menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleur aan border toevoegen

Ga naar meest recente reactie

Emiliejolie

Emiliejolie

Hallo,

In onze linkerhoek hebben we vorig jaar de Photinia Frasceri Red Robin en de Choisya Ternata Moonsleeper geplant. Deze zijn al goed gegroeid, maar nu zouden we graag wat kleur toevoegen, want het blijft een donker "kaal" hoekje. De border staat in halfschaduw. Iemand tips? Bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 13 september 2016 - 21:47
lilyboskat5

Lilyboskat5

Witbonte Cornus?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 13 september 2016 - 21:50
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dit siergrasje bijvoorbeeld.' Red Baron'

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 14 september 2016 - 09:49
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Geranium 'Rozanne'. Bloeit vanf juni tot de vorst en is een vaste plant.
woensdag 14 september 2016 - 09:59
Carib

Carib

Je zegt wel halfschaduw, maar de hoek ziet er behoorlijk donker uit, zoals je zelf al zegt. Halfschaduw betekent dat er een aantal uren sprake is van volle zon en niet een paar zonnestraaltjes gedurende een paar uur. Dat wil niet zeggen dat je ook in minder dan halfschaduw geen bloeiende planten vindt, maar wel veel minder. Een groter probleem lijkt me hier het vocht. Gelet op de kleur van je gazon is het hier kurkdroog en wordt er ook niet gesproeid. Schaduw en droog is best een lastige combinatie voor bloeiende planten. Bepaalde varens, Sarcococca, sommige Carexsoorten, klimop en buxus houden het op die situaties nog wel uit, maar zijn geen bloeiers. Rozanne houdt in ieder geval niet van schaduw en ook niet van al te droog, althans niet als je veel bloemen wil.
woensdag 14 september 2016 - 16:38
Tuinprins

Tuinprins

Helemaal met Carib eens. Als ik het goed zie staan daar 2 flinke bomen. Die zuipen in de zomer zoveel water dat je keuze aan wat je daar kunt planten zeer beperkt is.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 september 2016 - 16:57
Emiliejolie

Emiliejolie

Dank jullie wel voor de tips! Het lijkt een redelijk donker hoekje maar er komt veel zon langs achter (staat op het zuiden). De Choisya's doen het daar heel goed terwijl dat zon/halfschaduw planten zijn. Dus er is hoop... Maar ik hou idd best rekening met droogte en mss geen kleur plantjes aan het linker stuk waar zon niet doorkomt.
donderdag 15 september 2016 - 20:03
Dunya

Dunya

Ik heb datzelfde probleem als Emilejolie. Een mahonie doet het ook goed onder de bomen. Maar ik zoek ook nog oplossingen want het is ver van vol geplant.
Dit is een foto van vroeger. Nu heb ik voorlopig gevuld met boomschors. Ziet er heel wat netter uit.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 16 september 2016 - 08:39
Dunya

Dunya

Trouwens forsythia en ranonkel doen het ook goed in de schaduw en op droge plaatsen. Die zijn oersterk.
vrijdag 16 september 2016 - 08:42
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Wie weet wil heuchera er ook wel. Kun je in vele kleuren krijgen en behouden hun blad in de wintermaanden.
vrijdag 16 september 2016 - 12:06
Tuinprins

Tuinprins

Een bontbladige Aucuba kan op zo'n plek ook, al is niet iedereen een fan van deze struik.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 september 2016 - 20:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon