menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivendrama

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Ik heb een vervelend werkje achter de rug. Al mijn druiventrossen afgeknipt, een kruiwagen vol. Ze zaten dik onder de schimmel. Ik heb de indruk dat het elk jaar verslechtert. Vorig jaar nog heb ik een emmer druiven uitgesorteeerd en afgeknipt, d.w.z. telkens een bolletje was aangetast weggeknipt. Maar dit jaar dus de grote middelen.
Nu heb ik een product staan: spuitzwavel. Ik vraag mij af hoe giftig dit product is. Ik pas slechts een bespuiting toe als er nog geen bloei te zien is. Beetje beschroomd om later nog eens te spuiten wegens de vermeende giftigheid van het product. Maar er zit blijkbaar niets anders op: ofwel mijn druivelaars omhakken ofwel een aantal keren spuiten. Dus is mijn vraag: hoe ongezond is die spuitzwavel? Iemand ervaring mee? Alvast bedankt.
zaterdag 18 juli 2009 - 18:47
verbena46

Verbena46

hallo Io
Wat jammer dat je druivenoogst is mislukt.
Het is Botrite of meeldauw geweest. Staan je druiven in een serre?
Je moet echt de planten regelmatiger bespuiten.
Met spuitzwavel bedoel je dan bord.pap??
Hier zijn gif produkten verdeeld in vier klassen volgens mijn tuinboek.
De zwavel soorten staan in de vierde groep, dus de minst giftige.
In mijn boeken schrijven ze altijd de bord.pap te gebruiken zowel voor druiven als voor de tuin (tomaten)
Niet omhakken die planten !!
grtVerbena

zal eens informeren hoevaak men de wijngaarden behandelt met b.p.
en laat het je dan weten






zaterdag 18 juli 2009 - 21:26
Ericb

Ericb

Je kan natuurlijk overschakelen naar resistente druivesoorten zodat je van al dat spuiten volledig af bent. eens zien op http://www.proeftuin.info/ voor meer info. Ik heb er in elk geval goeie resultaten mee

groetjes, Eric.
zaterdag 18 juli 2009 - 22:33
lo

Lo

Ik heb o.a. royal, frankenthal en muskaat. Vooral de muskaat zijn toch allerheerlijkste druiven. Bordeauxse pap ken ik, maar daar zit koper in en dat spuit ik niet op fruit of groenten. Nu, op de verpakking van die spuitzwavel staat de vermelding 'bio'. Blijkbaar is het product toch vrij onschuldig. Bestaat overigens uit 80 percent zwavel en ik meen dat alleen de verbrandingsdampen van zwavel erg giftig zijn. Ik heb dit voorjaar dus 1 keer met spuitzwavel gespoten (is poeder dat wordt aangelengd met water) nog voor de planten uitliepen. Volgens de bijsluiter moet daarna nog eens gespoten worden, maar dat had ik niet gedurfd... Volgende keer toch beter doen...
zondag 19 juli 2009 - 10:50
Limoncello

Limoncello

De buurman naast mijn ouders heeft tafeldruiven en die zijn echt groot. Ik ben dus ook op zoek naar tafeldruiven die veel dragen (wit en/of rode) maar niet de kleine druifjes waar 80% van het geheel pitten zijn.

Iemand een idee van soort?

Anders moet ik een paar stokken vragen van de buurman maar moet even kijken hoe ik dat het best kan doen.
zondag 19 juli 2009 - 12:54
lo

Lo

Wat je zoekt zijn Royal, de gekende druif uit de druivenstreek, Frankenthal, Witte van der Laan, en vooral Muscat d'Alexandrie! Vooral de muskaat heeft een heerlijk parfum. Dit gaat dus om kasdruiven.
zondag 19 juli 2009 - 21:47
Limoncello

Limoncello

Bij hem staat de wijnstok buiten en geeft rijkelijk vruchten
dinsdag 21 juli 2009 - 21:50
detuinkabouter

Detuinkabouter

@kingskawn: misschien kan je hem vragen welke soort het is? Ik ben ook benieuwd.
woensdag 22 juli 2009 - 09:49
Limoncello

Limoncello

Het is geen vooroordeel maar ik denk niet dat hij weet welke soort het is Hij is dat gaan halen bij de overbuur waar het in heel slechte toestand was. Het is een Italiaan en in een Brusselse tuin en nog eens in het hart van het centrum.

Jaja, daar zijn ook huizen met tuinen

Ik zal een foto maken en deze hier plaatsen
woensdag 22 juli 2009 - 10:17
depauws

Depauws

Lo en Verbena

Spuitzwavel is geen Bord pap.
Spuitzwavel is vooral zwavel in poedervorm, dit is ongevaarlijk voor de gezondheid, vroeger werd dit met lepeltjes aan kinderen gegeven tegen acne, weliswaar met beperkt of geen resultaat.
Bordeause pap is wat anders, dit is een fungicide op basis van koperverbindingen, giftigheid is beperkt.
Groeten
Silvain
woensdag 22 juli 2009 - 19:04
lo

Lo

Dank u! Dan moet ik gewoon wat meer zwavelen. Ik heb ook zo'n zwavelverdamper en die heeft wel geholpen om de 'plaag' uit de tomatenkas te verbannen, maar voor de druiven was het een beetje te laat... Volgend jaar beter!
woensdag 22 juli 2009 - 19:48
Figo

Figo

@ kingskawn :
Als er stekken teveel zijn hebben wij ook altijd wel interesse in wat stekgoed....als ze maar lekkere dikke druiven geven zijn we al tevreden.
mvg,
Figo
zaterdag 8 augustus 2009 - 23:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon