren.

En volgend jaar heb ik zeker beter materiaal in de pijplijn zitten.

Groeten
dinsdag 22 september 2009 - 23:05
Polplastron

Polplastron

Inderdaad: gewoon gebruiken! Als je ze inderdaad fijn zou kunnen krijgen zou dat ideaal zijn, maar anders gooi je ze er zo maar ergens tussen hoor! Dat vergaat wel!
woensdag 23 september 2009 - 20:18
Esem

Esem

spruce,
wat bedoel je met de compostklonters worden kleiner? over welke klonters gaat het dan?

Eddy,
donderdag 24 september 2009 - 11:01
Polplastron

Polplastron

@Esem: lees ook het beginberichtje even! Daar vind je het antwoord!
vrijdag 25 september 2009 - 14:48
andreash

Andreash

Wellicht is Bokashi starter is voor jou. Even op internet zoeken. Het spul wordt niet gecomposteerd maar gefermenteerd. Dat werkt als een speer en doordat niet alle stikstof door de stikstof bacterien opgegeten wordt blijft je 'compost' heel erg voedselrijk..... Denk dat als je die klonten bewerkt met EM+A dat er dan toch nog heel mooie 'compost' van kan komen.

Anyway, good luck!!
woensdag 4 november 2009 - 16:29
ev121a

Ev121a



Ik heb twee compost vaten die heb ik in augustus leeg
gemaakt nu wil ik die in april in de kas gebruiken zou
de com post dan gebruiken of is het dan te vroeg.



addie
woensdag 20 januari 2010 - 16:08
Esem

Esem

EV121a

Hoe lang heeft de compost in de vatens gestaan voor je deze in augustus hebt geledigd?
De beste compost verkrijg je na 1 jaar composteren,deze dan zeven en de grofere stukken terug naar het compostvat,de rest kan je dan gebruiken in je serre.

Gr Eddy,
woensdag 20 januari 2010 - 19:02
ev121a

Ev121a



Vanaf augustus toen ben ik begonnen met 2 vaten eerst blad,stro,
tuinafval , kalk en koffie pads.
Het onderste gedeelte gebruik ik eerst voor dat de tomaten in de kas staan
de rest blijft er dan in staan .
Ik doe de vaten om de 2 maanden door elkaar zetten de laatste keer
was in november.

addie


maandag 1 februari 2010 - 15:50
Esem

Esem

ev121a
Hier volg ik niet goed.
Eerst schrijf je dat je de vaten gevuld heb in Augustus en nu schrijf je dat je de vaten in Augustus geleegd hebt,zijn we dan een jaartje later?
Of is die gewoon een maand later gebeurt?

Als je compost een jaartje gestaan heeft i,s of moet dit toch mooie afgewerkte en afgerijpte compost zijn.

Wat je nu nog kan doen is de compost zeven om alleen het fijne gedeelte te gebruiken en de dikkere stukken terug in je composvat gooien.

Laat je nu echt niets wijsmaken dat wanneer je compost versneller gaat gebruiken dat alles veel vlugger en beter gaat.

Ik composteer al meer dan 20 jaar en heb nog nooit compostversneller gebruikt,en heb nog steeds zeer goede afgerijpte compost tot mijn beschikking.
De natuur zal zijn werk wel doen en goed ook,compostversneller haalt alleen maar €'s uit je zakken.


Gr Eddy,
maandag 1 februari 2010 - 17:29
ev121a

Ev121a



Ik ben met een compost vat begonnen in november 2008 dat heb ik leeg gemaakt op het aardbeien veld aug 2009 daarna ben ik doorgegaan met vullen
en in voorjaar 2009 een nieuw vat erbij gezet dat nieuwe vat dat ik in mei 2009 begonnen ben gaat in mei 2010 in de kas




addie
maandag 1 februari 2010 - 19:01
bisschop

Bisschop

hoe stel ik best een compostvat of hoop op bij mij mislukt het steeds
woensdag 2 februari 2011 - 22:44
Polplastron

Polplastron

@Bisschop: Wat doe je dan nu precies en wat lukt er niet?
donderdag 3 februari 2011 - 17:04
bisschop

Bisschop

ik giet al mijn afval in een compostvat maar heb nooit compost
het is altijd een natte brei
mvg
marleen
donderdag 10 februari 2011 - 16:07
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is het probleem dat je enkel groen materiaal in je compostvat doet. Je zou er wat "bruin" materiaal zoals houtkrullen, takjes, ... tussen kunnen mengen om de boel te verbeteren.

Zelf verzamel ik in het najaar gevallen bladeren en snoeiafval. In het voorjaar wordt dit vermengd met mijn grasmaaisel. Dit geeft een goed resultaat. Keukenafval (ongekookte plantenresten) gaat gewoon mee in de bak, maar maakt bij mij een minder groot deel van de compost uit.

Groeten,

Pol
zaterdag 12 februari 2011 - 11:06
bisschop

Bisschop

ok dan hou ik het snoeiafval appart en meng ik dit
dank voor je reactie
zaterdag 12 februari 2011 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon