menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloembollen

Ga naar meest recente reactie

morenavand14

Morenavand14

Hoi,

Ik ben mij aan het oriënteren op het planten van bloembollen. Wellicht wat aan de vroege kant nog, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee dus ben nu vooral informatie aan het verzamelen. Ik las dat er eenjarige bollen, meerjarige bollen en verwilderingsbollen zijn. Onze tuin bestaat uit een stuk gazon en borders met vaste planten. Nu is het de bedoeling de bloembollen in de borders te planten om op die manier de tuin wat kleur geven als de vaste planten nog moeten opkomen/bloeien.

Loop ik met verwilderingsbollen het risico dat ik ze over een paar jaar ook in het gazon ga terugzien? Daar zitten namelijk wel de mooiste bloemen bij die ik graag zou willen...maar ik heb ze toch liever niet in het gazon.

Alvast bedankt!

Groeten,
Morena
donderdag 17 augustus 2023 - 21:47
Tuinprins

Tuinprins

Licht eraan wat voor soort verwilderingsbollen het zijn. Hiervoor heb je de precieze Latijnse naam nodig.

Een bol/knol die zich bij mij sterk verwilderd is Corydalis solida. Deze vermeerderd zich door zowel uitzaai als door de vorming van nieuwe knolletjes. Zou ik (achteraf gezien) nu niet meer planten. Probeer deze nu in toom te houden door na de bloei al de bovengrondse groei te verwijderen.
Mijn broer vindt na 10 jaar nog steeds zaailingen van een of andere Scilla in zijn tuin.

Diverse soorten verwilderingsbollen zetten in de Lage Landen weinig tot geen zaad aan simpelweg omdat het matig weer is tijdens de bloei (geen bestuiving). Kan soms van jaar tot jaar verschillen. Bij de boerenkrokus (Crocus tommasinianus) bij mij in de meeste doorgaans weinig zaad.

De meeste verwilderingsbollen kunnen zich vestigen in een gazon maar als het gras al vroeg in het jaar regelmatig wordt gemaaid dan zijn ze meestal geen lang leven beschoren. Het loof moet op natuurlijke wijze afsterven en dat gebeurt bij vroeg maaien dus niet.


Gegroet, de tuinprins