menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Deel stam van 5m pruimenboom

molleke32

Molleke32

vorig jaar met dat stormweer is mijn pruimenboom van 5 meter in 2 gebliksemd, en op het tuinhuis gewaaid. Nu zit daar natuurlijk nog een stronk in de grond. Hoe krijg ik die er het beste uit? Een bobcat of dergelijke is geen optie omdat de boom midden in de gazon stond, en dan moet ik een heel deel gras stuk rijden om daar te geraken. Is dat te doen gewoon uitgraven of is het verloren moeite..Kan ik daarna terug een boom zetten?
woensdag 16 februari 2011 - 17:17
jdcoster

Jdcoster

Een tijd geleden heb ik een ook kersenboom moeten rooien van misschien wel 40 jaar oud. Ik heb rond de stronk een put gegraven en de grote wortels ( meer dan een arm dik) volledig vrij gegraven. Met de hoge drukspuit spoot ik alle zand er af (kan ook met de tuinslang) en dan met de kettingzaag heb ik die wortels doorgezaagd( kan ook wel met de bijl). Toen kon ik al die stronk uit de grond heffen met als hefboom een dikke balk.
Als je een beetje proper te werk gaat en de uitgegraven aarde op een stuk plastiek stapelt, is er weinig schade aan het gras rondom.
Dan kun je die aarde weer in de put scheppen en nog eventueel wat aanvullen.
Op die plaats heb je dus ook al weer voldoende ruimte om een jonge te planten.
In het gazon blijft het natuurlijk een tamelijk grote ingreep. Het zou dus kunnen dat u een beetje gras moet bijzaaien.
Doordat de lange wortels in de grond bijven zitten en daar over een termijn van enkele jaren langzaam verteren, kan het voorkomen dat u later wat paddestoelen of zelfs heksenkringen op die plaats ziet verschijnen, maar dat kan geen kwaad.
Ook de nieuwe boom heeft er geen last van bij mij toch niet.
M.v.g.
woensdag 16 februari 2011 - 20:53
molleke32

Molleke32

dank je wel voor het deskundige antwoord
donderdag 17 februari 2011 - 06:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon