menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekten op planten

buxus

Buxus

Hallo iedereen,

Ik heb een paar dagen geleden witte vlekken opgemerkt op de bladeren van mijn rozen,
maar gisteren zag ik een meter verder op mijn seringen dezelfde witte vlekken.
Ze lijken op vlekken van kalk maar dit kan niet omdat ik deze niet gesproeit heb met leidingwater.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en wat er tegen te doen is?

Nog een probleem! Op een andere plaats in de tuin heb ik een clematis groeien,deze groeit goed
maar veel van zijn bladeren hebben bruine vlekken , ik heb een middel gaan halen tegen roest
naar ik zie niet veel verandering na drie weken.
Weet iemand wat ik hier mee moet aanvangen?

Alvast bedankt voor de goede raad,
groetjes , buxus
woensdag 29 augustus 2007 - 21:35
Plantadvies

Plantadvies

Het eerste probleem is meeldauw, het tweede is probleem kan de verwekingsziekte zijn.
woensdag 29 augustus 2007 - 21:43
Lungsey

Lungsey

Hoi Buxus,

Helaas is er niet zo heel veel te doen aan meeldauw. Het is een schimmel die zich snel verplaatst in wind, omdat de draden makkelijk meegevoerd worden. De combinatie vochtig en warm weer zorgt voor ideale weersomstandigheden... Je zou nog eens kunnen kijken of je roos misschien erg op de tocht staat. Maar tegelijkertijd: als je het eenmaal hebt kom je er moeilijk weer vanaf. Misschien heb je ook andere planten die er last van hebben? Rozen zijn er vrij vatbaar voor, maar bij mij staat bijvoorbeeld de Guldenroede eigenlijk altijd onder de meeldauw. Ook Phloxen zijn er gevoelig voor, voor mij een reden om ze niet te hebben in de tuin; de blauwe phlox (paniculata Blue Paradise) zou niet gevoelig zijn, geen idee of dat klopt.
Er zijn geloof ik wel middeltjes tegen meeldauw, maar volgens mij komt dat neer op gif. Ik ken in ieder geval geen biologisch middel. Misschien helpt het om de aangetaste bladeren te verwijderen, maar dan moet je niet al een met meeldauw vergeven tuin hebben. Bedenk dat je - als je blad weghaalt - dit niet in de compostbak moet doen, want daarmee versprijd je het uiteindelijk zelf weer.

donderdag 30 augustus 2007 - 01:00
minouke

Minouke

meeldauw komt vooral als je planten beschut staan met daarbij vochtig warm weer. Vooral rozen houden van wind .
Meeldauw komt meestal na de eerste bloei van de rozen

Dan de bruine bladeren van de Clematissen : in de nazomer zijn er soorten die vlugger hun blad verliezen dan anderen. Ik heb er ook een paar die elk jaar vroeger bruin worden : Westerplatte, polish Spirit, Arabella en andere die nog altijd mooi groen zijn.


Maar je kunt dit soorten vragen beter bij "bloemen en Planten" stellen daar zult ge meer respons krijgen
donderdag 30 augustus 2007 - 07:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon