menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

Svekke

Svekke

Laten doorgroeien tot de gewenste hoogte en dan pas toppen. Al van kort na aanplanting
regelmatig toppen om een volle haag te krijgen. Er bestaan blijkbaar nogal uiteenlopende
meningen over het snoeien van een beukenhaag !?!? De onze is gemiddeld nu zo'n 1m hoog en
ik wil deze laten doorgroeien tot pakweg 1.8 hoog en max 50cm breed. Laat ik de hoofdtak
nu onaangeroerd en snoer ik enkel wat bij in de breedte ? Of mag ik de hoofdtak reeds
inkorten ?
maandag 16 juli 2007 - 09:24
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Er zijn 2 mogelijkheden (gelezen in een tuintijdschrift)

1) zijkanten snoeien en bovenaan met telkens een paar centimeters (20) laten groeien en ook snoeien om een dichte vertakte haag te bekomen; duurt dan wel langer tegen ze groot is

2) zijkanten snoeien maar de hoofdtakken niet snoeien en laten doorgroeien tot de gewenste hoogte, krijg je een minder dichte haag ( nu zo doorzichtig is ze dan wel niet hoor)

nu ook ergens gelezen dat het beter is een haag het eerste jaar niet te snoeien
maandag 16 juli 2007 - 10:11
Adrienne

Adrienne

Beste,

Ik heb de mijne smal gehouden, maar de top laten groeien tot ik de gewenste hoogte had.
Mijn haag is ook 1.80m en na twee jaar dicht.

Succes en welkom op het forum
maandag 16 juli 2007 - 12:17
Svekke

Svekke

Bedankt voor de snelle reacties,

Ik ga die hoofdtak onaangeroerd laten tot 1.8m en om ze mooi recht omhoog te laten groeien, vastbinden aan leidraden die ik reeds langs onze haag gespannen heb. In de breedte zal ik dan elk jaar wel wat bijsnoeien en zien wat het geeft. Ik denk/hoop niet dat ik daarmee iets misdoe !?!? Ik heb om de 25cm geplant, dus zal dat hopelijk wel meevallen wat 'doorkijkbaarheid' betreft !
maandag 16 juli 2007 - 15:37
Adrienne

Adrienne

Oei Svekke,

Elk jaar !!!
Ik snoei ze één maal in het voorjaar ( maart), en één keer in sept/ okt.
Maar ja ik hou ze wel graag smal !!!
maandag 16 juli 2007 - 15:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon