menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasheuvel bewateren

Ga naar meest recente reactie

Tuinvlinder

Tuinvlinder

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds afgelopen najaar een tuin met daarin een klein grasheuveltje omgeven door rotsjes. Het ziet er erg leuk uit, maar het water geven is hopeloos. Ik kan zoveel sproeien als ik wil, maar het loopt zo het heuveltje af het putje in, wat natuurlijk een beetje zonde is. Kan iemand me een tip geven hoe ik een grasheuvel kan besproeien zonder dat het grootste deel van het water wegloopt. Het gaat om een klein gazonnetje van 12 m2.

Alvast bedankt!
zaterdag 21 mei 2011 - 19:42
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is benevelen de enige optie.

Persoonlijk ga ik er echter van uit dat als planten in de tuin constant bewaterd moeten worden, dat de standplaats van de betreffende planten niet goed is.

Hetzelfde zou je hier ook kunnen zeggen. Ik weet niet wat voor grondsoort je hebt, maar een grasheuveltje in volle zon op zandgrond is bijvoorbeeld gewoon vragen om problemen.

Groeten,

Pol
zaterdag 21 mei 2011 - 20:30
Tuinvlinder

Tuinvlinder

Beste Pol,

In principe sproei ik met heel warm weer één keer in de week bij, omdat het anders echt te droog wordt. We hebben inderdaad zandgrond en het grasheuveltje ligt het grootste deel van de dag in de zon. We zullen maar eens kijken hoe dit blijft gaan. Bedankt voor de informatie!
zondag 22 mei 2011 - 11:19
spruce

Spruce

Vorig jaar waren er wel enkele topics over mensen die water absorberende bollen toevoegden aan hun grond. Deze nemen het water op en fungeren als buffer bij langdurige droogtes.

E.v. kan u eens googelen op dit topic of het een oplossing voor u kan betekenen. Zo zal je minder moeten water geven, en zal er een buffer capaciteit water ontstaan.

Een meer natuurlijke oplossing is om aan je grond bentoniet te gaan toevoegen, waardoor de grond meer vocht kan vasthouden zoals bij een lemige grond. Maar ik heb geen ervaring met bentoniet additie. Mogelijk een ander topic om te googelen voor u,
maandag 23 mei 2011 - 23:18
iecee

Iecee

terra-cottum heet dat spul maar dan had je het tevoren moeten mengen met je grond
ik denk dat dit zo'n extreem weer is dat het wel weer goed komt als het gaat regenen, gras kan je gemakkelijk bijzaaien als het weer normaal weer is
dinsdag 24 mei 2011 - 13:28
cornelia

Cornelia

Als, soms niet onverdienstelijk, rommelaar zou ik proberen om een paar pijpjes in de grond te slaan (niet te lang maar ook niet te kort) waardoor je ahw water rechtstreeks in het heuveltje kunt gieten. Je hebt van die taps toelopende buisjes met gaatjes aan de zijkant waar je bovenaan water in kunt gieten. Je ziet ze wel eens in van die bloembakken in kantoren. Iets in die trant zou je zelf ook kunnen maken met PVC buisjes of zo. Of een stuk tuinslang met gaatjes die je in de heuvel legt, maar dan moet je eerst weer gaan graven, dat is weer minder.
Enfin, ik onderschat misschien de grote van de heuvel maar ik brainstorm maar even.
woensdag 25 mei 2011 - 16:40
cornelia

Cornelia

Zie je wel, het betreft 12 m2. Ik had 2 m2 gelezen. In dat geval komen mijn buisjes en tuinslang nogal lachwekkend over.



excuus
woensdag 25 mei 2011 - 16:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon