menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte beestjes in bonsai

Ga naar meest recente reactie

phi

Phi

Ik ben een leek in bonsai, daarom dat ik me inlogde op dit forum.
Ik hou ontzettend van planten, ondanks mijn leeftijd (als 20jarige wordt dat soms als 'raar' aanschouwd).

Ik heb 3 bonsai's, alle 3 gekregen voor mijn 20ste verjaardag (van 2 verschillende mensen die het niet van elkaar wisten... Oeps! ). De ene is een naaldboom, een grote, maar naaldverliezend volgens mij. De andere 2 zijn loofbomen, waarvan 1 in een schaaltje zit en 1 in een grotere hoge pot, ongeveer de hoogte van de boom. Die laatste heb ik verpot, wat nodig was. Ik had de indruk dat het 'het afval' van de bonsai's was. Hij verloor na het verpotten al zijn bladeren (hij was ervoor ook al bezig) en nu groeien de meeste goed terug. De nieuwe scheuten heb ik kort geknipt en die komen nu terug als stevige twijgjes.
De eerste 2 zet ik met schaaltje helemaal in het water voor ongeveer een minuut of 5,maar voor die laatste gaat dit natuurlijk niet. Daarnet was ik water aan het opgieten en er verschenen allemaal witte beestjes bovenaan. Het krioelde ervan!! Het waren geen wormpjes, maar kleine witte diertjes met pootjes.

Zou iemand me hiermee kunnen helpen? De bomen hebben 2 maand buiten gestaan en zijn deze week naar binnen gehaald. Zou dit de snelheid van vermenigvuldigen van deze diertjes geholpen hebben? Wat kan ik het beste doen? Insecticide wanneer ik nog eens water geef?

Hebben deze diertjes trouwens een negatief effect op deze bonsai?

Bedankt alvast!
zaterdag 6 september 2008 - 15:04
printemps

Printemps

hallo

insecticide is een oplossing
maar stinkt binneshuis en giftig natuurlijk
maar wat je ook kan doen is de wortels afspoelen zodat al de aarde weg is en ook de luizen
en dan terug oppotten

de luizen zuigen het vocht ui de wortels van de planten

mvg
an
zaterdag 6 september 2008 - 16:21
annis

Annis