menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte beestjes in bonsai

Ga naar meest recente reactie

phi

Phi

Ik ben een leek in bonsai, daarom dat ik me inlogde op dit forum.
Ik hou ontzettend van planten, ondanks mijn leeftijd (als 20jarige wordt dat soms als 'raar' aanschouwd).

Ik heb 3 bonsai's, alle 3 gekregen voor mijn 20ste verjaardag (van 2 verschillende mensen die het niet van elkaar wisten... Oeps! ). De ene is een naaldboom, een grote, maar naaldverliezend volgens mij. De andere 2 zijn loofbomen, waarvan 1 in een schaaltje zit en 1 in een grotere hoge pot, ongeveer de hoogte van de boom. Die laatste heb ik verpot, wat nodig was. Ik had de indruk dat het 'het afval' van de bonsai's was. Hij verloor na het verpotten al zijn bladeren (hij was ervoor ook al bezig) en nu groeien de meeste goed terug. De nieuwe scheuten heb ik kort geknipt en die komen nu terug als stevige twijgjes.
De eerste 2 zet ik met schaaltje helemaal in het water voor ongeveer een minuut of 5,maar voor die laatste gaat dit natuurlijk niet. Daarnet was ik water aan het opgieten en er verschenen allemaal witte beestjes bovenaan. Het krioelde ervan!! Het waren geen wormpjes, maar kleine witte diertjes met pootjes.

Zou iemand me hiermee kunnen helpen? De bomen hebben 2 maand buiten gestaan en zijn deze week naar binnen gehaald. Zou dit de snelheid van vermenigvuldigen van deze diertjes geholpen hebben? Wat kan ik het beste doen? Insecticide wanneer ik nog eens water geef?

Hebben deze diertjes trouwens een negatief effect op deze bonsai?

Bedankt alvast!
zaterdag 6 september 2008 - 15:04
printemps

Printemps

hallo

insecticide is een oplossing
maar stinkt binneshuis en giftig natuurlijk
maar wat je ook kan doen is de wortels afspoelen zodat al de aarde weg is en ook de luizen
en dan terug oppotten

de luizen zuigen het vocht ui de wortels van de planten

mvg
an
zaterdag 6 september 2008 - 16:21
annis

Annis

De meeste Bonsia bomen kunnen buiten blijven mits het geen vorstgevoelige planten zijn die moeten dan van de winter naar binnen. Wij zelf hebben ook een aantal Bonsai bomen die buiten blijven zowel loof-als naaldbomen. Je hebt vaak kans dat de bomen van buiten die naar binnen gaan dan te droog komen te staan( niet het watergeven maar de luchtvochtigheid) en last krijgen van luizen, wittevlieg en derg. Probeer met een insecticide van Ecostyle deze is milieu vriendelijk en mocht dit niet helpen zou je altijd kunnen informeren bij het tuincentra. Wij hadden zelf een Carmona eerst buiten staan en hebben deze plant naar binnen gehaald waarna hij na een aantal dagen last kreeg van witte vlieg. Dit hebben wij verholpen met het bovengenoemde middel.
zaterdag 6 september 2008 - 16:57
Rikske_

Rikske_

Ik zou het ook niet weten, maar hier is ook een leuk forum specifiek over Bonai's.

http://www.bonsaiforum.nl/

Gewoon registreren en dan kan je alles zien, je zal er massa's aan info en ideeën vinden.
Hopelijk ben je er iets mee.
Groetjes
eric
zaterdag 6 september 2008 - 21:11
Flurkie

Flurkie

Het zouden ook larven kunnen zijn, een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Het is ook niet goed om je bonsai's binnen te nemen..... ze kunnen buiten overwinteren op een beschutte plaats. binnen gaan ze kapot. Wat je wel kan doen is in de winter de wortels beschermen voor vorst.
Groeten, Flurkie
zaterdag 6 september 2008 - 21:55
phi

Phi

Ik zal ze opnieuw buiten plaatsen en binnen een week nog eens controleren.
Bedankt allemaal!
maandag 8 september 2008 - 15:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon