menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Indeling database

Ga naar meest recente reactie

Snuitje

Snuitje

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en heb mezelf aangemeld omdat ik begonen met met tuinaanemer te volgen in avondschool.
Voor het vak plantenkennis moeten we een database maken met 200 verschillende planten waarvan 25 een of 2 jarige, 75 vaste planten, bolgewassen, grassen. 100 houtige planten waar van 25 fruitbomen.

Nu ben ik het programa acces al aan het verkennen om dit te doen.
Nu leek het mij makkelijk om per hoofdgroep een aparte tabel te maken (vb voor een boom ga je wel de schors/stam bespreken maar dat doe je voor een 1jarige weer niet)

Welke hoofdgroepen(tabellen) maak ik best aan en hoe deel ik die in?

Alle ideeën welkom !

zaterdag 22 september 2012 - 09:54
guy_fruit

Guy_fruit

Veldnamen:
Genus, species, varieteit, nederlandse plantennaam, aard (eenjarig, tweejarig, vaste plant, ...), afbeelding (ole object), familie, bloemen (ja/neen), plantenfamilie, groenblijvend (ja/neen), gebruik, lichtbehoefte, bloeitijd, sierwaarde, memo, ..

U kan ook eerst even in Excel die veldnamen (= kolomtitels) opgeven en enkele namen invullen om te kijken of er nog een extra veld (kolom) bij nodig is.
Tip:
http://www.houtwal.be/vakartikels/nomenclatuur/_index_nomenclatuur.htm
Alvast veel leerplezier toegewenst!
zondag 23 september 2012 - 20:25
Snuitje

Snuitje

Hey bedankt.
Maar ik bedoelde eigenlijk hoe ik de verschillende tabbellen aanmaak.
Steek ik alle planten in delefde tabel of splits ik ze op in bomen, vaste planten, ...
of eerder in houtachtig, kruidachtige.

Bij de veldnamen bij de bomen zou ik bijvoorbeeld de schors willen beschrijven. Maar dit is dan bijvoorbeeld voor eenjarigen niet meer van toepassing.
Bij andere wil ik vorstgevoeligheid weer aanhalen maar dat is van eenjarige niet van toepassing want die zijn het toch.
Maak ik dan best verschillende tabellen aan of steek iktoch alles in 1 tabel en laat ik deze vakken bv open.
Ik kan ook niet werken met acces maar al doende leert men he .
maandag 24 september 2012 - 07:25
guy_fruit

Guy_fruit

Voor een beginner zijn verschillende (afzonderljke) databases beter.
dinsdag 25 september 2012 - 21:20
Snuitje

Snuitje

Ik hab alles voorlopig in 1 tabel gestoken maar ik zou graag willen opdelen.
De opdracht is de volgende
''Van deze planten moeten er 25 één- en tweejarigen zijn, 75 vaste planten en bolgewassen en grassen, 100 houtige platnen (waarvan 25 fruitbomen)"

Welke tabellen kan ik nu het beste aanmaken ?
Bomen
een en tweejarigen
vaste planten


Of is er een beter indeling? Van een boom wil je bijvoorbeeld andere dingen weten dan van een siergras (vb schors, vrucht)

en waat zijn die 100 houtige planten, wanneer valt iets onder kruidachtig en wanneer onder houtachtig. Vb is steentijm dan ook houtachtig en hydrangea ...?
zaterdag 29 september 2012 - 14:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon