menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterdeken voor plantjes

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Ik heb nu enorm veel berkenbladeren in de tuin. Ik hark ze allemaal rondom mijn plantjes als vriesbescherming. Is dit voldoende?

Nog een vraagje: kunnen crocosmiabolletjes ook buiten overwinteren in een aarden pot?

En nog eentje: weet iemand of je carex muskingmensis ook in de schaduw kan planten (grassoort)?

groetjes
Pistachio
vrijdag 15 oktober 2010 - 14:56
Gehenna

Gehenna

Die Carex, is dat 'palmzegge'? Die is bij mij doodgegaan in de schaduw.
vrijdag 15 oktober 2010 - 15:38
Pistachio

Pistachio

Ja Gehenna, ik heb toch nog wat plekjes gevonden in de volle zon. Vier grasstruikjes geplant in ons voortuintje, nu ziet het er wat pover uit want er zijn een heleboel stengels afgebroken bij het uitgraven vermoed ik, maar ik hoop dat het volgend jaar goed komt. Iemand enig idee of deze grassoort goed bestand is tegen wind?

zaterdag 16 oktober 2010 - 16:43
moetje1951

Moetje1951

Bladeren zijn meestal een afdoende bescherming tegen de vrieskou. Alleen opletten als het lang nat is en niet te koud gaat de plant eronder rotten.
zondag 17 oktober 2010 - 15:07
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor de info!
zondag 17 oktober 2010 - 18:36
hvc

Hvc

mbt bladerdek in de winter bij droge vrieskou is dit geen probleem- een natte niet zo koude herfst (zoals de laatste jaren) zal echter zowie zo lijden tot rotten en schimmelvervorming - die zich bovendien snel kan verspreiden over andere planten -
zondag 17 oktober 2010 - 19:58
Pistachio

Pistachio

Wat is dan een beter alternatief?
maandag 18 oktober 2010 - 08:35
hvc

Hvc

geen - de natuur zijn gang laten gaan wintervaste planten zullen overwinteren sowieso ondergronds - half winter vaste planen kunnen iets invriezen, na de winter dood ingevroren materiaal insnoeien

niet winter harde planten zullen bij enige noemenswaardige vorst toch vervriezen (met of zonder bladerdeken)

maandag 18 oktober 2010 - 16:20
Polplastron

Polplastron

Ik gooi vaak een hoop(je) zelfgemaakte compost over m'n vorstgevoelige planten. Het nadeel van het bladerdeken i.v.m. rotten en schimmels is dan weg en tegen het voorjaar zal de compost de grond eronder al voor een stukje verbeterd hebben. De compost biedt dan ook schuilplaatsen. Ik vermeld hierbij wel dat mijn compost ongezeefd is en dus redelijk ruw.

Ik betwijfel overigens dat de schimmels die leven op dode bladeren ook levende planten kunnen aantasten ... Volgens mij is dit biologisch niet juist. In de natuur ligt er in het najaar ook een bladerdek op de grond, dus lijkt het me eerder zinvol dan schadelijk.

Groeten,

Pol
maandag 18 oktober 2010 - 16:25
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor de tips allemaal, moeder natuur zal het wel zelf regelen, is een mooie gedachte trouwens.

@Pol, als ik op mijn gevoel afga, zou ik ook denken dat afgevallen bladeren rondom plantjes voor bescherming en extra voedsel zorgen ipv voor verrotting. Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan en dat is goed gegaan.
maandag 18 oktober 2010 - 16:41
moetje1951

Moetje1951

Het is in geval de bladeren nat zijn en lang nat blijven rn ze bovenop de plant liggen dat er verrotting optreedt.
Heb het eens voorgehad met aaronskelken. Nu keer ik de bladeren soms met een riek als het te vochtig is maar wat Pol zegt bevalt me wel! Goede tip, nog nooit aangedacht. Drie vliegen in een klap: de plant is beter beschermd, de grond verbetert en er komt wat plaats in de compostbak!
maandag 18 oktober 2010 - 18:55
Polplastron

Polplastron

Aronskelken die verrotten ... Dat heeft volgens mij meer met het vochtgehalte van de bodem te maken dan met dat bladerdek hoor! Ik heb ooit aronskelken in een moerasje gehad zonder enig bladerdek en na de winter waren ze zo rot als wat.

Aronskelken kunnen tegen koude en kunnen ook tegen nattigheid, maar zoals vele exoten houden ze niet van (vries-)koude in combinatie mét nattigheid.

Ik dek mijn aronskelken niet af, maar ze staan hier wel in goed afwaterende grond.

Groeten,

Pol
maandag 18 oktober 2010 - 20:24
moetje1951

Moetje1951

Tja mijn grond is zware kleigrond en als het fel geregend heeft duurt het soms twee dagen voor het water wegtrekt. Het staat er gewoon bovenop. Ik kan dus ook geen tulpen overhouden, na een jaar zijn ze verdwenen. Zelfde fenomeen? Italiaanse aaronskelken gaan dan wel heel goed maar de knollen zitten veel dieper.
Groeten
Moetje
dinsdag 19 oktober 2010 - 08:39
Polplastron

Polplastron

Die Italiaanse aronskelken zijn planten die hier in de natuur ook verwilderd voorkomen. Die kunnen dus wel tegen een stootje.

Misschien kan de waterhuishouding van je kleigrond verbeteren door er ieder jaar wat compost door te werken? Dit zou de grond lichter moeten maken.

Zelf tuinier ik op Kempische zandgrond, dus echt ervaring heb ik niet met klei.

Groeten,

Pol
dinsdag 19 oktober 2010 - 14:33
moetje1951

Moetje1951

De compost gaat er al 25 jaar op, er is verbetering maar ik heb ook een grote tuin en altijd compost te kort.
Groeten
Moetje
dinsdag 19 oktober 2010 - 16:14
Polplastron

Polplastron

Compost te kort? Tja, dat ken ik!
woensdag 20 oktober 2010 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon