menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Takkenwal

Ga naar meest recente reactie

verityn

Verityn

Ik wil graag het snoeisel van mijn haag recupereren in de tuin. Ik heb een
haag van hulst en een beukenhaag, in totaal 40 meter lengte.

Ik vermoed dat de meest voor de hand liggende oplossing een hakselaar is.
Dan moet ik natuurlijk een toestel kopen. Bovendien ben ik dan weer elk
jaar enkele keren bezig met het hakselen van al die takken.

Zijn er alternatieve mogelijkheden? (ik zou het even goed kunnen
afvoeren, maar wil mijn tuin liefst organiseren in een gesloten systeem,
dus alle afval recupereren)

Ik las iets over een takkenwal. Heeft iemand daar ervaring mee?
Mogen de bladeren bovendien dan nog aan die gesnoeide takken hangen?

alvast bedankt!
Davy
woensdag 17 juli 2013 - 15:40
svoffel

Svoffel

Een takkenwal is een goed idee, er is een reportage geweest in Jardins en Loisirs.
Wellicht kun je op die site eens gaan kijken.
De reportage was van zondag.

Die wal was 2 m hoog en die man heeft dat gezet tegen het lawaai van de straat en de Noorderwind. Zag er heel goed uit.

Er is ook een site van MIER, die maken ook van alles met gerecycleerd materiaal....
prachtige dingen.

Succes
woensdag 17 juli 2013 - 17:39
Pieter2

Pieter2

Hier wordt al het snoeisel gecomposteerd (oa ook hulst en beuk). Een takkenwal maken met snoeisel is moeilijk. Voor een takkenwal heb je meerjarige takken nodig.

woensdag 17 juli 2013 - 20:48
verityn

Verityn

En als je die hulst en beuk composteert, versnipper je die dan eerst? Of haal je het blad van de takken? Hoe groot zijn de stukken die je composteert?
donderdag 18 juli 2013 - 10:26
Pieter2

Pieter2

Gewoon de jaarlijkse groei (ik snoei 1 keer per jaar) gaat de compostbak in. Op een half jaar tijd is dat gecomposteerd. Je kan eventueel je snoeisel op de gazon leggen en dan met de grasmaaier zonder opvangbak erover gaan en het snoeisel dan bij elkaar doen. Dan composteert het nog sneller.
donderdag 18 juli 2013 - 19:02
iecee

Iecee

die rottige hakselaars zijn helemaal niet geschikt voor hulsten en hagen en ik denk dat je daar beter niet aan kan beginnen of je moet een hele dure kopen en dan nog erger je ej dood.

voor een takkenwal zet je twee rijen stokken , staken of zo in de grond en daar leg je je snoeihout tussen , alleen voor snoeihout heb je veel verticale palen nodig.

kijk een op google -talkkenwal -afbeeldingen.
daar staan er zoveel dat je niet eens kan kiezen, tuiniers zijn blijkbaar ongelofelijk creatief.
zaterdag 20 juli 2013 - 15:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon