menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg petanqueterrein

Portbaba

Portbaba

Kan iemand mij helpen met wat meer info te geven over het aanleggen van een petanqueterrein? Ik zou graag weten :

- Welk hout te gebruiken voor de balken
- Wat zijn de afmetingen?
- Of ik een onkruidmat moet gebruiken....

woensdag 1 december 2010 - 10:55
LauraK

LauraK

Via Google kwam ik op de volgende site uit: http://www.pc07.nl
Klik daar op het tabblad 'links', en klik dan linksonder op 'documenten'.
Kies vervolgens voor 'aanleg petanquebanen', waar heel veel technische informatie
te vinden is.

Groeten van Laura.
woensdag 1 december 2010 - 13:55
jefkebert

Jefkebert

beste
je kan ook pvc gebruiken
+ je kan dollemietgebruiken
vrijdag 3 december 2010 - 15:56
Ginkgo

Ginkgo

Beste,

Als afboording kan je vierkante azobé-palen gebruiken die je op stut van zand-cement fundering plaatst (Stabilisé). De afmeting voor een officieel terrein is 400 x 1500 cm. Hoewel dat dit eigenlijk voor vrije tijds gebruik misschien wat groot is. Daarom kan je een baan aanleggen van 300 x 1500 cm of 250 x 1500 cm. Deze azobé palen kan je in verschillende afmetingen krijgen. Een vb. is bvb. 80 x 80 x 3000 mm. Hiervoor heb je dus 12 palen nodig (5 palen langs zijkant 1, 5 palen langs zijkant 2, 1 dwars op de kop van de baan en 1 aan het begin van de baan)
Deze palen zijn duurzaam hout, zijn duurder in aankoop maar kwaliteit verzekerd.
Veel wordt gebruikt van treinspoorbilzen, deze levensduur is veel minder lang. Mensen maken de fout door deze te plaatsen en later te gaan behandelen omdat ze rottingsverschijnselen krijgen. Ze behandelen deze dan van bovenaf aan. Hoewel de rotting juist van onder in de grond ontstaat. Zinloos m.a.w.

Als verhardingsmateriaal ben ik van mening dat de fijnste dolomietsoort het beste is. Een dikte van 10 tot 15 cm is voldoende. Onder deze verharding best een worteldoek leggen om het onkruid tegen te gaan.

Vriendelijke groeten,

Karel Van den Eynde
Landschaps- en tuinarchitect

[email protected]
vrijdag 10 december 2010 - 12:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon