menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een beginner helpen

Ga naar meest recente reactie

Rockey

Rockey

Hoi,

Heb een vraag, mss domme maar zal ze toch stellen

Ik had graag vanaf dit jaar beetje zelf planten willen opkweken. Ben al deftig op zoek gegaan naar zaden (en al veel gevonden maar nog niets gekocht)

Nu, via mijn werk kan ik goedkoop aan kamerserres komen (welliswaar zonder verwarming) die ik zou gebruiken voor het kiemen.

De vraag is nu, weet is dom, maar hoe begin je hier nu aan.

Bedoel, welke aarde gebruik je, stekaarde? (heb gelezen op internet dat het zonder mest moet zijn ivm verbranding) Hoe stel je dan de kamerserre in.

Mss wat directe tips per soort die ik zou willen proberen.
Campanula, mss lithops, drakenbloedboom, paar soorten pepers.

Alvast bedankt voor de vele tips die hopelijk komen

MVG
dinsdag 26 januari 2010 - 21:33
Rita1960

Rita1960

idd domme vragen bestaan niet.
ik heb geen verwarmde vensterserres e.d maar laat ze gewoon in plastic bakjes met daarop een doorzichtige kap ontkiemen. ( wel in zelfgemaakte perspotjes)

[afbeelding verwijderd niet-https]
dit werkt ook goed!

groetjes,

Rita
woensdag 27 januari 2010 - 21:21
Eniavaswen

Eniavaswen

De Bloemen & Planten van februari is gewijd aan zaaien. Er staan wel interessante tips in.

Groetjes, Karen
donderdag 28 januari 2010 - 15:09
Rockey

Rockey

Allen bedankt voor de info.

@eniavaswen: zal in de beter dagbladhandel eens zien voor de februari editie, mss nuttig. Bedankt

Heb ondertussen een bestelling geplaatst bij een online winkel, wel nog geen reactie of bevestiging maar komt wel goed.

Grtz
vrijdag 29 januari 2010 - 07:55
bartjestuin

Bartjestuin

je hebt helemaal geen dure serre s nodig
je kunt gewoon zoals al is gezegd in boterbakjes als je weinig zaden hebt en als je veel zaden hebt
vlees bakjes van de aldi en de lidl lekker goedkoop en ik gebruik ze al jaren
en over de bakjes een stukje plastic of een zakje
en zelf gebruik ik altijd potgrond voor de tuinplanten , kamer planten is een ander verhaal
zelfs de tacca zaden heb ik in vleesbakjes

dus voor mensen die graag willen zaden opkweken en niet teveel geld hebben om dit soort dingen te kopen is dit een prima oplossing
ik doe dit al jaren met een groot resultaat duizenden plantjes kweek ik op voor mijn hobby kwekerij

groetjes marjolein

website http://members.ziggo.nl/bartjestuinzaden
http://members.ziggo.nl/bartjestuin
donderdag 4 februari 2010 - 15:59
Rockey

Rockey

Hoi,

Ik heb laatst een zak stekaarde gekocht. Het is een klein zakje en ik vind het, persoonlijk, nogal duur in aankoop. (Is van DCM)

Kan het kwaad indien ik dit nu zou mixen met gewone standaard potgrond of beter niet doen in het begin en pas doen als alles opgegroeid is?

vrijdag 5 februari 2010 - 15:16
bartjestuin

Bartjestuin

beste rockey
ik zou beslist geen stekaarde mengen met potgrond want dan is het effect van de stek aarde weg zonde van het dure zakje
potgrond is namelijk gemengd met voeding en de stekaarde is arm en gesteriliceerd en dat vind met beter voor stekken en zaaien hoewel ik en heel veel anderen hier over wel anders denken meestal alleen maar goed voor de fabrikant [zie de prijs]
dus als ik jou was gewoon de volgende keer potgrond kopen het resultaat is veel beter als met stek en zaaigrond

vrijdag 5 februari 2010 - 17:58
Rita1960

Rita1960

@Bartjestuin,

leuke site heb je en dat zo vlak bij huis
verkoop je ook aan huis of alleen via de post?

groetjes,

Rita
zaterdag 6 februari 2010 - 18:21
bartjestuin

Bartjestuin

beste rita
de zaden kunnen alleen via onze site worden uitgezocht maar kunnen wel worden afgehaald.
doordat ik over de 200 soorten heb ik het niet mogelijk alles uit te stallen om uit te zoeken.
en daardoor kan iedereen alleen via de website uitzoeken en het kan altijd verstuurd worden waar dan ook in de wereld ook in belgie verzendkosten maar 77 cent bij een bestelling van 10 zakjes en boven de 20 zakjes zelf helemaal geen verzendkosten

zelf zijn er leuke pakketten te verkrijgen voor nog scherpere aanbiedingen bv 125 zakjes voor maar 50 euro en dan ook helemaal geen verzendkosten of niets
dus heel geschikt voor de beginnende tuinierder en natuurlijk ook voor de andere tuinierder hoor

de zakjes zijn allemaal voorzien van een fotootje en zaaibeschrijving dus ook leuk als kadootje te geven

groetjes marjolein

Bloemen & Planten

zaterdag 6 februari 2010 - 18:39
bartjestuin

Bartjestuin

beste marianne
doordat ik zon grote tuin he is het niet zo moeilijk om de planten raszuiver te houden
van de soorten waar ik zaden vanaf haal staan dus per soort op een plek en dan zorg ik dus dat van het zelfde geslacht en dan bv een andere kleur niet in de buurt sta zodat ze met elkaar kruisen
verschillende soorten van verschillende soorten planten heb ik nog nooit mee gemaakt dat dat met elkaar gaat kruizen
maar natuurlijk is het altijd mogelijk als je via zaad iets opkweek dat er bij bepaalde soorten iets kleur verschil in zit maar dat is niet te voorkomen
dat is maar bij een paar gevallen zo
monarda s ,akeleien zijn er heel gevoelig voor
en als je dat dus wilt voorkomen dan moet je beslist geen planten opkweken uit zaad
dat betekent dan dat je alleen planten bij bepaalde winkel moet kopen en ook nog in bloei moet kopen omdat je anders dus ooknog de kans hebt dat je geen goede plant koopt
maar vergeet een ding niet dat kruizingen soms de allermooiste planten kunnen geven
zo heb ik bv veel soorten echinacea s de nieuwe soorten opgekweekt uit zaad vorig jaar [zoals harvest moon ,sunset green envy enz ]
maar die bleken dus allemaal niet goed uit zaad terug te komen ,maar er kwamen de prachtige roze soorten voor terug in verschillende soorten bloemblaadjes van hoog tot laag dus echt wel heel bijzonder
de roze echinacea soorten de purpurea ,pallida, die komen allemaal soortecht terug
dus dit is de keuze die je zelf kan maken


groetjes marjolein
zondag 7 februari 2010 - 08:34
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,
Ik heb van mijn Moeder een perspotje ding om het te maken gekregen.
Zoals op de foto van Rita.
Mijn vraag is hoe je dathet best maakt bij mij valt het altijd uitelkaar.
En Welke grond is er voor nodig.
Ik heb het geprobeerd met gewone potgrond uit de aveve.

Wie kan me helpen?

MVG

Cedric
woensdag 24 maart 2010 - 14:14
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ok.
Zal eens kijken.
woensdag 24 maart 2010 - 14:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon