menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitlopers aardbei

Ga naar meest recente reactie

loowie

Loowie

beste mensen,

Ik heb mijn uitlopers opgepot. Wat doen ik van de winter.

Buiten in de potjes.
binnen in schuur overwinteren.

wat is jullie ervaring


alvast dank

loowie
zondag 19 juli 2009 - 11:11
depauws

Depauws

Ioowie
Aardbeien hebben eerst een stevige groei-periode (najaar) nodig om in het hart bloembot aan te zetten.
Daarna hebben ze een koude-periode nodig.
En finaal terug een groei-periode(voorjaar).
Dus zeker niet vorstvrij bewaren.
Groeten
Silvain
zondag 19 juli 2009 - 11:38
loowie

Loowie

Silvain,

thx voor je reactie, Zou ik, denk je ze gewoon in de potjes buiten kunnen laten.
Beetje beschut tegen de vrieskou wind.

Weetje ik kan het ook gewoon proberen.. maar ik vind het zo zonde als ik straks de helft minder vruchten heb.

loowie
zondag 19 juli 2009 - 12:10
lentemode

Lentemode

Waarom plant je ze voor 15 oogst niet in de volle grond, ter vervanging van je oude exemplaren ?
zondag 19 juli 2009 - 13:17
Matabish

Matabish

ik plant mijn uitlopertjes in teeltpotjes en die gaan dan in de herfst, met pot en al, in de grond
vanwege de arme grond in mijn tuin!
In de lente worden ze dan overgeplant in de bloembakken op hun definitieve plaats.
Ze overwinteren dus gewoon buiten, net als de moederplanten.

Groetjes,
Matabish.
zondag 19 juli 2009 - 15:59
loowie

Loowie

Matabish,

Waarom gaan ze in de grond. Kunnen ze niet in ee beschut hoeken boven de grond "naast" elkaar staan, of hebben ze in de grond minderlast van de kou?

mijn idee is het zelfde als de jouwe... in de lente naar de definitieve plaats.

groetjes loowie
zondag 19 juli 2009 - 16:25
Matabish

Matabish

Vooral omdat ze dan beter beschermd zijn en toch goed de koude voelen.
Je kan ze evengoed zonder potjes in de grond zetten hoor, heb ik ook al gedaan!
Dat is hun natuurlijke manier van groeien.
Maar omdat ze bij mij in bloembakken moeten groeien is dat makkelijker te hanteren omdat
hun wortels dan netjes samen blijven.
Boven de grond zouden ze verleden winter die -20° misschien toch niet overleefd hebben...

Hartelijke groetjes,
Matabish.
zondag 19 juli 2009 - 16:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Aardbeien bevriezen niet gauw. De mijne hebben deze winter gewoon buiten gestaan. Je moet alleen oppassen na half januari. Dan kan de zon al sterker worden en als ze dan met de wortels in bevroren grond zitten, dan kunnen ze verdrogen (men noemt dat bevriezen). Dan dek ik ze af met een soort kunststof gaas, totdat de vorst voorbij is. De uitlopers heb ik gister uitgeplant en probeer dit jaar mooie planten te kweken en dan volgend jaar een volle oogst te hebben. Als je ze te laat verplant, dan red je dit niet.
zondag 19 juli 2009 - 18:55
Rudolfke

Rudolfke

Ik had mijn aardbeiplantjes in september van iemand gekregen, ik heb ze dan in verschillende potten geplant, en die hebben de strenge winter ook zeer goed overleeft. Ik moet wel zeggen dat ik een verschil zag van aantal aardbeien en groottes: hoe kleiner de pot (en dus de hoeveelheid aarde), hoe minder en kleinere aardbeien. Ofwel is dit omdat die gemakkelijker opgegeten kunnen worden door vogels

En een verschil tussen in volle zon en (half)schaduw zag ik ook wel, degene die bijna constant in volle zon staan hadden zoeter aardbeien, als ik me het nog goed herinner..
maandag 20 juli 2009 - 18:35
Matabish

Matabish

Misschien heeft het potje er wel invloed op, maar de grootte en de hoeveelheid van de aardbeien
hangt vooral van de soort af en zonneaardbeien zijn idd zoeter!
maandag 20 juli 2009 - 18:52
JovanDreumel

JovanDreumel

@ Ernestine,

Waarom zet je ze niet meteen in de volle grond?
maandag 20 juli 2009 - 19:27
baloe

Baloe

Hier mijn ervaring als empirisch bewijs van bovenstaande discussie.
Huisje gekocht met een aantal aardbeienplanten die klaar stonden en ons een mooie opbrengst bezorgden.
Dit jaar (over de winter/voorjaar) tuin aangelegd en bijgevolg noodgedwongen de plantjes in pot laten overwinteren en dan ook relatief laat kunnen uitzetten. Gevolg een beperkte oogst waar ik mijn plantjes toch dankbaar voor ben.
Nu de tuin aangelegd is en het grote freeswerk tot het verleden behoort ben ik nu reeds bezig om mijn aardbeien voor volgend seizoen te verplanten naar de nieuwe bedden.
Hopelijk heb ik dan terug dezelfde mooie oogst. Er staan nog 50 planten van vorig seizoen, en van dit seizoen zijn er al 40 uitgezet.

Ter info: bij het overwinteren in potjes en uitplanten heb ik 10% van de plantjes verloren wat gezien de beperkte verzorging (de potjes stonden gewoon buiten) en de extreme vorst een redelijk goed resultaat is.
zondag 26 juli 2009 - 19:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Ach zo !
zondag 26 juli 2009 - 23:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon