menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloembollen

Ga naar meest recente reactie

morenavand14

Morenavand14

Hoi,

Ik ben mij aan het oriënteren op het planten van bloembollen. Wellicht wat aan de vroege kant nog, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee dus ben nu vooral informatie aan het verzamelen. Ik las dat er eenjarige bollen, meerjarige bollen en verwilderingsbollen zijn. Onze tuin bestaat uit een stuk gazon en borders met vaste planten. Nu is het de bedoeling de bloembollen in de borders te planten om op die manier de tuin wat kleur geven als de vaste planten nog moeten opkomen/bloeien.

Loop ik met verwilderingsbollen het risico dat ik ze over een paar jaar ook in het gazon ga terugzien? Daar zitten namelijk wel de mooiste bloemen bij die ik graag zou willen...maar ik heb ze toch liever niet in het gazon.

Alvast bedankt!

Groeten,
Morena
donderdag 17 augustus 2023 - 21:47
Tuinprins

Tuinprins

Licht eraan wat voor soort verwilderingsbollen het zijn. Hiervoor heb je de precieze Latijnse naam nodig.

Een bol/knol die zich bij mij sterk verwilderd is Corydalis solida. Deze vermeerderd zich door zowel uitzaai als door de vorming van nieuwe knolletjes. Zou ik (achteraf gezien) nu niet meer planten. Probeer deze nu in toom te houden door na de bloei al de bovengrondse groei te verwijderen.
Mijn broer vindt na 10 jaar nog steeds zaailingen van een of andere Scilla in zijn tuin.

Diverse soorten verwilderingsbollen zetten in de Lage Landen weinig tot geen zaad aan simpelweg omdat het matig weer is tijdens de bloei (geen bestuiving). Kan soms van jaar tot jaar verschillen. Bij de boerenkrokus (Crocus tommasinianus) bij mij in de meeste doorgaans weinig zaad.

De meeste verwilderingsbollen kunnen zich vestigen in een gazon maar als het gras al vroeg in het jaar regelmatig wordt gemaaid dan zijn ze meestal geen lang leven beschoren. Het loof moet op natuurlijke wijze afsterven en dat gebeurt bij vroeg maaien dus niet.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 18 augustus 2023 - 06:31
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Vergeet je de sneeuwklokjes niet? Staan prachtig onder kale heesters. En vlak na de bloei steek ik ze doormidden en zo heb je na een paar jaar een hele groep. En zet er een lage geranium bij die bedekt daarna al het loof. Geranium sweet Heidi bloeit geweldig lang .

Bloemen & Planten

vrijdag 18 augustus 2023 - 16:55
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Hier zie je die sweet Heidi. Lager dan de geranium Rozannie. En ze kunnen wedijveren met hun lange bloei.

Bloemen & Planten

vrijdag 18 augustus 2023 - 17:01
leerling

Leerling

Misschien heb je wat aan de adviezen die je kan vinden op https://www.sterkebollen.nl/advies/?

Deze bol/knol/wortelstokplanten zou ik mijden:
* Spaanse hyacint. Wordt ook verkocht als boshyacint en wilde hyacint. De wetenschappelijke naam is Hyacinthoides hispanica, maar de oude naam, Scilla campanulata, wordt ook nog gebruikt.
- Is een invasieve exoot die een bedreiging vormt voor onze inheemse hyacint (Hyacinthoides non-scripta)
- Zaait zich heel vlot uit
- Is moeilijk te verwijderen omdat de bollen echt diep zitten (uitputten door ze stelselmatig uit te trekken helpt, maar kan een aantal jaren duren)
De inheemse wilde hyacint, die o.a. het Hallerbos zo mooit kleurt, is de Hyacinthoides non-scripta.
* De hyacint met de volle bloemen (Hyacinthus orientalis)
- Lijkt mij hier eerder een eenjarige. Kwam hier het tweede jaar soms nog wel op met een veel ielere bloem. Koop ik niet meer.
* gewone vogelmelk (Ornithogalum umbellatum)
- Zaait fel uit en geeft te veel blad (dunne sprietjes die omvallen). Wel mooi bloempje.
* meiklokje (Convallaria majalis)
- Bloeit maar kort
- Het blad blijft lang bovengronds en zal je vaste planten in verdrukking brengen
- Is hier eerder een woekeraar

Deze "bol"-planten apprecieer ik wel in de tuin (we hebben hier droge zandgrond). Het zijn allemaal voorjaarsbloemers die bovengronds afsterven en volgend jaar weer opkomen.
* sneeuwklokjes (Galanthus)
* bosanemoon (Anemone nemorosa)
* speenkruid (Ficaria verna)
- sommige mensen vinden dit onkruid
* daslook (Allium ursinum)
- sommige mensen vinden dit onkruid
* narcissen
* botanische tulpen
* druifhyacint (Muscari)
* sneeuwroem (Chionodoxa)


zaterdag 19 augustus 2023 - 12:41
morenavand14

Morenavand14

Dank allen voor de reacties! Ik zit nu zelf aan de volgende soorten te denken:
iris reticulata Aida
Chionodoxa forbesii
tulipa cretica Hilde
tulipa Heweri
Tulipa Peptalk

Met uitzondering van de chionodoxa vermeerderen deze zich voornamelijk via het aanmaken van meerdere bollen en niet via zaad, toch?

De sneeuwklokjes stonden ook op mijn lijstje maar ik heb begrepen dat die giftig zijn. Ik heb een dochter van twee die graag "mee helpt" in de tuin (lees: bloemen plukt) en een hond die regelmatig door de border banjert en hier en daar wat snoept aan de planten (vooral de verbena, salvia microphylla en agastache fleur... vraag me niet waarom). Die laat ik dus toch maar even achterwege. De scilla siberica had ik ook oorspronkelijk op mijn lijstje maar daarvan lees ik terug dat deze zich zeer enthousiast verspreid en zelfs invasief is, dat komt wel overeen met het beeld dat Tuinprins schetst.

ik houd me aanbevolen voor andere tips
dinsdag 22 augustus 2023 - 20:31
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Toch nog een tip voor in het gazon onder een bladverliezende loofboom: Winterakoniet (Eranthis hyemalis). Verwilderd prima, bloeit als één van de eerste voorjaarsbollen in januari (vaak samen met sneeuwklokjes, een klassieke combinatie) en is geheel verdwenen zodra je je gazon wilt gaan maaien in het voorjaar.
En ook mooi in de borders in de periode maart-juni: lente- en zomerklokjes (Leucojum).
donderdag 12 oktober 2023 - 19:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon