menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardpeer

Ga naar meest recente reactie

sinthenry

Sinthenry

Laatst, bij de familie in Frankrijk, iets gezien dat zij aldaar 'topinamboer' noemen.
De wortels zijn eetbaar... zeggen ze!
Als ik in de woordenboek kijk, noemen wij dat 'aardpeer' met als latijnse naam: helianthus tuberosus.
Mijn schoonmoeder verteld dat ze dit tijdens de oorlogsjaren veel gegeten hebben als vervanger van aardappelen.
Kan er mij iemand vertellen hoe de teeltwijze is en eventueel ook bereidingsmogelijkheden?
Dit lijkt me terug zo een vergeten plant.
Beste dank
Jozef
maandag 31 januari 2011 - 15:27
jdcoster

Jdcoster

Het is eerst een beeje wennen aan de smaak maar het is eens iets anders.
Ze geven een goede opbrengst en ... de konijnen zijn verzot op de stengels en de bladeren.
Recepten genoeg op het internet.
maandag 31 januari 2011 - 16:42
sinthenry

Sinthenry

Nog maar pas iets geplaatst en al antwoord.... dit wordt gezellig en dus oppassen voor 'verslaving'!
We hebben een aantal knollen meegekregen en deze middag al van geproefd. Wassen, koken, laten afkoelen en als salade gegeten. Lekker en nu voel je dat de spijvertering op volle toeren draait!
In maart of iets vroeger misschien kan ik dan nog een paar plantknollen krijgen.
Best uit de wind planten, gezien de hoogte van de plant en daar het een 'zonnebloem' is, in de zon? Wat denken jullie?
Jozef
maandag 31 januari 2011 - 17:40
jdcoster

Jdcoster

Misschien de rijen ook Noord-zuid oriënteren. De andere groenten komen anders erg gauw in de schaduw te staan van deze twee à drie meter hoge planten.
Ik heb mijn eerste knollen twee jaar geleden gekocht in het grooste tuincentrum van Dadizele (om het maar niet te noemen).
maandag 31 januari 2011 - 17:49
charelke

Charelke

Hoy Jozef,
Welkom hier op deze site ,ik heb ze al jaren in mijne tuin staan de stengels dienen als windbreker, de knollen kun je ook rauw benuttigen en is heel interessant voor suiker patienten,hier groeien ze wel uit tot 4meter hoog met een klein zonnebloempje her en der let wel op het is een woekeraar het minste stukje dat er blijft zitten geeft je weer een nieuwe opbrengst. Voor meer info heb ik nog ergens iets over de aardperen hier geplaatst op de zoekmachine eens kijken,eveneens ben ik bij w.w.w.vergetengroenten.be onder de naam Charelke te vinden hierom trent.
groetjes
Charelke uit Ham (West-Limburg)
dinsdag 1 februari 2011 - 13:49
Rita1960

Rita1960

Marianne, zal eens informeren bij een kennis of die nog knolletjes heeft..
kan wel even duren want 't ie werkt onregelmatig en lang..
dinsdag 1 februari 2011 - 17:33
spicegirl

Spicegirl

Tuinfairy,

Thanja verkoopt ze via haar site, ik heb ze daar zelf ook vandaan en ga het dit jaar voor het eerst proberen
zondag 6 februari 2011 - 21:41
spicegirl

Spicegirl

je hebt een pm tuinfairy!
maandag 7 februari 2011 - 20:26
Lorie

Lorie

In de bio-winkel kan je het meestal ook wel vinden.

Ik wil het ook s gaan proberen!
Heb ook nog nooit aardperen klaargemaakt.
dinsdag 8 februari 2011 - 10:53
Lorie

Lorie

Ik wou dat ik beide dichter bij huis had, een Turk en een biowinkel.

Voor beide moet ik al bijna 10 km rijden, dus daar ga je niet ff snel op de fiets naartoe, en met de auto is het milieuvriendelijke van biogroenten te halen er alweer vanaf.

dinsdag 8 februari 2011 - 16:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon