menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Wilg gaat plotseling dood

Ga naar meest recente reactie

Dennis Tuin

Dennis Tuin

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over een van mijn wilgen.
In mijn tuin staan 23 geknotte wilgen op een rij.
1 van deze wilgen gaat plotseling dood.
Groeide goed en sinds 2 weken is hij aan het afsterven.
Dit is al de 2 keer dat een wilg op deze plek zo plotseling dood gaat.
De andere wilgen hebben nergens last van.

Ik denk dus dat er ergens iets in de grond zit waar deze boom niet tegen kan.
En zodra de wortels dit bereikt hebben, de boom dood gaat.

Maar, mijn vraag is dus, wat kan het zijn, waar deze boom zo plotseling aan dood gaat?
Waar moet ik naar zoeken, en / of wat kan ik er tegen doen?

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Struiken & Bomen

woensdag 2 augustus 2017 - 18:31
Dennis Tuin

Dennis Tuin

De andere wilgen

Struiken & Bomen

woensdag 2 augustus 2017 - 18:34
Tuinprins

Tuinprins

Zou een aantasting van de schimmel Pseudomonas syringae kunnen zijn. Zitten er zwarte plekken op de takken? Als je een tak in de lengte doorsnijdt is er dan een bruine verkleuring waarneembaar of zijn er bruine plekken te zien?

Tegen Pseudomonas syringae is in de regel weinig te doen. Ik zou in ieder geval niet opnieuw een knotwilg op die plek zetten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 augustus 2017 - 20:19
rivofa

Rivofa

Als de boom echt dood is moet je eens een diepe put maken op die plaats, ik heb zo een vermoeden dat het stuk tuin waar hij staat nog niet zo lang geleden een bouwwerf is geweest, misschien zit daar wel bouwafval of zo ? Vermits wilgen graag vochtige grond hebben kunnen ze niet diep genoeg met hun wortels ???
woensdag 2 augustus 2017 - 21:10
Tuinprins

Tuinprins

Als daar bouwafval (of andere zooi) had gezeten dan hadden ze dat wel gemerkt bij het planten .... Het gat voor een wilgenstam moet minimaal 60-70 centimeter diep zijn. Bij het graven of boren (met grondboor) hadden ze dan vast wel iets gemerkt.

Pseudomonas syringae gaat gepaard met sterke bladval en het komt voor dat de boom al zijn blad kwijtraakt. De takken leven dan nog wel maar zullen langzaam afsterven of, als de aantasting minder erg is, weer opnieuw blad krijgen.

Want veel mensen vergeten is dat de meeste planten, afgezien van verwaarlozing of onjuiste behandeling, doodgaan door schimmelziektes. In de boeken of verkoopsites lees je daar weinig over simpelweg omdat men een positief verhaal wil houden, veel mensen de ballen verstand hebben van schimmelziektes bij planten en het onder de aandacht brengen van schimmelziektes niet bevorderlijk is voor de verkoop van planten. Aan heel veel schimmelziektes is door de consument weinig te doen en een aangetaste plant is in de regel niet meer te genezen. Op kwekerijen wordt veel preventief gespoten en aangetaste planten vaak verwijderd. Als iemand zich afvraagt waarom Bayer en Syngenta zoveel bestrijdingsmiddelen verkopen: dat komt simpelweg omdat er zo veel preventief wordt gespoten tegen van alles en nog wat. Een aangetaste plant is onverkoopbaar en dus een verliespost.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 3 augustus 2017 - 08:15
WiPe

WiPe

Aan de andere kant is het niet zo dat bomen en andere planten weerloos zijn tegen schimmels. Sterker nog, bomen hebben schimmels nodig om te overleven. Er is een grote groep schimmels die met de boomwotels een symbiose aangaan en de boom helpen bij de opname van mineralen en de boom beschermen tegen parasitaire schimmels en schadelijke stoffen zoals zware metalen.
Wanneer de omstandigheden niet goed zijn, verzwakken planten, waardoor ze een minder sterke afweer hebben. Dan komen de parasitaire schimmels en andere opruimers in actie die de zwakke exemplaren opruimen. De standplaats van een boom is daarbij erg belangrijk. Je kan de infectiedruk proberen te verminderen, en daarmee kun je we wat tegen houden. Maar dat neemt niet weg dat alle preventie ten spijt, er altijd een infectiedruk zal zijn.
Bemesting heeft een heel grote invloed op de weerstand van planten. Door bemesting zullen de symbiotische schimmels, die de boom beschermen, afsterven. Maar nog belangrijk, door bemesting gaan bomen harder groeien, waardoor ze een groter deel van de koolstof die ze in de fotosynthese opslaan, inzetten voor groei. Er is dan meer weefsel te beschermen, terwijl er minder middelen ter beschikking zijn om dat effectief te doen. Ik verwijs daarvoor graag naar Herms D. A., Mattson W.J., 1992, The Dilemma of Plants: To Grow or Defend in The Quarterly Review of Biology 67(3):283-335 en Herms, D. and Matson, W., 1997, Trees, stress and pests, in Plant Health Care for Woody Ornamentals, ISA, Champaign, Illinois pp 13 – 25
In kwekerijen zie je dat de bomen bemest worden om zo snel mogelijk verkoopbare bomen op te leveren. Maar het gevolg daarvan is dat de boom heel veel gevoeliger wordt voor allerhande aantastingen. De boomkweker is dan wel verplicht om veel bestrijdingsmiddelen in te zetten aangezien aangetaste bomen onverkoopbaar zijn.
Bestrijding van aantastingen zonder de natuurlijke weerstand vaan planten in overweging te nemen, is een straatje zonder einde. Bij Syngenta en Bayer hebben ze dat ook door en zoeken ze volop naar biostimulanten, plantenversterkende middelen, als Hicure en Isabion
donderdag 3 augustus 2017 - 10:09
leerling

Leerling

@Tuinprins
Als dit inderdaad een schimmelinfectie is, hoe groot is dan de kans dat de andere wilgen ook besmet zullen worden?

Hoe weet je als leek welke andere bomen/struiken ook gevoelig zijn voor die schimmel?
(Als het geen zin heeft om daar nog eens een wilg te planten, is het allicht beter om er ook geen andere plant neer te zetten die ook last heeft van die schimmel.)
donderdag 3 augustus 2017 - 10:10
Dennis Tuin

Dennis Tuin

Bedankt voor alle reacties.

Deze boom heb ik 2 jaar geleden geplant van een tak van een van de andere bomen.
Hij staat op een diepte van 1 meter in een gat met de grondboor geboord.
Geen puin tegengekomen.

Heeft vorig jaar gewoon takken en bladeren gehad.
Afgelopen winter geknot.
Daarna zijn er gewoon weer opnieuw takken en bladeren aan gekomen.

Tot 3 weken geleden was er niks aan de hand, maar begon toen ineens zijn blad te verliezen.

Er zitten wel wat bruine vlekjes op de takken maar dat hebben de andere bomen ook.

De tak in de lengte richting doorgesneden geeft wel een lichtbruine verkleuring. Zie foto.
donderdag 3 augustus 2017 - 18:35
Dennis Tuin

Dennis Tuin

Bruine plekjes op de buitenkant

Struiken & Bomen

donderdag 3 augustus 2017 - 18:36
Dennis Tuin

Dennis Tuin

Tak doorsnede

Struiken & Bomen

donderdag 3 augustus 2017 - 18:45
Tuinprins

Tuinprins

@Leerling: of de andere wilgen ook aangetast worden is niet te zeggen. Als ze in goede conditie zijn is hun weerstand tegen schimmelziektes sterker.

Voor een leek is het niet altijd eenvoudig te achterhalen welke schimmelziektes welke planten kunnen treffen. Dat komt mede doordat veel informatie in het Engels is en niet iedereen die taal machtig is. Bovendien is veel informatie van wetenschappelijke aard en veel mensen haken dan al snel af. Toch is het internet de belangrijkste bron van informatie over plantenziektes.

Tuinfora zijn een middel om te achterhalen door welke ziekte een plant is getroffen. Toegegeven, je krijgt niet altijd een eenduidig antwoord maar nooit geschoten is altijd mis. Voor de beantwoorders is het ook niet altijd gemakkelijk om een definitief antwoord te geven omdat er zoveel plantenziektes zijn en sommige kunnen eenzelfde verschijningsbeeld hebben. Of de informatie die de vragensteller geeft is te summier. Of de foto's zijn van matige kwaliteit. Etc. Weet je eenmaal om welke ziekte het gaat dan kun je met Google verder zoeken. Gebruik dan wel de wetenschappelijke namen van zowel plant als (schimmel)ziekte want dan krijg je meer treffers.

Mijn standpunt is dat als een plant is aangetast door een schimmelziekte en moet worden verwijderd nooit eenzelfde soort plant terug te zetten. Veel schimmelziektes blijven een x-aantal jaren in de grond aanwezig en de kans op herbesmetting is dan reëel. Ik geef direct toe dat dit soms lastig is omdat je dan de eenheid van de beplanting verstoord. Als je een groep rhododendrons hebt en er vallen er een paar weg door Phytophtora cinnamomi dan is het verleidelijk om daar weer dezelfde rhododendron soort voor terug te zetten.


Of het bij bovenstaande wilg inderdaad om Pseudomonas syringae gaat, durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Dat hier om een schimmelziekte gaat daar ben ik wel van overtuigd.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 4 augustus 2017 - 08:20
Dennis Tuin

Dennis Tuin

OK bedankt voor de uitgebreide reactie Tuinprins.

Stel dat het idd Pseudomonas syringae is, waar zou dit dan vandaan kunnen komen?
vrijdag 4 augustus 2017 - 18:24
WiPe

WiPe

Infectiedruk van schimmels is alomtegenwoordig. Die schimmelsporen komen uit zichzelf aanwaaien. Wanneer die zich op een locatie kunnen vestigen en zich kunnen ontwikkelen, kan de infectiedruk (tijdelijk) groter zijn. Zo'n schimmel kan dan in d ebodem bv overleven op afgestorven organisch materiaal. Maar omdat, zoals mycologen graag zeggen, alles altijd overal is, zal je het naar mijn ervaring toch vooral moeten hebben van de natuurlijke afweer van de bomen zelf.

Dat gezegd zijnde vraag ik me af of we hier te maken zouden kunnen hebben met watermerkziekte. Maar doorgaans zijn wilgen toch een jaar of tien oud eer ze daardoor aangetast kunnen worden.
zaterdag 5 augustus 2017 - 01:35
Tuinprins

Tuinprins

Mijn eerste gedachte was ook watermerkziekte maar omdat het een relatief jonge boom is leek me dat minder voor de hand liggend. Bovendien zou je verwachten dat de wilg waar de stam van afkomstig is ook last zou moeten hebben van de watermerkziekte (tenzij net alleen deze tak de watermerkziekte had, maar het was een relatief jonge tak dus niet waarschijnlijk).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 5 augustus 2017 - 08:45
WiPe

WiPe

Maar het zou in principe wel kunnen als de moederplant aangetast is door watermerkziekte.
Als ik de antwoorden nog eens terug lees, dan is die geplant van een tak van een vaan die andere wilgen. Ik ga er van uit dat we dat dus kunnen uitsluiten.

Het zou kunnen dat er een andere, minder ernstig probleem is.
Is die grond opgehoogd? Als dat het geval is, kan er sprake zijn van een harde, ondoordringbare laag. Zo'n laag kan er voor zorgen dat het water in de winter op die harde laag blijft staan (geen probleem voor die wilgen). Het kan er ook voor zorgen dat de bomen geen contact kunnen maken met het echte grondwater. Wanneer de watervoorraad op die harde laag dan uitgeput geraakt, is die jonge boom de eerste die verdroogt. En laat het nu in mei en juni erg warm én droog geweest zijn.
Het is dus heel goed mogelijk dat die jonge wilg gewoon verdroogt is.
zaterdag 5 augustus 2017 - 16:33
Roeli

Roeli

Zaag toch gewoon een nieuwe tak af van één van je wilgen en stop dat ding in de grond. Kan toch niet zo moeilijk zijn.
Als je een bezem hebt met een steel van wilgenhout, en de bezem is versleten, kan je de stok nog in de grond stoppen en dan wortelt hij nog.
zaterdag 5 augustus 2017 - 16:40
Dennis Tuin

Dennis Tuin

@ Roeli,
Het is idd ook helemaal niet moeilijk.
Daar gaat het ook helemaal niet om.
Maar als je het originele verhaal goed had gelezen (en dat is toch niet zo moeilijk?) dan had je gezien dat het nu al voor de 2e keer op deze plek gebeurt. Dus een 3e keer zal naar verwachting hetzelfde effect hebben.

@ WiPe
Het is idd een opgehoogd stuk. Maar dat was maar 20 cm en hetzelfde voor het hele stuk.
Ik heb nu de hele kop er afgehaald.
De hoofdstam is niet bruin aan de binnenkant dus nog een kleine hoop dat deze weer gaat uitlopen.
Ik zal de waterslang er bij leggen.
Als dat niet lukt dan zal ik, als de stam er weer uit is, eens iets verder boren. Kijken wat ik tegenkom.
zaterdag 5 augustus 2017 - 17:05
WiPe

WiPe

Dennis, In principe zou 20 cm ophoging geen probleem mogen opleveren. Maar het zou te stom zijn om dat niet te controleren. En aangezien wij niet ter plaatse geweest zijn, moeten we altijd een beetje gokken.
zaterdag 5 augustus 2017 - 19:46
leerling

Leerling

Misschien kan je proberen een andere tak in een container te planten en die pas over een jaar of 4 op die plaats te zetten?

Heb wat rondgesurft.
Vooral niet bemesten is een van de adviezen die je i.v.m. die bacteriën leest. Om dezelfde reden die je hier regelmatig terugvindt: bemesten forceert de groei en de planten kunnen dan minder energie steken in het opbouwen van weerstand, terwijl er tegelijkertijd ook meer plant te verdedigen is.

Vermijden kan je de bacteriën niet. Ze vinden die zowat overal ter wereld. Zelfs op hoogtes van 2000m, zelfs op plaatsen waar mensen en grotere dieren normaal niet komen omdat ze vrijwel ontoegankelijk zijn. Ze worden verspreid door neerslag, insecten die van besmette planten hebben gegeten, snoeimateriaal dat slecht ontsmet is....

Ze spelen zelfs een belangrijke rol in het vormen van neerslag als hagel of van die regen met dikke waterdruppels.

Sommige van die bacteriën kunnen ijskristallen maken (en zo gemakkelijker doordringen in kleine wondes van een plant door die wondes groter te maken). Hun proteïnen worden om die reden gebruikt bij het maken van kunstsneeuw.

(Dat was een leuke uitdaging, Tuinprins. Weeral veel bijgeleerd.)
zaterdag 5 augustus 2017 - 22:41
vincentvdl

Vincentvdl

Dag Dennis,

Het zou herbicide drift kunnen zijn van het veld naast je tuin.
Drift is het verwaaien van spuitvloeistof tijdens de toediening van gewasbeschermingsmiddelen,.
Het heeft tot gevolg dat fijne druppeltjes van deze middelen terecht kunnen komen op plaatsen waar ze niet gewenst zijn.

Wij maken dit nu ook mee en hebben veel schade.
Grotere bomen hebben er minder last van in principe.
Mvg,
Vincent

Struiken & Bomen

woensdag 2 juni 2021 - 11:39
Roeli

Roeli

Een oplossing is misschien de nieuwe boom in een grote pot in de tuin ingraven. .Dan verstoor je de rij niet en als dat goed gaat . na een paar jaar in de grond zetten.
Het is maar een idee, hoor.
woensdag 2 juni 2021 - 17:18
Tuinprins

Tuinprins

Bij de oorspronkelijke vragensteller ging het om 1 wilg in een rij van wilgen. Als spuitmiddelen de oorzaak waren dan zouden de andere planten ook schade moeten hebben.

@ Vincentvdl: gewasbeschermingsmiddelen (i.t.t. onkruidverdelgingsmiddelen) laten meestal pleksgewijze bladschade zien, een plant sterft zelden in zijn geheel af. De jonge boom op jouw foto lijkt mij een linde. Het schadebeeld lijkt sterk op dat van verwelkingsziekte. Linde / Tilia is hier gevoelig voor.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 4 juni 2021 - 06:49
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

TP, als het blad van een boom die pas geplant is verwelkt, dan is de kans heel groot dat die is uitgelopen op basis van zijn reserves. Als er dan iets fout zit in het wotelgestel (te klein, te veel wortels beschadigd, uitgedroogd tijdens het transport, te droog, te nat, te diep geplant,...) dan kan die compleet afsterven.

vrijdag 4 juni 2021 - 20:04
Tuinprins

Tuinprins

Klopt.

Vincentvdl laat 1 foto zijn van een jonge boom met verwelkt blad. Hij schrijft dat hij "veel schade" heeft door drift van spuitmiddelen van de aardappelakker. Wat voor schade is er nog meer behalve die jonge boom op de foto?

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 5 juni 2021 - 08:23
vincentvdl

Vincentvdl

Alle bomen en planten uit onze tuin hebben schade. Gekruld blad, necrose, geel blad. Blijkbaar te wijten aan Challenge herbicide van Bayer (aclonifen). De herbicide is bijzonder krachtig en heeft een lange werking halveringstijd tot 130 dagen).
Hardst getroffen bomen zijn berken langs de perceelgrens, witte abeel en treurwilg.
Nu wordt ook onze gras bruin/geel in de weide en tuin.
Volgens onze verzekeringsmaatschappij gebeurt dit vaak maar mensen zijn niet altijd bewust van de oorzaak omdat ze niet thuis zijn als er naast hun huis gesproeid wordt.

Struiken & Bomen

zaterdag 5 juni 2021 - 09:25
vincentvdl

Vincentvdl

De boom op 1ste foto is een castanea sativa marigoule, ziektebestendig, in pot, geplant vorig najaar.
De boom was kerngezond tot men is komen sproeien.
Mijn punt is dat jonge bomen de herbicide vaak niet overleven terwijl grotere bomen dat wel doen.
zaterdag 5 juni 2021 - 09:31
vincentvdl

Vincentvdl

Citaat: "Alle combinaties die Challenge bevatten staan borg voor een uitstekende werking. Maar niet iedere teler gebruikt graag dit middel wegens het gevaar voor schade op een naburig perceel. Meestal is niet de rechtstreekse drift de oorzaak van buurtschade, maar wel de indirecte drift: het overwaaien van behandelde gronddeeltjes met herbicide of het terug vrijkomen van herbicide via de verdamping vanaf de bodem."
Mvg,
Vincent
zaterdag 5 juni 2021 - 14:14
Tuinprins

Tuinprins

Castanea sativa Marigoule is zeer gevoelig voor verwelkingsziekte. Ook gevoelig voor diverse vormen van Phytophthora. Wie deze kastanje ziektebestendig noemt heeft niet veel verstand van plantenziektes.

Schade door drift kan ik me zeer goed voorstellen, schade door "het overwaaien van behandelde gronddeeltjes met herbicide of het terug vrijkomen van herbicide via de verdamping vanaf de bodem" vind ik zelf niet echt voor de hand liggend.

Het lastige in deze is dat schade door drift lastig te bewijzen is en het flink wat geld kost om je gelijk te halen.

Gegroet, de tuinprins




zaterdag 5 juni 2021 - 17:02
WiPe

WiPe

Als je de oorzaak wil vinden moet je met een open geest kijken.Als je er van op voorhand va overtuigd bent dat de oorzaak spuitdrift is, ga je geneigd zijn omvanuit die opinie alles te beoordelen. Dat is het afsterven als vanzefsprekend begonnen na het spuiten. Er bestaat ook zoiets als stom toeval en zoiets als mekaar versterkende elementen. En daarnaast is het vaak ook lastig om primaire en secundaure oorken te duiden. Of met andere woorden: is een soort die gevoelig is aan een aantasting als Verticillium of phytophtora eerst verzwakt door andere factoren en dan aangetast door een van deze aantasters? Of is de aantasting door Verticillium of Phytophtora een primair probleem? Bomen die pas geplant zijn, hebben o verschllede redenen tijd nodig om aan te slaan. Tijdens die periode zijn ze gevoeliger voor aantastingen. Dan is het zaak op de stress bij aanplanten zo veel als mogelijk te beperken. In dergelijke omstandigheden is aantastingen per definitie een secundair probleem. Laten we dus in de eerste plaats naar de primaire oorzaken kijken.
Wat die spuitnevel betreft wil ikzeker niet beweren dat dat geen kwaad kan. Maar het zou me niks verbazen als die spuitnevel bij pas aangepaste bomen de druppel is die de emmer doet overlopen, waardoor verzwakte bomen extra gevoelig worden voor de ellende die met de spuitnevel mee komt.

Het ljkt me in deze dus verstandig om eerst de aanplant degelijk te beoordelen en te kijkenwat er daar allemaal al fout is gelopen en pas dante zoeken naar andere factoren. Die problemen die volgen uit het aanplanten zijn doorgaans het makkelijkste en het snelste op te lossen.
zaterdag 5 juni 2021 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon