menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Papaver zaaien

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Uit Engeland heb ik zaden van de papaver somniferum dark plum gekocht (zie foto).
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik heb hier op het forum al gevonden dat buiten uitzaaien in maart goed te doen is, maar
ik zit dat nog wel met een vraagje over de grondsoort. We zitten hier op rivierklei; meng ik
het beste potgrond of bemeste tuinaarde door de grond, of kan ik beter alleen maar potgrond
gebruiken? Wie heeft hier ervaring mee en kan me hierbij helpen? Alvast bedankt voor het
meedenken!

Groeten van Laura.
dinsdag 29 januari 2008 - 12:03
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Laura, klei is doorgaans voedelrijk genoeg en papavers willen op dat gebied niet veel. Klei is dikwijls wel erg nat. Dat maakt het soms lastig om ter plaatse te zaaien. Wij tuinieren ook op klei en onze ervaring is dat papavers beter kiemen als ze in de nazomer worden gezaaid. De kleine zaailingen kunnen goed de winter door.
Maar ja, dan zou je een jaar moeten wachten op de papaverbloemen. Als ik jou was, zaaide ik nu de helft op grond waar wat zand doorheen is gewerkt en de andere helft in de nazomer.

Succes met deze mooie papaver! Martje
dinsdag 29 januari 2008 - 13:00
Adrienne

Adrienne

Wauuuuw Laura da's een knappe !!!
Tja die zou ik ook niet graag kwijt spelen.
dinsdag 29 januari 2008 - 18:52
Spuddy

Tekst aangepast

Spuddy

De somniferum kan je voorzaaien vanaf januari tot maart in een koude bak. Best rechtstreeks in potjes zaaien want verspenen is af te raden omwille van hun penwortel. Dus zeer dun zaaien. Tijdens het uitplanten zeer voorzichtig te werk gaan om de penwortel niet te beschadigen. Vanaf mei tot juli kun je rechtstreeks in de volle grond zaaien of voor een tweejarige teelt zaai je in oktober.

ps: zaden lichtjes bedekken want het is een donker kiemer
dinsdag 29 januari 2008 - 18:56
LauraK

LauraK

Met al deze goede tips en adviezen moet het vast gaan lukken!
En als het eenmaal gelukt is, dan verzamel ik er zeker zaden van.
Er zijn hier dan vast wel mensen blij mee te maken...

Groeten van Laura.
dinsdag 29 januari 2008 - 20:00
nientje

Nientje

daar mag je zeker van zijn laura, dat is een hele mooie
nientje
dinsdag 29 januari 2008 - 20:45
Esem

Tekst aangepast

Esem

Laurak
Mag ik er dit nog aan toe voegen,dat wanneer je papavers gaat zaaien je ze best ter plaatse uitzaait,omdat papaver zich niet graag laten verplanten omwille van de lange penwortel die ze aanmaken.
Acht van de 10 plantjes sterven af na een tijdje.
Zaai een gedeelte van het zaad nu in volle grond,niet bang voor de vorst van het zijn zogenaamde winterharde eenjarige,dat houd in dat je ze zelfs kan zaaien rond September/october het najaar dus.
Het zaad bevriest niet en komt dan al redelijk vroeg op.
Je kan ook nu al een beetje van het zaad ter plekke uitzaaien en doe dit nog eens enkele maanden later,zo heb je een meer gespreide bloei van je papavers.
Zaai zeker de zaadjes niet te dicht want dan komen er ile dunne plantjes boven die elkaar gaan verdringen en je zal uiteindelijk minder platen hebben die in bloei komen dan wanneer je alles veel dunner gaat zaaien.
Maar als je toch in potjes wil zaaien, zorg er dan voor dat de potjes diep genoeg zijn minstens 15 cm
of neem stukjes buis van 20 cm diepte zonder bodem zodat je later de planten re kan uit duwen zonder de wortel te verstoren.
Ik hoop je hier een beetje geholpen te hebben en veel sux6 met de opkomst van je papavers.
Gr Eddy,
Als de kat van huis is dansen de m.......


dinsdag 29 januari 2008 - 23:13
LauraK

LauraK

Hallo Eddy,

Jij ook heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide en heldere informatie!
Joepie, ik kan dus meteen aan de slag met (een deel van het) papaverzaad!
Aangezien de ruimte om binnen te zaaien maar beperkt is, en ik niet over
een serre beschik, zaai ik de papaver meteen in de tuin uit, volgens de
door jou verstrekte informatie. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan,
en zal hier af en toe wat van mijn vorderingen plaatsen.

Groeten van Laura.
woensdag 30 januari 2008 - 16:54
greener

Greener

Papavers zijn mijn favoriete bloemen en tevens een van de makkelijkste soorten om te kweken dus dat komt met bovenstaande tips helemaal goed.
Succes!

Greener
zaterdag 23 februari 2008 - 00:28
juliennevanhout2

Juliennevanhout2

[afbeelding verwijderd niet-https]
Pioenen zijn prachtig zeer verassend, telkens ontdek je andere kleuren.
vrijdag 1 maart 2013 - 14:59
jdcoster

Jdcoster

Het gaat hier wel over papavers en het is een zeer oude topic.
Er staan ook onjuistheden in.
Papavers zijn lichtkiemers en worden best NIET in potten gezaaid maar breedwerpig in de volle grond en zonder inharken dus.
vrijdag 1 maart 2013 - 20:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon