menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nie pleuje...

Ga naar meest recente reactie

Crazytus

Crazytus

Al (winter)maanden aan de groei zonder één drup water...!!!
Den Dirk zou zeggen"da kereltje pleujt nie...!!!

C&S Algemeen

maandag 18 januari 2010 - 19:04
Rita1960

Rita1960

Hoi Crazytus,

trekt dat bovenste mooie bolletje niet alle leven uit het onderste??

en heel eerlijk, ik ben geen cactusliefhebber
maar vind su(e)cculenten en lidcactussen wel mooi ( en heb ze ook)

met goed bedoelde groetjes,

Rita
maandag 18 januari 2010 - 20:16
Crazytus

Crazytus

Wel vrienden,da onderstammetje is een Myrtillocactus geometrizans en eigenaardig genoeg heeft die(turbo)stam geen enkele last van die bovenste bol die later als ie groot is een prachtige blauwe braziliaanse zuil moet worden,ik heb verschillende planten op zo een stam staan maar dit is de enige die zulke rare manieren heeft,de anderen zijn allemaal braaf aant rusten...!
Hoe da bolletje er gaat uitzien als ie groot is zien jullie hier op de foto...

C&S Algemeen

maandag 18 januari 2010 - 20:53
tjeef

Tjeef

Hoi Crazytus,

Kun je mij de juiste benaming geven van die plant?
dit is een Coleocephalocereus ...........
Prachtig,
ik vind die even mooi als die uit Thailand of Japan.

Groeten

Jozef
maandag 18 januari 2010 - 21:13
Crazytus

Crazytus

Ja,jozef...da gaat nie gemakkelijk worden...!zijn paspoort is bij mij Pilosocereus estevesii...maar je gaat hem ook terug vinden onder"Siccobaccactus/Austrocephalocactus estevesii http://home-and-garden.webshots.com/album/414175982NbLgch
maandag 18 januari 2010 - 21:37
Crazytus

Crazytus

Jozef begin maar te sparen...!!!

C&S Algemeen

maandag 18 januari 2010 - 21:44
kaktuskid

Kaktuskid

Hoi crazy;
Sjieke zuilcactus word dat man.
Maar in de winter zal die blauwe kerel toch wel meer dan 5 C° moeten hebben.
toch zeker als hij op geometrizans is geënt. Offff krijgt hij misschien een
voorkeursbehandeling in de woonkamer??

Gr Eddy
maandag 18 januari 2010 - 21:56
Crazytus

Crazytus

Mijn dochter is het huis uit en ik heb beslag genomen van haar kamer,al mijn planten die het warmer willen staan onder een groot veluxdakraam bij een graad of 15...
maandag 18 januari 2010 - 22:04
Crazytus

Crazytus

Beste Batdah...(wa naam is da nu...?)
Een onderstam kan je voor verschillende doeleinden gebruiken...De enteling groeit beter"lees ook sneller"wel is er verschil in onderstammen er zijn trage en snelle groeiers...!je kan ze ook gebruiken om planten erop te plaatsen die een slecht wortelgestel hebben,de planten die je ent kan je ook veel beter door de winter loodsen.
Mijn gedacht is als je een beginner bent zorg je eerst en vooral voor enkele flinke onderstammen al is het enkel om planten te redden ingeval van nood,eigenlijk heb je nooit onderstammen te veel,al zijn er wel liefhebber die puisten krijgen als je over enten spreekt...!

C&S Algemeen

maandag 18 januari 2010 - 22:20
LeeVan

LeeVan

Juiste benaming van deze Braziliaan is Micranthocereus estevesii (Buining & Brederoo) F.Ritter
Mooie plant en je hebt een onderstam in de passende kleur gekozen
Gr.L.
maandag 18 januari 2010 - 23:53
Crazytus
dinsdag 19 januari 2010 - 18:13
tjeef

Tjeef

Crazytus,
'k Ken die planten, ze staan bij L. Vandecaveye.
Ik stond er bij te likkebaarden.
Ben nog altijd op zoek naar zo een, 't mag zelf een kleintje zijn.

mvg

Jozef

C&S Algemeen

dinsdag 19 januari 2010 - 18:14
Crazytus

Crazytus

Wel mijne beste kerel daar zorg ik voor...!!!Wel helpen onthouden...Want als ik goe nadenk moet den jerko ook nog iets van mij...!!!
dinsdag 19 januari 2010 - 18:34
jumperke

Jumperke

Idd Crazy, da was zo'n scheutje van die Geohintonia.

jerko
dinsdag 19 januari 2010 - 21:14
Crazytus

Crazytus

Ja Jerko je bent bij de pinken...!eigenlijk was dit ne test,je hebt dus al je punten,en straks je prijs...!

C&S Algemeen

dinsdag 19 januari 2010 - 22:51
Discolover

Discolover

De planten waarover het hier gaat waren in het verleden bekend als Austrocephalocereus estevesii. Dit geslacht bestond verder nog uit de soorten; albicephalus, dolichospermaticus, dybowskii en purpureus.
Vandaag de dag bestaat het geslacht Austrocephalocereus op zich niet meer. Het werd ondergebracht als subgenus onder het geslacht Micranthocereus. De soorten albicephalus en purpureus horen er nog steeds in thuis.
Voor de soort dybowskii werd het monotypisch geslacht Espostoopsis opgericht.
De soorten dolichospermaticus en estevesii (de soort waar het hier over gaat) werden ondergebracht (door P. Braun & Esteves) in een appart geslacht, met name Siccobaccatus.
Siccobaccatus estevesii (de type vorm) komt uit de Braziliaanse staat Goias.
In de jaren '80 werden van Siccobaccatus estevesii nog twee subspecies beschreven.
Siccobaccatus estevesii ssp. insigniflorus (uit de zuidoostelijker gelegen staat Minas Gerais).
Siccobaccatus estevesii ssp. grandiflorus (uit de noordelijker gelegen staat Tocantins).
Het geslacht Siccobaccatus groeit uitsluitend op moeilijk toegankelijke kalksteenrotsen ('Bambui').
David Hunt & Nigel Taylor erkennen het geslacht Siccobaccatus op zich niet. Zij zien het eveneens als een subgeslacht onder het geslacht Micranthocereus.

Indeling volgens Braun & Esteves:

Espostoopsis
- dybowskii

Micranthocereus
subgen. Micranthocereus
-auri-azureus
-flaviflorus
-flaviflorus var. uilianus (Brederoo & Bercht)
-flaviflorus ssp. densiflorus
-polyanthus
-polyanthus ssp. alvinii
-streckeri
-violaciflorus
subgen. Austrocephalocereus
-albicephalus
-purpureus

Siccobaccatus
-dolichospermaticus
-estevesii (Goias)
-estevesii ssp. grandiflorus (Tocantins)
-estevesii ssp. insigniflorus (Minas Gerais)

Als er bij je Siccobaccatus estevesii een etiket steekt met daarop Pilosocereus estevesii, dan ben je compleet fout. Pilosocereus estevesii bestaat, maar dat is een totaal andere plant.
Pilosocereus estevesii (uit de staat Bahia) werd in 1999 beschreven in Cactus and Succulent Journal (US)71 (blz. 74-77). Deze plant komt uit het westen van de staat Bahia, uit de 'Serra do Muquém'. Ze groeit er op een hoogte van 550 à 600 meter en kreeg het E. Esteves veldnummer E 142.
Taylor erkent deze Pilosocereus estevesii niet. Hij gaat ervan uit dat dit gewoon een 'vorm' is van Pilosocereus machrisii.
Hunt (in zijn 'The New Cactus Lexicon') brengt Pilosocereus estevesii onder bij Pilosocereus albisummus??
Zolang we deze soorten niet in onze eigen verzamelingen hebben om ze naast mekaar te laten opgroeien, in gelijkaardige omstandigheden, zal het zo goed als onmogelijk zijn om daar zelf iets 'zinnigs' over te vertellen. Spijtig genoeg is er van deze soorten nergens materiaal te bekomen!
Tot slot:
Of je de hoger afgebeelde planten nu staan hebt onder Austrocephalocereus estevesii of onder Siccobaccatus estevesii maakt weinig uit. Het zijn en blijven enig mooie zuilen die spijtig genoeg bij ons vrij langzaam groeien en die men maar heeeel sporadisch tegenkomt in liefhebberscollecties.
Toch zijn ze vrij gemakkelijk te vinden. Zelfs in het Westland, bij de grote kwekers, komt men ze geregeld tegen als kleine plantjes.
Ze opkweken tot een hoogte van om en bij de meter, das pas een uitdaging !!!
Toch zou ik aanraden om deze uitdaging aan te gaan !! Het loont de moeite !!

Tot zover een beetje meer achtergrondinfo omtrent deze soort.
Groetjes,

Peter.
woensdag 20 januari 2010 - 13:29
Crazytus

Crazytus

Ik wist het...!!!Peter das de man die we moeten hebben,op zich al een halve Braziliaan...!Allez,ne prachtige uitleg uit de mond van een kenner,waarvoor dank.
Ok, die plant waarover we het hebben is van 'de erfenis van Louis Van Tulden'het naamkaartje ligt hier naast mij en Louis schreef"Pillocereus estevesii"met de vermelding"laatste maal verplant 7-7-2006"vandaar de gedrongen toestand van deze rakker...!Dus ik ga ervan uit dat Louis in de tijd een foutje schreef en het eigenlijk "Pilosocereus"moet zijn...

C&S Algemeen

woensdag 20 januari 2010 - 18:13
Dany

Dany

Voor Discolover, bedankt voor de prachtige info die je hier geeft over die plant.
woensdag 20 januari 2010 - 19:31
Crazytus

Crazytus

Jozef...we zitten met een probleem...!mijn plant en die van Luc zijn niet dezelfde...!
Ik heb de naam van de plant gekregen van Luc deze week...!Coleocephalocereus dolichospermaticus(een mond vol vooral van dat laatste...!)
Vergelijk de planten eens http://home-and-garden.webshots.com/album/414175982NbLgch
zaterdag 23 januari 2010 - 12:22
tjeef

Tjeef

Wat is een naam?
Je zou er het bos door de bomen (of is het andersom?) niet meer zien.
Uw plant blijft een pracht exemplaar, een plant van dit formaat kom je zelden tegen. Ik vind het nog altijd jammer dat ik niet voor u was bij de plantenverkoop van Louis Van Tulden zaliger te Turnhout.

groeten

Jozef

C&S Algemeen

zaterdag 23 januari 2010 - 12:56
Crazytus

Crazytus

En toch was ik daar niet de eerste,er was niemand die omkeek naar die plant,gelukkig voor mij...Mooie Copiapoa,ook iets van de erfenis...?
Wat denk je daarvan...?

C&S Algemeen

zaterdag 23 januari 2010 - 13:48
tjeef

Tjeef

Nee nee, dit is een Coppiapoa humilis en staat al jaren in een volle grond tablet, is om en bij de 25 cm diameter.
Een prachtige cristaat heb je daar, wanneer ik eens kom zal ik een mes mee brengen.
In bijlage nog een Copiapoa in volle grond +/- 30cm komt zo'n 25 jaar geleden van bij Hovens in Lotum, wat die carr. wil zeggen is voor mij een raadsel. Ik denk dat het een Copiapoa gigantea var. haseltoniana is.

C&S Algemeen

zaterdag 23 januari 2010 - 17:04
maurice2

Maurice2

Tjeef

Die carr wil zeggen Carrizalensis.
Mijn gedacht is dat het Copiapoa dealbata v.carrizalensis moet zijn.
Alvast een mooie groep is dit.
zaterdag 23 januari 2010 - 17:14
tjeef

Tjeef

Maurice2,
Dank voor uw reactie, 'k ben weer wat slimmer geworden, ik denk ook dat je er recht op bent met de benaming, ik heb gegoogeld en inderdaad de gelijkenis is overduidelijk.
Nu we toch over namen bezig zijn heb ik hier nog zo'n oude Copiapoa staan waar ik alleen de naam "Copipoa" heb.
Aan u de vraag.
Dank bij voorbaat

groeten

jozef

C&S Algemeen

zaterdag 23 januari 2010 - 17:32
cactelders

Cactelders

Zou dat Copiapoa fiedleriana kunnen zijn ?

Hier kan je het boek Copiapoa downloaden/bekijken :

http://www.4shared.com/account/file/54285706/4b1f014a/Copiapoa_G_Charles.html
zaterdag 23 januari 2010 - 19:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon