menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboom

Ga naar meest recente reactie

sunjet

Sunjet

ik heb een vijgen boom krijg vruchten maar blijven klein en worden niet rijp
moet ik hem bemesten al ik de plant moet bemesten
welk mestoffen gebruik ik het best

sunjet
zaterdag 25 juni 2011 - 20:56
cetinel

Cetinel

wat voor een soort heb je,der zijn ook vijgen die hier niet groot worden en rijpen....
de mijne staat in pot(brown turkey) en de vruchten beginnen nu beetje groter te worden(nogal laat uitgelopen dit jaar,vandaar)

Struiken & Bomen

zaterdag 25 juni 2011 - 21:25
iecee

Iecee

brown turky is een van de vijgen die geschikt zijn voor ons klimaat
maar een heleboel andere niet , die krijgen vruchten die pas rijp worden in de nazomer als het hiet al veel te koud is
wil je vruchten dan zal je een ander merk moeten kopen, er zijn er verschillende die hier in de zomer rijpe vruchten geven
best gooi je je oude vijg weg en koop een nieuwe
en anders is het een mooie boom maar alleen voor de sier
kijk maar eens op de sites van de fruitbomenverkopers welke geschikt zijn
of neem een stek van iemand die een goeie soort heeft
zaterdag 25 juni 2011 - 21:54
sunjet

Sunjet

ik weet niet welke soort
maar ik weet dat er dikke zwarte wijgen aan komen
sunjet
zaterdag 25 juni 2011 - 22:22
spruce

Spruce

Ik heb 3 Brown Turkey's gehad.

Eén was totaal niet winterhard, 1e winter kapot. De tweede is een beetje winterhard (stam niet kapot, zijtakken voor een groot deel kapot gevroren). De derde is vrij goed winterhard, die heeft nu al twee strenge winters vrij goed doorstaan (2 kleine takjes kapot gevroren).

Er worden enorm veel vijgenbomen en struiken verkocht die helemaal niet winterhard zijn. Nochtans waren het allemaal brown turkey's.

Mijn advies zou zijn om wat meer geld te investeren in extra kleine boompjes, daarna trial and erro zal u goed zien welke echt winterhard zijn. En die hou je dan.
zaterdag 25 juni 2011 - 23:53
cetinel

Cetinel

als ge een pas aangekocht boomke direct de eerste winter buiten laat hebt ge veel kans op kapotvriezen ja,zelfs van een normaal redelijk winterharde plant,standplaats heeft ook veel mee te maken,de vijg
is en blijft een mediterrane plant en houd dus van veel zon,en niet van natte voeten...
de eerste paar jaar vorstvrij overwinteren komt de winterhardheid ten goede(hoe vreemd dat ook klinkt)
we weten vooralsnog ook niet of de vijg van de topicstarter inderdaad een soort is die hier niet rijp word,of mischien gewoon tekorten heeft?
waar staat hij,heeft u een foto zoals die er nu bijstaat,heb je al eens gemest en met wat?
volgens mij houd een vijg ook van kalk...
mijn advies is dus om niet direct deze buiten te smijten en geld te geven aan boomkes die ge als experiment gaat gebruiken....
zondag 26 juni 2011 - 00:03
spruce

Spruce

Beste Cetinel, diegene die volledig kapot was, had een winterke binnen gestaan. De theorie gaat dus niet op.

De andere twee gingen rechtstreeks van het tuincentrum in de grond. Maar aan de etiketten kon je zien dat het twee verschillende kwekers waren.
maandag 27 juni 2011 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon