menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp bij keuze appelras

Ga naar meest recente reactie

LifeInGreen

LifeInGreen

Dag allemaal

Begin dit jaar (begin april) hebben we voor het eerst een fruitboom in de tuin geplant (hoogstam Elstar). Nu wil ik er dit najaar graag een tweede bij planten maar ik weet nog niet goed welk ras.

Ik heb wel enkele eisen:

- Goed bestuivend met Elstar
- Niet of heel weinig ziektegevoelig (wil biologisch te werk gaan)
- Rode eetappel voor uit de hand

Ik dacht zelf al aan Delcorf, Fuji Kiku 8 of Red Elstar. Zijn dit goede rassen rekening houdend met bovenstaande? Welk ras raden jullie mij aan?


Btw, de Elstar die we geplant hebben staat vol in blad, maar heeft niet gebloeid in de lente. Komt dit omdat hij aan de late kant geplant is? En wanneer mogen we daar voor het eerst appelen aan verwachten?

Dank bij voorbaat!
zaterdag 18 augustus 2012 - 09:49
powerlite

Powerlite

Hoogstam draagt vruchten als hij 8 tot 10 jaar oud is.
Meeste hoogstam bomen zijn pakweg 4 jaar als je ze koopt.
Reken dus nog een 4 tal jaar eer je vruchten zal hebben.

Rode elstar , zou ik niet doen , dan heb je 2x dezelfde appel , alleen de ene ietsje roder dan de ander.

Delcorf , neen , niet in hoogstam. Het is 1 van de beste zomerappels , das waar , maar wat ben je met 50 tot 100 kg appelen die je niet kunt bewaren. Ze zijn NU rijp , de mijne zijn een paar dagen geleden geplukt , en je kan die een maandje bewaren. Kies deze boom in laagstam of halfstam als je er nog een plaatsje voor kunt vinden.
Fuji , mja , maar of je die kunt vinden in hoogstam ??

Ikzelf zou santana aanbevelen. Heel gezonde boom , goeie groeier , lekkere rode appel zoals je vraagt. EN goede bestuiver voor estar.
zaterdag 18 augustus 2012 - 11:03
LifeInGreen

LifeInGreen

Ok, dan denk ik dat ik voor Santana kies of Fuji als ik daar een hoogstam van vind. Tenzij iemand anders een nog beter ras kent natuurlijk

En dat ie nog niet in bloei stond is dus ook normaal?
zaterdag 18 augustus 2012 - 11:50
Chef

Chef

Santana is een goede keuze, dit geldt ook voor de Ecolette, echter deze vruchten lijken nogal sterk op Elstar en rijpen ongeveer op hetzelfde moment als Elstar. Dat kan een nadeel zijn. Ecolette en Santana zijn goede alternatieven voor de Elstar voor wie biologisch wil tuinieren. Delcorf is een lekkere appel maar niet erg ziekteresistent.

Enkele resistente zelfbestuivende rassen met rode vrucht en een andere rijptijd dan Elstar: Stark's Earliest (Scarlet pimpernel), een zomeras dus slechts kort houdbaar helaas. Brabantse bellefleur: een laat ras, goed houdbare appels, wel beurtjaargevoelig. Er zijn nog veel meer mogelijkheden als u genoegen neemt met een rode blos in plaats van geheel rode vruchten.
zaterdag 18 augustus 2012 - 15:00
LifeInGreen

LifeInGreen

Bedankt voor het advies. Santana lijkt me dus wel een goede keuze.

Nog 2 vraagjes die hier bij aansluiten:

1) In hoeverre zijn steunpalen echt nodig bij het aanplanten van een jonge hoogstam? Bij de Elstar hebben we dit zonder gedaan en hij groeit mooi recht. Er zijn natuurlijk wel veel bomen en hagen in de buurt waardoor hij wat beschut staat. Niet op een grote open plek.

2) Wat is de minimumafstand tussen 2 hoogstambomen? Onze tuin is erg diep, maar in de breedte niet echt groot.
zaterdag 18 augustus 2012 - 15:21
powerlite

Powerlite

1 Paal aan de westkant van de boom is voldoende.
De boom kan zichzelf wel rechthouden , maar als het stormt is de boom toch blij dat hij zich kan vasthouden aan de paal

afstand. Ik persoonlijk verkies een 8 meter tussen 2 hoogstam appelbomen.
zaterdag 18 augustus 2012 - 19:35
LifeInGreen

LifeInGreen

ok, misschien moet ik toch ook eens halfstam of laagstam overwegen want dan kan ik meer fruitbomen zetten. Voor hoogstam is 2 echt het maximum en denk dat ik dan net niet aan 8 meter zal geraken.

Overigens lijkt het Topaz ras mij ook interessant. Iemand ervaring mee?
zaterdag 18 augustus 2012 - 21:48
sugar

Sugar

Halfstam heeft zelfde kroonhoogte als hoogstam, dus zelfde plantafstand.
Zelf heb ik een hele reeks laagstamappelaars aangeplant in haag (15 stuks)
zaterdag 18 augustus 2012 - 22:35
powerlite

Powerlite

Op zaailing onderstam wel ja ,

maar als je een halfstam op MM106 ofzo kiest , dan komt je toe met 5 tal meter.

Maar idd , gezien de plaats blijkbaar niet meer dan 16m is in totale lengte , kan je beter gaan voor een laagstam haag. bij mij staat de haag op B9 en M9 onderstam , op 90cm in de rij. dus in uw tuin zet je makkelijk 16 soorten , haag hou je op 2,5 a max 3meter hoog , dus zo te plukken , maximum klein trapladdertje nodig.

je zult meer rassen hebben , meer variatie dus , kan je perfect de oogst spreiden over meerdere maanden , makkelijker om je bomen te controleren , behandelen indien nodig ... risico spreiding.

1 nadeel , bomen worden bijlange zo oud niet , neem pakweg 20 jaar.
je hebt wel bijna onmiddelijk fruit. verschillende 1 jarigen van mij hebben deze zomer al vruchten.
zondag 19 augustus 2012 - 00:07
LifeInGreen

LifeInGreen

Hier ben ik weer. De herfstvakantie lijkt mij het ideale moment om te gaan planten, maar ik heb nog een vraagje. Ik zou graag nog een laagstam Granny Smith erbij zetten. Maar kan die wel bevrucht worden door een Elstar en/of Santana?
donderdag 25 oktober 2012 - 17:41
powerlite

Powerlite

goede raad.
Niet doen , is bijna niet rijp te krijgen in het belgische klimaat.
Het kan , maar je zal hoogstwaarschijnelijk ontgoocheld zijn.
donderdag 25 oktober 2012 - 18:04
LifeInGreen

LifeInGreen

Hmm dat wist ik niet. Wel jammer want er zijn hier thuis wel wat Granny Smith-liefhebbers. Is dat dan een boom die een warm klimaat nodig heeft ofzo?
donderdag 25 oktober 2012 - 18:21
sugar

Sugar

Granny smith heeft inderdaad warmer maar vooral droger weer nodig. En daarnaast, net zoals de meeste commerciële appelrassen tonnen bestrijdingsmiddelen tegen schurft, meeldauw,...
Je koopt dat soort appels beter in de winkel.
Ik vind zelf Cwastresse Double ook een zure appel die lekker smaakt.
donderdag 25 oktober 2012 - 20:26
powerlite

Powerlite

Spijtig dt greenstar momenteel nog een clubras is , want dat was anders een mooi alternatief.
donderdag 25 oktober 2012 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon