menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladeren van kerselaar worden opgegeten

Ga naar meest recente reactie

Fliejoor

Fliejoor

Ik veronderstel door de slakken? Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ze niet in mijn boompje klimmen? Ik kan geen korrels ofzo strooien, want het boompje staat in mijn kippenhok.
Heeft er iemand goeie tips?

Alvast bedankt!
zondag 3 mei 2009 - 19:42
floragek

Floragek

Hoi fliejoor,

Als je weer dat slakken er een hekel aan hebben om over scherpe randjes te "glijden" kan je daar op een handige manier gebruik van maken.

Plak om de stam tweezijdig plakband en strooi op de buitenkant cacao-doppen of kapotte schelpen.
Ik denk dat je dan van de slakken af bent, als tenminste de slakken de oorzaak zijn !!!
zondag 3 mei 2009 - 22:39
floragek

Floragek

Dag Fliejoor,

Ik heb er eens over nagedacht maar weet je zeker dat het van de slakken komt ?
Zoals je schrijft heb je de boom in een kippenhok staan en dan komen de slakken echt niet ver.
Ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.

Groet
Henk
zondag 3 mei 2009 - 23:09
Fliejoor

Fliejoor

Wel dat dacht ik eerst ook, maar zijn slakken geen nachtdieren? en mijn kippen die zitten in hun kot vanaf het iets of wat donker begint te worden.

Ik zal anders vanavond eens een fotoke pakken van de bladjes. Misschien dat het dan duidelijker is. Want inderdaad, ik veronderstelde maar dat het slakken waren, maar ik ben niet zeker.

Groetjes!
maandag 4 mei 2009 - 09:56
Pieter

Pieter

Als het slakken zijn moet je zeker slijmsporen zien. Ik zou eerder aan kevertjes denken...
maandag 4 mei 2009 - 13:11
Polplastron

Polplastron

Kan je misschien een foto plaatsen zodat we kunnen zien wat voor schade er is?
Slakken lijken me in deze situatie ook erg onwaarschijnlijk.

Misschien toch even de bedenking: waarschijnlijk zal de boom er niet zo veel last van hebben als je zou denken. Vogels en andere predatoren maken immers meestal vrij snel korte metten met plaagdieren! Maar soms kan zo'n plant er wel even heel lelijk uitzien!



Groeten,

Pol
maandag 4 mei 2009 - 13:45
guy_fruit

Guy_fruit

Vermoedelijk een aantasting van rupsen. De schade is meestal beperkt.

Als er slakkenschade is, dan zie je meestal slakkensporen. Ook zouden de kippen die snel opruimen.
maandag 4 mei 2009 - 21:08
Victor44

Victor44

Waarschijnlijk vermoed ik ook aantasting van de larven van de wintervlinder. Kijk eens goed of er geen kleine groene spanrupsen opzitten.
Gewoon voor de winter lijmbanden aanbrengen rond de stam.
Grtn
Victor
maandag 4 mei 2009 - 21:43
Fliejoor

Fliejoor

Sorry voor de vertraging, maar hier is uiteindelijk de foto.
Kunnen jullie hier wat meer uit afleiden?
Groetjes!
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 7 mei 2009 - 19:31
dendrodan

Dendrodan

Zo heb ik ook enkele bladen op mijn kersen struik. Maar ik heb wel mieren gezien die op mijn struik lopen. Zouden zij dat niet uitsnijden voor hun nesten.
zaterdag 9 mei 2009 - 21:17
Victor44

Victor44

Mieren lopen meestal waar bladluizen zijn.Ik denk nog steeds dat er rupsjes moeten gezocht worden!
Grtn
zaterdag 9 mei 2009 - 22:00
Fliejoor

Fliejoor

Kan dit eigelijk kwaad?

Trouwens ik heb deze boom nog maar sinds maart ofzo. De kweker had gezegd dat er deze zomer nog geen kersen op zouden zitten, maar ik heb er toch 2!!! ik ben eens benieuwd.
maandag 11 mei 2009 - 08:18
dendrodan

Dendrodan

Amai dan heb je meer geluk dan ikke. De mijn staan er vanaf eind oktober of begin november. Heb enkel aan de perelaar 3bloemen aan gekregen de kers, de pruim niks en bij de kweker stonden ze allemaal in bloei , maar volgens hem zou ik volgend jaar wel bloem krijgen. Het kan zijn door de koude winter en omdat ze verplaatst zijn. Het waren geen container planten. Ze groeien wel goed, nu hopen dat we volgend jaar wat meer geluk hebben. Heb in beervelde wel een kers in pot gekocht waar al groene kersje aan hangen, dus dan kan ik deze al proeven en in het najaar zal ik hem wel in de volle grond zetten.
maandag 11 mei 2009 - 09:14
Fliejoor

Fliejoor

Bij mijn kerselaar stonden er een stuk of tien bloemekes aan.
Ter vergelijking, mijn buurman zijne kerselaar was precies één en al bloem. Het sneeuwde precies.
Hopelijk gaat volgend jaar beter he!
maandag 11 mei 2009 - 14:59
Rita1960

Rita1960

Fliejoor,

De buurman dezelfde soort kers als die van jou??
en in het zelfde jaar geplant en dezelfde leeftijd, met dezelfde onderstam??

groetjes,

Rita
maandag 11 mei 2009 - 21:38
Fliejoor

Fliejoor

Nee, waarschijnlijk niet. Zijn boom staat er al veel langer, maar ik vond het gewoon opmerkelijk hoeveel bloemen(en nu dus ook kersen) er aan zijn boom hingen.
dinsdag 12 mei 2009 - 07:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon