menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel soorten grassen/vaste planten in voortuin?

Deftone82

Deftone82

Hallo

Onze voortuin is ongeveer 9m breed en 6 meter diep (54 m²).
Ik wil deze aanleggen als een 'natuurlijke' border, met vaste planten en grassen. Soorten als Carex, calamagrotis, miscantus senesis, Pennisteum, stipa en voor planten phlox, iris, salvia, aster, echinacea, echinops, persicaria, agastache foeniculum etc...

Mijn vraag is: wat is het zo beetje een richtlijn wat betreft aantal verschillende planten dat je op zo'n oppervlakte mag zetten, zonder dat het een echte warboel wordt of de planten zich binnen de kortste keren kapot-concurreren?
ik vraag dus niet hoeveel er per vierkante meter mogen staan (want dat verschilt van soort tot soort), maar of er een algemene 'regel' bestaat over het aantal soorten dat je kan/mag mengen.

Alvast bedankt voor uw hulp!

ps: er komt ook een meerstammig boompje in het midden te staan!
donderdag 18 oktober 2018 - 20:26
Patrikc

Patrikc

Daar kan niemand je mee helpen volgens mij want het is helemaal subjectief. Over kleuren en smaken...

Met 1-3 m2 per plantensoort kan je ervoor zorgen dat je bijna jaarrond iets in bloei hebt, dat zou ik doen. Anderen zullen misschien eerder op overvloedige zomerbloei met grotere oppervlakken per soort mikken. Smaken verschillen en gelukkig maar.
donderdag 18 oktober 2018 - 20:42
leerling

Leerling

Na wat experimenteren heb ik hier ondertussen besloten het in de voortuin rustig te houden. Wat niet hetzelfde is als eentonig. En met bloembollen kan je extra accenten toevoegen.

Een boompje zou ik niet pal in het midden planten.
Ik ken de details van uw tuin niet, maar ik zou er bv. eerder voor kiezen om het in de helft van de diepte (3 m) en op gelijke afstand (ook 3 m dus) aan een van de kanten te zetten.

Maar zoals Patrikc al aangaf: 't is maar goed dat smaken verschillen.
donderdag 18 oktober 2018 - 23:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon