menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke berkensoort is dit zie foto

Ga naar meest recente reactie

felix

Tekst aangepast

Felix

Kent iemand deze berkensoort?

Ik heb ze gezien aan de Tate Modern in Londen. Ze staan nogal dicht tegen mekaar, zijn op dit ogenblik ook niet zo ontzettend hoog. Blijven ze ook kleiner (om te vergelijken: kijk naar mensen achter de bomen)? Het is alleszins een soort die mij aanstaat.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 28 juli 2008 - 15:48
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

Berken zijn zelfs met de determinatietabel in de hand en met de plant vlak naast je niet al te makkelijk te determineren. Op deze foto lijkt het me onmogelijk.
Een gefundeerde gok: een vorm van Betula utilis, vaak meerstammig, mooie schors en niet al te groot.
Betula utilis komt voor op de hoogvlakten van het Himalayagebergte en op elke hoogvlakte zien ze er net iets anders uit, vandaar de verschillende natuurlijke variëteiten (met vooral een verschil in kleur van de schors).
Vrij frequent te koop zijn Betula utilis var. utilis en Betula utilis var. jacquemontii, er bestaan ook nog verschillende cultuurvariëteiten.
maandag 28 juli 2008 - 15:57
Rita1960

Rita1960

Hallo Felix,

Google eens op zilverberk.
Dat schiet mij het eerst te binnen als ik de foto's zie.

groetjes,

Rita
maandag 28 juli 2008 - 22:09
felix

Felix

Beste WiPe, als ik google op de berken die jij opgeeft lijk ik toch andere soorten te krijgen? Maar ik kan mis zijn.

@rita : Het heeft veel weg van zilverberk. Maar de vraag die ik me dan stel: in Londen stonden hele rijen van die berken heel dicht bij mekaar. Het leek dus alsof het een kleinere variant was. Anders zouden ze daar nooit zo dicht hebben gestaan, toch?
maandag 28 juli 2008 - 22:14
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Als je ze dichter bij elkaar zet, belemmeren ze zich in hun eigen en andermans groei. Vergelijk het maar met het te dicht opeen zetten van rode bieten of suiker bieten of worteltjes.
Ik heb ook een zestal berken dicht op elkaar geplant. deze worden niet zo snel heel erg groot ( zijn nu na plm 8 jaar nog geen 3 meter hoog)

groetjes,

Rita

NB: waar zit Wipe hier?? Moet dat niet zijn Lobu??
maandag 28 juli 2008 - 22:43
LOBU

LOBU

Ik zou toch maar eens goed nadenken alvorens zilverberken te planten. Ik krijg namelijk in 99% van de gevallen de vraag om die bij een nieuw ontwerp uit de tuin te kieperen (tenzij je een grote tuin hebt).
Ten eerste zijn er heel wat mensen die allergisch zijn aan het stuifmeel.
Ten tweede zorgen die voor behoorlijk wat overlast als ze dicht bij de woning staan (katjes, zaadjes,...)
Ten derde wortelen ze zowel oppervlakkig als halfdiep/hartwortelend waardoor er bijna niets in hun omgeving kan groeien (alle water en voedsel weg), tenzij andere bomen
Ten vierde worden dit grote bomen die op schrale gronden niet erg lang leven (pioniersoort)
niet meteen een ideale tuinplant dus, maar wel schitterend in zijn natuurlijke omgeving!

www.boomkwekerij-debruyn.com verkoopt Betula utilis var. jacquemontii als meerstam in verschillende maten (helaas geen foto)

bij bbc.co.uk onder search Betula utilis var. jacquemontii 'Silver Shadow' ingeven. Hier zie je een oudere meerstam en wordt in de tekst de lof gezongen van deze berkensoort.
maandag 28 juli 2008 - 23:33
felix

Felix

Wat ik eigenlijk wil is een (of twee) bomen in de tuin. De bomen zouden bij voorkeur niet te groot worden. Vooral om hinder te voorkomen bij buren.
Liefst zou ik inlandse bomen planten. En dus niet te groot. Pakweg 8 meter hoog of zo (is altijd moeilijk in te schatten).

Ik ben eigenlijk de mogelijkheden wat aan het aftasten. Van eiken etc is het meestal zo dat ze er lang over doen eer ze hun groeischeut krijgen, zo zijn mijn persoonlijke ervaringen tenminste. Maar om die boom dan na twintig jaar te kappen omdat hij te groot geworden is, dat is ook zonde.

We hebben voor het huis al een grote berk staan (stond er al voor het huis er was). Er is het stof en zo, maar dat is niet meteen een probleem.
dinsdag 29 juli 2008 - 00:02
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

Een 'simpele' Crataegus monogyna, maar dan als boom gesnoeid (één of maar een paar stammetjes) is een lust voor het oog en voor de dieren in de tuin. Hij zal waarschijnlijk niet veel groter dan 8m worden, alleen even opletten voor die venijnige doornen.
Prunus padus, vogelkers, de inheemse en niet die verrekte Amerikaan (Prunus serotina) ook schitterend en een verrijking voor het dierenleven in de tuin.
Malus sylvestris, alhoewel niet iedereen akkoord zal gaan met het inheemse karakter, maar groeit hier toch al zeker zo'n duizend jaar.
Een Cydonia oblonga is ook een mooie kleine boom en van de vruchten kan je de heerlijkste gelei maken! Ook hier is het inheemse karakter voor interpretatie vatbaar, maar ja een boom die bij ons inheems is, is ook niet altijd in het hele land op zijn plek, de ene groeit op zandgrond, de andere op leem of klei, de ene op natte gronden en de andere op droge, hoge of lage Ph, kust of bos(rand), en ga zo maar door, wanneer een boom een meerwaarde betekent voor het dieren-, zwammen- en weet ik wat voor leven nog meer, verdient hij alvast een plekje in onze tuinen!

aangezien het boompjes zijn die kleiner blijven en dus trager groeien best niet met een al te klein exemplaar beginnen!
dinsdag 29 juli 2008 - 00:35
WiPe

WiPe

Beste WiPe , als ik google op de berken die jij opgeeft lijk ik toch andere soorten te krijgen? Maar ik kan mis zijn.

@rita : Het heeft veel weg van zilverberk. Maar de vraag die ik me dan stel: in Londen stonden hele rijen van die berken heel dicht bij mekaar. Het leek dus alsof het een kleinere variant was. Anders zouden ze daar nooit zo dicht hebben gestaan, toch?


Hoewel ik me volledig kan vinden in het antwoord van LOBU, heb ik op deze vraag tot nog toe niet geantwoord. Maar goed, dat soort vergissingen kan de beste overkomen.

Dit zijn nog jonge bomen. Voor zover als ik aan de bomen kan afleiden gaat het hier niet om volwassen bomen in een kleinere variant, maar om jonge bomen die te kort bij mekaar geplant zijn. Je vind honderden voorbeelden van dit soort fouten, ook in Engeland.

Het is verstandiger om te kijken wat de uiteindelijke grootte van een soort is vooralleer je ze aanplant ipv te kijken naar de plantafstanden die door professionelen gebruikt worden.

Een goede locatie om berken te zien die is bv. het arboretum in Kalmthout. De bomen in die collectie zijn al wat ouder zodat je kan zien hoe groot ze effectief worden. Bovendien hebben de bomen daar wel de ruimte gekregen die ze nodig hebben.
dinsdag 29 juli 2008 - 09:53
felix

Felix

Het zouden uiteindelijk wel eens kersenbomen kunnen worden.
vrijdag 1 augustus 2008 - 12:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon