menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help: wollige sneeuwbal hangt slap

cathalijn

Cathalijn

Dag allemaal,

Graag jullie advies voor deze wollige sneeuwbal (viburnum lantana): sinds augustus hangen bladeren slap en gekruld en er lijkt sprake van verdorring. Ook de knoppen komen niet meer uit en de groei is gestopt. (Eerder maakte de plant continu nieuwe bladeren en knoppen aan.) Veelvuldig bewateren heeft geen verschil gemaakt, verplaatsing naar een grotere pot evenmin.

Ons dakterras kreeg heel veel zon in augustus - mogelijk een probleem? September en oktober brachten veel wolken en regen, maar herstel is uitgebleven. Inmiddels zijn de bladeren ook aan het verkleuren, maar mogelijk is dit vanwege de herfst - de sneeuwbal verliest dan zijn blad. Tot slot valt op dat de sneeuwbal totaal geen besjes heeft, mogelijk ook een clue?

Als beginnend tuinier heb ik geen idee wat er nu precies aan schort - enige ideeën? Ik hoor het graag! Zonde om de plant zo weg te zien kwijnen...

Met (niet zo) groene groet,
Cathalijn

Bloemen & Planten

zondag 11 oktober 2020 - 15:39
Tuinprins

Tuinprins

Michael Dirr schrijft in zijn Viburnum boek dat Viburnum lantana geschikt is voor klimaatzones 4 tot 7. Nederland valt tegenwoordig grotendeels in klimaatzone 8. "Does not prosper in the heat of the South" voegt hij er aan toe. Nu wil ik het zomerklimaat in NL niet gelijkstellen met dat van het Zuiden van de VS maar de omstandigheden op een dakterras tijdens een lange hittegolf komen daar wel bij in de buurt. Eigenlijk is Viburnum lantana dus niet geschikt om in een pot op een heet dakterras te zetten (in de volle grond kunnen ze veel hebben).

Wat ik vermoed dat er is gebeurt: pot zat redelijk vol met wortels en kan dus weinig water vasthouden. Tijdens de augustushittegolf heeft de plant schade opgelopen wat te zien is aan de bruin-zwarte plekken op het blad. Het overpotten kwam te laat, het kwaad was al geschied.

Ik hoop dat de nieuwe pot voldoende afwateringsgaten heeft. Als je veel water geeft en dit kan niet (goed) weg dan treedt vaak wortelrot op. Diverse Viburnumsoorten moeten in pot in de herfst en winter niet te nat staan anders krijgen ze last van de wortels.

Geen bessen: heeft de struik het afgelopen voorjaar gebloeid?
Bij sommige besdragende Viburnumsoorten krijg je pas een rijke vruchtdracht als er meerdere GENETISCH VERSCHILLENDE exemplaren bij elkaar staan. Planten die via stek van dezelfde moederplant afstammen zijn genetisch identiek. Dirr schrijft hier bij Viburnum lantana niet over terwijl hij dat bij veel andere Viburnumsoorten duidelijk aangeeft. Zou dus kunnen dat 1 exemplaar van Viburnum lantana goed bessen kan produceren. Als dat zo is dan moet de oorzaak gezocht worden bij de slechte bestuiving door insecten of de droogte. Soms kan leeftijd ook een rol spelen. Mijn Viburnum opulus 'Compactum' staat al 20 jaar in de tuin en pas sinds enkele jaren produceert die veel vruchten (in de omgeving staan geen andere Viburnum opulus planten).

Groene groet, de tuinprins
zondag 11 oktober 2020 - 18:00
cathalijn

Cathalijn

Wow tuinprins, je bent je naam waard!

Dank voor je overwegingen. De nieuwe pot heeft inderdaad goede afwatering - ik hoop dat dat helpt. Vooralsnog weinig verbetering... We gaan het zien.

Wat betreft je opmerking over klimaat: ik woon in centraal Europa, dus zelfs nog wat warmer dan NL! Wat maar eens te meer duidelijk maakt dat de viburnum het waarschijnlijk echt iets te warm heeft gehad. Volgend jaar krijgt 'ie een parasolletje.

Vriendelijke groet!
woensdag 14 oktober 2020 - 00:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon