menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel stoechas

krissy

Krissy

Dit weekend vernomen dat de lavendel stoechas eigenlijk niet winterhard is... Zeer vervelend want ik heb hem een goeie 2 maanden geleden in de volle grond gezet in onze tuin! Is het dan hopeloos verloren of is er kans dat ie de winter overleeft.
Wij leven in het centrum van gent en hebben een stadstuintje, volledig om-muurd. Dit kan toch al enigszins enige bescherming bieden, nee? Natuurlijk, als het 2 weken gaat vriezen (zoals afgelopen voorjaar eind januar-begin februari) zal het niet goed komen vrees ik. Kan ik hem nog verpotten nu? of best wachten tot in september? of gewoon laten staan en zien wat volgend jaar zal geven? Mss kan ik dan overstappen naar de gewone lavendel die wel winterhard is!

Bovendien, mag ik de uitgebloeide bloemen al weg knippen? Er zitten heeeeeeel veel verdorde bloemen of grijze bloemen in. Moet ik dan steeds een beetje van de stengel mee knippen? Ik vrees wel dat als ik alle bloemen wegknip er niet veel meer zullen over blijven, enkel nog bovenaan de struik (die staan wel mooi in bloei en hebben een mooie kleur)...of komen er nog nieuwe bloemen bij tijdens de zomer?

en dan nog een laatste vraag over de lavendel stoechas, moet die eigenlijk veel water krijgen of ook slechts 1 à 2 keer per week?

groetjes
donderdag 31 mei 2012 - 00:05
minouke

Minouke

Dat klopt, stoechas is niet winterhard.
Uitgebloeide bloemen mag je uitknippen en zelfs het steeltje en dit kan nog een herbloei stimuleren.
Lavendel mag niet teveel water krijgen.
In pot is 1maal per week voldoende.

interessant artikel: http://www.tuinadvies.be/lavandula_stoechas_stekken_lavendel.htm
donderdag 31 mei 2012 - 07:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon