menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goudiep met wratten

Ga naar meest recente reactie

maxporter

Maxporter

Ik heb in de tuin een mooie goudiep staan. Maar ieder jaar zit er op de bladeren een soort van wratten/bulten. Weet iemand wat dit is en hoe/of ik dit moet bestrijden? De boom staat goed in bloei en verliest niet noemenswaardig veel blad. Ook zit er geen grote hoeveelheden dode takken in (dus geen iepziekt?). Ik zal vanavond een foto plaatsen.
donderdag 12 mei 2011 - 12:09
maxporter

Maxporter

...zou kunnen zijn dat het erger wordt, en er schade optreedt. Foto:

Struiken & Bomen

donderdag 12 mei 2011 - 20:40
lentemode

Lentemode

Ook hier op de iep hetzelfde verschijnsel !

Doet blijkbaar geen kwaad...
Hij groeit gestaag maar uiterst langzaam uit tot een pronkstuk in onze hof.
De tuinpaadjes in de omgeving zijn nu bezaaid met die mooie witte bloesemblaadjes, of zijn het zaadlobben ?

Groetjes,
Mia
donderdag 12 mei 2011 - 23:42
iecee

Iecee

ik denk dat dat zo hoort want op mijn vader's boom zitten dezelfde dingen
de boom heeft er geen last van
vrijdag 13 mei 2011 - 23:17
WiPe

WiPe

Dat zijn bladgallen. Als er nu iets is waar je je geen zorgen moet over maken, dan wel om deze bladgallen. Geen probleem dus...
dinsdag 17 mei 2011 - 09:29
maxporter

Maxporter

Okay, bedankt voor alle antwoorden. En ik maar denken dat tuinieren makkelijk is: ik heb krulziekte in de perzik, meeldauw in een esdoorn, clematis met waarschijnlijk verwelkingsziekte en dopluis in de beukenhaag. En dan laat ik alle mieren, slakken etc. maar even achterwege. Gelukkig krijg je er veel voor terug: dr Ruppel die zo mooi bloeit.
woensdag 18 mei 2011 - 09:11
WiPe

WiPe

Je moet niet op alle slakken zout leggen; niet alle problemen die je tegen komt zijn zo erg als ze er op het eerste zicht uitzien. Tuinieren is een permanente les in relativeren.
woensdag 18 mei 2011 - 10:06
Polplastron

Polplastron

Wauw! WiPe, mag ik jou citeren? Die uitspraak is echt prachtig en geeft mooi aan wat ik ervan denk! Relativeren!
woensdag 18 mei 2011 - 14:49
lentemode

Lentemode

Ja, daar heb ik ook van genoten !

En je leert ook geduldiger worden !
Voorts is tuinieren enorm besparend:
ik amuseer me (meestal) te pletter en heb geen tijd om geld uit te geven (vakantie, winkelen, ...)

Groetjes,
Mia
woensdag 18 mei 2011 - 18:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon