menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke struik of kleine boom

Ga naar meest recente reactie

Flappie00

Flappie00

Heel inpulsief dacht ik leuk een kersenboom die koop ik komen vogels op af. Niet wetende dat een kersenboom 10m kan worden....
Nu zoek ik een kleine boom of struik die vogels aantrekt en in halfschaduw kan staan...

Wie kan mij adviseren, het liefst iets met een kleurtje
dinsdag 5 maart 2019 - 12:49
Tuinprins

Tuinprins

Wat is klein?
dinsdag 5 maart 2019 - 21:35
Flappie00

Flappie00

Tot 2.50m hoog ongeveer
dinsdag 5 maart 2019 - 21:42
leerling

Leerling

Een paar ideetjes:

- Euonymus alatus (kardinaalsmuts) - vogels eten de besjes, kleurt mooi oranje-rood in de herfst
- Berberis thunbergii (zuurbes) - paarse blaadjes, goede schuillaats voor vogels die ook de bessen eten
- Prunus spinosa (sleedoorn) - goede schuilplaats voor vogels, die er dikwijls ook heel wat insecten weten te vinden; vroege bloeier, dus ook goed voor de eerste hommels en sollitaire bijen; kleurt mooi geel in de herfst)
- Callicarpa - de paarse besjes zijn heel decoratief in de winter. Ze worden door vogels gegeten, maar meestal pas laat op het seizoen.
- Aronia (appelbes) - kleurt mooi oranje-rood in de herfst; vooral merels gaan hier met de besjes aan de haal
- Pyracantha (vuurdoorn) - bloeit rijkelijk, trekt dus bestuivers aan daardoor ook vogels. Goede schuilplaats voor vogels. Vogels eten ook de kleurrijke bessen.
woensdag 6 maart 2019 - 00:06
Flappie00

Flappie00

Dank je wel
woensdag 6 maart 2019 - 05:44
Flappie00

Flappie00

Moeten er bij die bessen ook be stuivers? Heb nu ilex verticillata vrouwelijke variant maar had begrepen dat data ook een mannelijke variant bij moet
woensdag 6 maart 2019 - 05:53
Tuinprins

Tuinprins

Voor halfschaduw:

== Euonymus planipes
Vruchten in augustus, herfstkleur rozig geel tot roze-rood.
Euonymus alatus geeft in de regel kleine vruchten die niet zo opvallen. De takken hebben wel mooie kurklijsten

== Aronia melanocarpa en Aronia arbutifolia
Aronia melanocarpa geeft zwartachtige vruchten in augustus, Aronia arbutifolia zeer opvallende rode vruchten. Beide struiken hebben een goede rode tot paars-rode herfstkleur. Helaas wil het nog weleens voorkomen dat als je Aronia arbutifolia bestelt je Aronia melanocarpa geleverd krijgt.

Bovenstaande struiken zijn zelfbestuivend dus je hebt maar een exemplaar nodig om vruchten aan de plant te krijgen.

Callicarpa en Pyracantha zijn meer struiken voor de volle zon maar je kunt natuurlijk altijd experimenteren. Sommige Callicarpa soorten zijn matig zelfbestuivend dus voor een goede vruchtaanzet zijn meerdere planten nodig.

Onderstaand een foto van Euonymus planipes van augustus 2018. Plant is ongeveer 20 jaar oud en heeft nu een hoogte van ongeveer 2.50 meter.

Struiken & Bomen

woensdag 6 maart 2019 - 06:25
Flappie00

Flappie00

Oh die vind ik mooi

Dank je! Hier kan ik wat mee
woensdag 6 maart 2019 - 06:52
Flappie00

Tekst aangepast

Flappie00

Onderstaand een foto van Euonymus planipes van augustus 2018. Plant is ongeveer 20 jaar oud en heeft nu een hoogte van ongeveer 2.50 meter.

Dit is 1 struik of meerdere naast elkaar?
woensdag 6 maart 2019 - 09:07
Tuinprins

Tuinprins

Het is 1 struik. De takken hangen wat door omdat er zoveel vruchten aan zitten. Dit exemplaar is in zijn leven nauwelijks gesnoeid, alleen kruisende/schurende takken worden weggesnoeid. Deze kardinaalsmuts groeit relatief langzaam. In tegenstelling tot de Europese kardinaalsmuts (Euonymus europaeus) heeft Euonymus planipes zelden last van luizen, bij mij tenminste niet en in mijn tuin wordt niet met chemische middelen gespoten tegen luizen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 6 maart 2019 - 19:11
Flappie00

Flappie00

Bedankt

Ik ben bij intratuin geweest en daar zijn me struiken laten zien. Ik ben er uit gekomen. Wel anders dan 't lijstje maar wel 1 die ik erg mooi vind.
woensdag 6 maart 2019 - 19:46
Tuinprins

Tuinprins

Ben benieuwd waar je voor gekozen hebt!
woensdag 6 maart 2019 - 21:11
Flappie00

Flappie00

Ribes sanguineum 'King Edward VII'

En een mini appelboompje die max 1.50 word
donderdag 7 maart 2019 - 10:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon