menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Komen er nog takken in het midden?

Ga naar meest recente reactie

Apeldoorn

Tekst aangepast

Apeldoorn

Wij hebben deze beuk gekregen. De beuk heeft helaas in het midden geen blad. Er zitten weinig takken aan de kant waar de steunstok is vastgebonden. Maar in het midden dus helemaal niets. Nu gaf een andere kweker aan bij het zien van de foto dat die takken er ook niet meer gaan komen. Klopt dit?

Struiken & Bomen

maandag 2 mei 2022 - 14:58
Peterplant

Tekst aangepast

Peterplant

De beuk wordt een grote boom met een kale stam. Deze plant wil de hoogte in en heeft helemaal geen zin om op die kale plek uit te lopen. Hij zal al zijn energie in de kop steken. Alleen als hij gedwongen wordt zal de plant op dat kale stuk takken gaan vormen en dan zou je de beuk af moeten knippen in het kale stuk. Dat zal se beuk niet fijn vinden. Dus als je graag een geveerde ( met over de hele lengte van de stam zijtakken) dan heb je niet veel aan deze plant. Als je een echte boom wilt hebben, is het een prima plant.
maandag 2 mei 2022 - 19:36
PeterC

PeterC

Wij hebben deze beuk gekregen.

Ik neem aan dat je die niet in dat potje gaat laten staan?
Een beuk wordt een reus van een boom. Heb je er de plaats voor?
maandag 2 mei 2022 - 19:59
Apeldoorn

Tekst aangepast

Apeldoorn

Ik denk dat het antwoord op uw laatste vraag voor zich spreekt.
maandag 2 mei 2022 - 21:19
WiPe

WiPe

je zou er versteld van staan hoeveel tuinproblemen het gevolg zijn van bomen die veel te groot worden voor de plek die ze gekregen hebben. Naar mijn idee is de opmerking van PeterC dus meer dan terecht.

Goed dat jij er wel rekening mee houdt.
dinsdag 3 mei 2022 - 11:35
Polplastron

Polplastron

Misschien zou je de stam net boven waar de vertakkingen onderaan zitten nog kunnen snoeien in de winter: op die manier zou de boel nog wel gaan uitlopen. Ik ga er dan echter wel vanuit dat je van plan bent om deze beuk als een soort zuil of zo te snoeien want de boomvorm is er dan wel helemaal aan.
Of de boom deze ingreep overleeft, lijkt me in dit geval vooral af te hangen van de dikte van de stam, maar misschien kan WiPe hier aanvullen?

Als boom wordt een beuk reusachtig groot en werpt hij toch wel een vrij diepe schaduw waaronder niets groeit. Als dat het plan zou zijn, hoop ik dat je een zéér grote tuin (lees park) hebt want in een gemiddelde tot vrij grote tuin zou ik dit niet aanraden.

Het eerste deel van mijn betoog is een duidelijk antwoord op je vraag, hoop ik. Het tweede deel is gewoon een bezorgdheid waarvan ik hoop dat je ze apprecieert.
dinsdag 3 mei 2022 - 12:37
WiPe

WiPe

Beuken kunnen erg groot worden. dat staat vast. dat er onder beuken niks groeit, wil ik tegen spreken. Het akn een lastige situatie zijn, maar daar zou ik me nu de eerste decennia geen zorgen over maken. Zo ver zijn we nog niet.

Snoeien kan in principe nog gerust. Hoe kleiner de snoeiwonden, hoe beter de boom daar mee kan omgaan.
woensdag 4 mei 2022 - 00:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon