menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasmaaisel in de tuin verwerken

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Ik overweeg om in de groenten tuin een deel half verteerd gras maaisel te doen, en dat dan nadien min of meer in te frezen zodat dit na de winter volledig verteerd zou zijn. Nu weet ik niet of dit een goed idee is en of dit een bepaalde vorm van bemesting voor volgend seizoen zou kunnen betekenen. Nu als dat niet echt het geval is zou ik het vooral willen doen om van een deel van de hoop maaisel die ik heb van af te zijn. Graag jullie advies hierover.

Mvg, Vic
woensdag 16 oktober 2013 - 12:08
tom1976

Tom1976

beste,
ik zit op zanderige grond en ik heb toch men maaisel opengstrooi als een soor mulchlaag om te overwinteren naar het schijnt zou dit goed zijn maar wel het jaar daarop meer onkruid wieden.
woensdag 16 oktober 2013 - 14:21
Bombycilla

Bombycilla

grasmaaisel bevat toch geen onkruid-zaden?
woensdag 16 oktober 2013 - 15:45
wilgo

Wilgo

Dag Vic,

dit heeft mijn buurman vorig jaar ook gedaan gras dat niet volledig verteerd was onder gefreesd en dit jaar heeft hij veel last gehad van woelmuizen die gaan dar in nest maken.
dus best heel verteerd gras gebruiken

groeten willy
woensdag 16 oktober 2013 - 16:12
piet1

Piet1

hallo
Ik doe het gras vanaf eind september in de groententuin, eerst onkruid vrij maken en dan een goede laag gras erover zodat er een dichte laag is. Na de winter vind je veel minder terug. Voordeel is dat in maart/april wanneer je de groententuin klaar maakt en omspit er bijna geen onkruid is. Ligt er nog ergens 'teveel' gras dan gooi ik dat op de composthoop. En een dunnen laag die er nog ligt werk ik gewoon onder maar dan wel en schup diep. Meer onkruid nadien, hier niet. En na de winer is het veel makkelijker spitten.
Ook doe ik gras tussen de winterporei.
Groetjes
piet
woensdag 16 oktober 2013 - 20:47
bd

Bd

ons afgemaaid gras strooi ik tussen m'n planten,
als een soort bodembedekker om het onkruid tegen te gaan
donderdag 17 oktober 2013 - 18:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon