menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vorst op 1,5 meter hoogte

Ga naar meest recente reactie

nicovanbel17

Nicovanbel17

Hallo tuinliefhebbers,

Eventjes misschien een domme vraag,
maar ik heb toch goesting om ze te stellen,

Zelf beschik ik over een polycarbonaten serre,
Mijn plan is om hierin enkele planten zoals salvia's agastaches, lysimachia's, perovskia's ...in pot te overwinteren,
'
Mijn vraag,

Maakt het iets uit of ik de potten op de grond plaats of op 1,5 meter hoogte,
m.a.w. vriest het op beide hoogtes even hard
of is er geen verschil waarneembaar,

Of vriest het überhaupt al niet in dergelijke serres?

Hopelijk kan ik mij binnen 10 jaar ook tuinliefhebber noemen,

Dank U,
vrijdag 17 augustus 2018 - 22:56
LT

LT

Geen idee, bezit zelf jammer genoeg geen kas...
vrijdag 17 augustus 2018 - 23:09
WiPe

WiPe

Warme lucht stijgt, koude lucht is zwaarder en zakt naar beneden...
zaterdag 18 augustus 2018 - 00:02
Tuinprins

Tuinprins

In de open lucht wordt het aan de grond vaak kouder dan op 1.50 meter hoogte. In het weerbericht hanteert men de uitdrukking "vorst aan de grond". Het vriest dan aan de grond (klomphoogte) maar niet op 1.50 meter (neushoogte). Echter in een serre speelt dit minder omdat daar minder uitstraling is. De warme lucht kan immers maar opstijgen tot de hoogte van de kas.

Wat bij de overwintering van veel planten belangrijker is als de koude/vorst, is dat deze in de winter aan de droge kant moeten worden gehouden. Als een plant zoals Agastache in de winter te nat staat dan rotten de wortels weg en komt de plant in het voorjaar niet meer terug.

Bij de overwintering van wintergroene planten moet men er juist voor waken dat deze niet te veel uitdrogen. Wintergroene planten gebruiken in de winter ook water, zelfs bij redelijk lage temperaturen. Bovendien kan het op een zonnige winterdag in een kas al tamelijk warm worden zodat een wintergroene plant extra water verdampt.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 augustus 2018 - 06:34
leerling

Leerling

Ik weet niet of er zoiets is als een domme vraag. 't Lijkt me dommer om een vraag die je plaagt niet te stellen.

Je kan perfect tuinliefhebber zijn zonder 10 jaar ervaring. Dat begint gewoon met genieten van wat er allemaal groeit en beweegt in je tuin.

Koude lucht is zwaarder dan warme lucht, dus zal het op 1,5 meter net iets warmer zijn dan op de bodem.
Of dat verschil genoeg zal zijn, hangt af van hoe hard het vriest en hoeveel je planten kunnen verdragen.

De planten die je opsomt zijn (buiten een aantal cultivars) winterhard.

Staan die momenteel al in potten?
Planten in containers zijn minder winterhard dan planten in volle grond. De buitenkant van de containers koelt nl. sneller af dan de vaste grond waarin planten meestal staan.

In onze vorige tuin had ik met een overschot aan bakstenen een soort van plantenbak gemaakt tegen de zuidgevel. In de herfst gingen daar de potjes in met zomerstekken. Daartussen kwam een isolatielaag van afgevallen herfstbladeren. Werkte prima.

Je zou ook de containers in je serre kunnen inkuilen en eventueel de bodem errond bedekken met herfstbladeren of (bruin) karton.
En mocht het echt zwaar gaan vriezen, zou je de serre ook wat kunnen bijwarmen.

Je kan de temperatuur in de serre wat in 't oog houden met een minimum-maximum thermometer. Als je dat in de winter een tijdje doet, kan je inschatten hoe de temperatuur zich verhoudt tot de voorspelde buitentemperatuur.
zaterdag 18 augustus 2018 - 13:06
Dany

Dany

Uit ervaring weet ik dat er veel koude uit de grond kan komen. In mijn overwinteringsserre waarvan de vloer een betonnen plaat is leg ik isolatieplaten van 6 cm op de vloer om mijn planten op te zetten. De serre wordt ook verwarmd op 6°C.
zaterdag 18 augustus 2018 - 15:04
WiPe

WiPe

Een ander aspect is dat de bodem minder snel reageert op temperatuurwijzigingen dan de lucht. Het najaar is meestal wat warmer omdat de bodem in opgewarmd, terwijl in het voorjaar de bodem nog koud is. Het verschil in temperatuur tussen klomp en neus, is groter aan het einde van de winter dan aan het begin van de winter.
zaterdag 18 augustus 2018 - 19:34
nicovanbel17

Nicovanbel17

Met deze raad kan ik toch al een eindje verder,
Morgen schaf ik me een min. max. thermometer aan,
Dit lijkt me een nuttig hulpmiddel om er een zicht op te krijgen,
Zo te zien zijn er enkele tijdelijk uitverkocht, dommage,
we zien wel,
Heeft er iemand raad in het overwinteren van gaura's,
volgens één van mijn bronnen zou het wenselijk zijn om de
gaura's midden augustus reeds op 20 cm te snoeien kwestie
van energie te sparen voor de winter,
Anders overleven ze de winter niet, zegt men,
En ze staan nog zo weelderig,

Graag advies, wie geven kan,

Nico
zondag 19 augustus 2018 - 21:53
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Gaura’s staan bij mij in volle grond, overwinteren buiten zonder bescherming en worden in het voorjaar gesnoeid.

Alle planten die je in je eerste post vernoemd zijn winterhard in vollegrond, tenzij je speciale Salvia’s hebt, maar ik vermoed dat het niet het geval is. Waarom zou je die in een serre willen overwinteren als het probleemloos buiten kan...
zondag 19 augustus 2018 - 23:20
Tuinprins

Tuinprins

Gaura en Agastache kunnen slecht tegen veel vocht in de winter. Na een natte winter komen ze veelal niet meer terug, tenzij de planten op zeer goed drainerende grond staan. De nieuwe groei van Agastache in het vroege voorjaar is gevoelig voor slakkenvraat.


Gegroet, de tuinprins
maandag 20 augustus 2018 - 07:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon