menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plant problemen

Arico

Arico

Mijn (voorlopige) kamerplant Z. aethiopica staat momenteel in de keuken waar het lichter is, maar nooit direct zonlicht valt (nergens in huis eigenlijk). Hij lijkt al weken niet meer te groeien, en de laatste 5 bladeren die uit kwamen zijn niet uitgerold. Als ik ze open draai, dan zijn de opgerolde randen licht groen tot bijna geel, de oudere bladeren vertonen bruine randen/vlekken (lijkt verbrand).
Komt dit goed wanneer ik hem volgende maand of in mei buiten in volle grond in de volle zon plant?
zaterdag 14 maart 2015 - 23:30
jdcoster

Jdcoster

Op ongeveer één meter van een raam krijgt een plant nog maar 50% van het licht in vergelijking met het vrije veld en dan moet die plant dan nog pal voor het raam staan.
In de winter is de lichtsterkte op gemiddelde dagen dan nog maar eens 1/5 van de lichtsterkte in de zomer en dat gedurende nog maar eens de helft (dagduur) van de tijd.
Zonder voldoende licht mogen planten in de winter geen voeding en geen warmte krijgen en moeten koel en in rust gehouden worden.
Ik kreeg van iemand enkele grote pollen Aaronskelken in november en ik heb ze toen onmiddellijk buiten geplant en afgedekt met wat bladeren. Ze vormen nu al volop bladeren.
Ik zou die planten nu al buiten plaatsen en als er nachtvorst dreigt plaats je er een emmer of een kuipje boven. Plant ze ook niet te ondiep voor als er eens een strenge winter komt waarbij de grond wat dieper bevriest. Het is hoe dan ook aan te raden van elk jaar op die plaats, als bescherming, een hoopje bladeren of compost te stapelen.
Vanaf volgend jaar is uw probleem dan opgelost en volgt uw plant het ritme van de seizoenen.
maandag 16 maart 2015 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon