menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid

Ga naar meest recente reactie

summerspookje

Summerspookje

wat het ook mag zijn ,het is een mooie grond bedekker, alléén vind ik de slakken er niet meer tussen met hun bolle huisjes, en vreten ze mijn bloemen op tot de vogels ze leegpikken ,

Bloemen & Planten

donderdag 12 juni 2014 - 13:20
Bombycilla

Bombycilla

Gehoornde klaverzuring (Oxalis corniculata)
donderdag 12 juni 2014 - 14:17
Marei

Marei

Oxalis corniculata, gehoornde klaverzuring dat is de naam van dit onkruid, zo mag je het wel noemen.

De zaden groeien in een doosvrucht, als die eenmaal rijp zijn worden ze bij de minste beroering (wind, vingers) verschillende kanten opgeschoten.
Je tuin komt er dan 'lekker' vol mee te zitten.

Groetjes, Marei.
donderdag 12 juni 2014 - 14:19
summerspookje

Summerspookje

ik krijg ze alleen maar in de borders op bloot zand , ze zijn heel gemakkelijk te verwijderen , tot nu toe dus geen probleem

gr summer
donderdag 12 juni 2014 - 19:23
NinaB

NinaB

idd summer
hier groeit die ook op het grind tot een dicht tapijt en alweer een stuk minder om onkruid te trekken!
zaterdag 28 juni 2014 - 10:49
summerspookje

Summerspookje

ninaB, inderdaad, een mooi dicht tapijt ,eigenlijk wat TE dicht, kleine plantjes moet ik nu vrij maken, marei heeft gelijk, je tuin komt er lekker vol mee te zitten,dus begin ik toch wel al wat uit te dunnen ,preventie noem ik het , hahaah


groetjes

summer
zondag 29 juni 2014 - 11:39
Marei

Marei

Summer, als ik dan toch gelijk krijg van jou dan zal ik je wat alternatieven aanreiken, geen onkruid en zeker zo mooi!
Vanmiddag ben ik wat foto's gaan maken in de tuin.


Bloemen & Planten

maandag 30 juni 2014 - 16:07
Marei
maandag 30 juni 2014 - 16:08
Marei

Marei

Sorry ik heb wat problemen met het plaatsen van de foto's, ik probeer het nog een keer en anders moet je nog een dagje wachten, Summer

Groetjes, Marei

Bloemen & Planten

maandag 30 juni 2014 - 16:12
Marei

Marei

En nu lukte het toch!!!! Nog een mooie bodembedekker:

Tijm in twee kleuren.

Bloemen & Planten

maandag 30 juni 2014 - 16:13
Marei

Marei

En hier bedekt de tijm de randen naast de lavendel.

Bloemen & Planten

maandag 30 juni 2014 - 16:14
NinaB

NinaB

jaja, vree goe!
en komt ge da nu installeren in mn hof?
maandag 30 juni 2014 - 16:58
summerspookje

Summerspookje

hihi ninaB, dat mag marei voor mij ook komen doen,,prachtig zeg , maar vraagje marei , die thym en lavendel zijn toch niet van de eerste wind zo gekomen. ? hoelang staan die daar als ik mag vragen? na twee jaar is mijn lavendel verhout ,ondanks ik hem op advies goed gesnoeid heb, mijn thym, is heerlijk van reuk, maar dat blijven 2 bossen die ik nu wilde verwijderen , ze zijn wel mooi als ze bloeien, maar de houtstengels maakt ze dan weer niet zo prachtig als die van u,
enfin ik laat tranen van verdriet dat uw tuin niet de mijne is

groetjes

summer
maandag 30 juni 2014 - 17:32
Marei

Marei

Nou Summer, die Tijm hebben we jaren geleden met kleine plukjes langs het pad gezet, afgestoken in onze kruidentuin. Maar bedenk wel, het is kruiptijm, Thymus praecox, die verhout helemaal niet en breidt zich gestaag uit. Elk voorjaar moet ik deze met de kantensnijder van het pad afhalen; het is er in verschillende kleuren en ook nog licht beloopbaar, is onze ervaring.

Met de Lavendel heb je waarschijnlijk toch iets niet goed gedaan.
Lavendel knip ik na de bloei terug, op advies van Dina Deferme. In het voorjaar doe ik niets. Dan blijft die prachtig. Het haagje op deze foto is nog heel jong, maar de methode van Dina Deferme heb ik bij oudere haagjes al een aantal jaren toegepast en dat bevalt prima.

Leptinella is ook heel makkelijk en bedekt snel de bodem; is ook makkelijk af te steken en weg te halen als het teveel is; zaait zich niet uit, zoals die Oxalis waar jullie zo blij mee zijn/waren

Helaas voor jou en Nina heb ik erg veel te doen in m'n eigen tuin, dus kunnen jullie niet op mijn hulp rekenen, jammer hè

Groetjes, Marei
maandag 30 juni 2014 - 18:05
summerspookje

Summerspookje

marei! die thym is dus niet eetbaar?die van mij wel en ook voor hoest sipoopjes vandaar misschien
ik sla deze fijne uitleg op ,ZEEEEEEEEEEER interressant

dank je

summer
maandag 30 juni 2014 - 18:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon