menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prunus laurocerasus ziek?

jcatrysse

Jcatrysse

Goede dag, ik ben helemaal niet bekend met tuinieren. We hebben een nieuw huis gekocht en daar staan de planten in bijlage. Ik vermoed dat het Prunus laurocerasus is.

Nu hebben deze sporen van vraat en vooral zijn er bladeren die geel worden met bruine grote vlekken en afvallen. Ik zie niet direct sporen van ongedierte of zo.

Kan iemand mij bevestigen dat dit inderdaad Prunus laurocerasus is, wat onze planten aanvreet en waarom de bladeren afvallen?

dank
Jan

Bloemen & Planten

maandag 16 april 2018 - 17:36
Quercus

Quercus

Dit is idd Prunus laurecerasus 'Otto Luycken". Die bruine bladeren zouden vorstschade kunnen zijn. Best snoeien vanaf maart.
maandag 16 april 2018 - 20:26
Tuinprins

Tuinprins

Die bruine bladpunten kunnen wijzen op een schimmelziekte (o.a. Phomopsis). Hiertegen zijn voor de particuliere tuinbezitter geen echt effectieve middelen beschikbaar. Sommige soorten van de laurierkers zijn tamelijk gevoelig voor bladvlekkenziektes. Mijn oplossing zou zijn om de aangetaste delen weg te snoeien en de snoeischaar tijdens het snoeien regelmatig te ontsmetten met spiritus om verdere verspreiding te gaan.

Veel vreterij zie ik niet in de planten behalve wat slakkenvraat. De jonge sappige groei is geliefd bij slakken. Gaten in het blad kunnen ook een teken zijn van hagelschotziekte.


Gegroet, de tuinprins
maandag 16 april 2018 - 20:54
jcatrysse

Jcatrysse

Hartelijk dank, daarmee ga ik aan de slag. Super!
maandag 16 april 2018 - 21:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon