menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplanten boom

Ga naar meest recente reactie

Claesen

Claesen

hallo,

wij hebben een grote open tuin en zouden binnenkort graag 1 boom planten om de open oppervlakte wat te breken en schaduw te hebben. vermits deze boom de enige zal zijn in onze tuin, zouden we graag een mooie boom zetten die opvalt (bijv door bloesems in het voorjaar en/of mooie verkleuring van de bladeren in het najaar).
deze boom zal van 's morgens tot in de namiddag in de volle zon staan. we hebben vochtige klei/leemgrond(?) en toch wel een beetje wind in de tuin.
de boom mag groot worden (10 à 20 m hoog), maar niet kolossaal.
welke boom is hiervoor geschikt?

groetjes,
Kristel
woensdag 3 oktober 2012 - 11:12
Modestus

Modestus

Ik zou voor de vaantjesboom gaan. Er is op het westelijk en oostelijk halfron geen mooier boom. Als de boom in bloei staat is het wapperen van duizenden zakdoekjes zo bijzonder en uniek. In het najaar verkleurt de boom in verschillende tinten bruin. Hij wordt groter dan 10 meter, maar hal;t de 20 niet.
Nadeel: duurt lang (10 tot 15 jaar) voor de boom gaat bloeien (al zijn er tegenwoordig ook pasklare bloeiende te koop).
woensdag 3 oktober 2012 - 15:01
minouke

Minouke

ik ben momenteel verliefd op de Gleditsia.
Fel groengeel in de lente en dat geeft zo een fris zonnig gevoel, in de zomer groen en in de herfst zoals nu al staat geel.
Licht gebladerd en zo te zien geen 'zware boom'.
Kan tegen wind.

Ik heb dan 3-4 jaar terug een Prunus subhirtella 'Autumnalis Rosea geplant en die valt eerlijk gezegd tegen.

Bloeit in de herfst en nog eens in de vroege lente met heel licht roze bloemen, bij bewolkt weer met witte lucht vallen de bloempjes niet op.
Daarom nam ik de roze variant maar die is meer witroze te noemen.
De kruin vind ik ook niet zo mooi en hopelijk zal dat beteren bij het ouder worden want het doet wat warrig.

groetjes
Chantal
woensdag 3 oktober 2012 - 15:04
iecee

Iecee

ik val op de liriodendron. mooi blad ,lichte boomecht prachtig
die kan wel groot worden op den duur maar het is niet zo'n snelle groeier
maar de vaantjesboom is ook prachtig, als je goeie grond hebt heb je kans dat hij ietske sneller groot is

deze week heeft iemand een boomkiezer op dit forum gezet , dat vond ik een goed idee ,
maar vraag me niet meer waar..
woensdag 3 oktober 2012 - 17:02
minouke
woensdag 3 oktober 2012 - 17:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon