menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Desert Rose zaailingen

Ga naar meest recente reactie

Daniel_SJD

Daniel_SJD

Dag allen,

Ik heb mij ook eens gewaagd aan het zaaien van een aantal succulenten waaronder desert rose (Adenium Obesum). Helaas is er maar ééntje van de 10 opgekomen. Doe ik iets verkeerd? Of zouden het slechte zaden kunnen zijn...?

Ik heb gewoon de standaard cactusgrond gebruikt en de zaden ongeveer een halve cm onder de grond gestopt.

Helemaal alleen:

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 14 augustus 2007 - 14:42
DieTerXz

DieTerXz

Ik heb geen ervaring met Adenium obesumzaden, maar ik denk dat je ze op de gewone manier moet zaaien. Volgens mij zitten de zaden te diep. Aan de oppervlakte zou goed moeten zijn, eventueel afdekken met een klein (heel klein) laagje grind. Een op tien is geen goede opkomst, maar het kan ook aan de zaden liggen. Je moet ook geduld hebben. Hoelang geleden zijn ze gezaaid?
dinsdag 14 augustus 2007 - 16:44
Daniel_SJD

Daniel_SJD

Oef, hoelang geleden weet ik niet precies. Maar ik denk toch zeker wel een maand inmiddels. Ik zal die zaden eens opgraven en boven op de aarde leggen. Bedankt voor de tip iig
dinsdag 14 augustus 2007 - 17:06
DieTerXz

DieTerXz

Dan zouden ze in ieder geval al gekiemd mogen zijn. Boven op de aarde leggen en bevochtigen zal helpen als het goede zaden zijn.
dinsdag 14 augustus 2007 - 18:56
Lucia

Lucia

Adenium zaden zijn heel tricky.
Als het zaad niet vers is is de op komst ook heel slecht.
Ben het ook eens met DieTerXz ze zitten te diep. Al zou je ze op de grond liggen dan werkt het nog.
Zelf heb ik in december diverse gezaaid. Diverse leveranciers voor het zaad. Bij de ene 80% opkomst en bij de andere 0%. Nu pas weer gezaaid. opkomst rond de 90%, weer van een andere leverancier.
Als ze kiemen is het meestal binnen een week tot 21 dagen. De ene zaailing die je hebt ziet er trouwens prima uit voor zijn leeftijd.
donderdag 16 augustus 2007 - 14:57
Daniel_SJD

Tekst aangepast

Daniel_SJD

Ik heb ze inmiddels opgegraven. Er was er nog slechts één aan het ontkiemen. Voor de rest is het wellicht al te laat. Het leek namelijk alsof ze aan het schimmelen waren. Maargoed, ik heb ze allen nu bovenop de aarde gelegd, misschien dat ze toch nog opkomen of in ieder geval die ene die aan het ontkiemen was nog wat gaat doen. Dan heb ik 2 planten aan 10 zaden overgehouden.

Heb je overigens nog goede tips voor de verdere verzorging van deze leuke plantjes? Ik lees namelijk verschillende verhalen over hoeveel water en welke meststoffen te gebruiken.
vrijdag 17 augustus 2007 - 12:35
Ferdinand

Ferdinand

Adeniums zaai je best boven de grond. Dit wil zeggen geen aarde op de zaden. De grond moet vochtig zijn maar niet nat. Een dagtemperatuur van 28 graden is vereist. Tijdens de nacht is 4 graden voldoende. Normaal kiemen die in gespannen lucht reeds vanaf de derde dag. Dit jaar heb ik er een 150 tal zaden van gezaaid en heb toch minsten 75 procent opkomst.

Zoals ik in uw beschrijving lees heeft U vermoedelijk veel te nat gezaaid wat fataal is voor deze zaden.
Mestoffen worden maar gegeven wanneer ze enkele maanden oud zijn. Wanneer de Adeniums met de voeten in het water staan gaan ze zeker rotten ook volwassen planten, zodus een goed water doorlatende grond is aanbevolen.
Fernand
vrijdag 17 augustus 2007 - 21:52
Daniel_SJD

Tekst aangepast

Daniel_SJD

Ik heb ze vrij nat gehouden ja, maar ze zaten ook zeker te diep. Een middag temparatuur van 28 graden haal ik niet met dit slechte weer. Een verwarmde propagator heb ik ook niet dus ijdele hoop dat er nog meer opkomen dan.

Maar 112 planten opgekomen ? Dat is wel een hele grote vensterbank dan !
vrijdag 17 augustus 2007 - 22:07
oxiss

Oxiss

Hia de zaden eerst een uur of 2 tit 4 in water, of zaaien en veek water geven totdat ze 2 blaadjes hebbe,
daarna erg droog houden. Zaad 1 cm onder de grond. bij mij komen ze op na 4 dagen.
(heb wel een speciale verwarming)

Groetjes
zaterdag 22 november 2008 - 01:23
Harry54

Tekst aangepast

Harry54

Was het niet een nummer van Roger Chapman (Family)? Eind 60-ger jaren
Harry

later bedacht ik nog: Tokio Rose van Ten CC
en natuurlijk de gouwe ouwe: The yellow Rose of Texas van Mitchell.
zaterdag 22 november 2008 - 12:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon