menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelras

Ga naar meest recente reactie

Biekevg

Biekevg

Hallo,
kan er iemand me met enige zekerheid zeggen welk ras appels wij in onze tuin hebben?
Ze zijn rijp zo omtrent half september en bewaren goed, smaken iets zurig maar wel sappig en zijn erg lekker.

Fruit

woensdag 1 augustus 2012 - 20:00
minouke

Minouke

ik denk Cox Orange
woensdag 1 augustus 2012 - 20:06
Biekevg

Biekevg

Amai, jullie zijn hier supersnel op dit forum!
Heel erg bedankt voor dit antwoord, zijn er anderen die dit bevestigen (niet dat ik aan uw kennis twijfel, hoor)
woensdag 1 augustus 2012 - 20:32
Biekevg

Biekevg

Dit is wel een foto, nu pas getrokken.
De appels kunnen wel een diameter van 10-12 cm hebben half september, kan dat dan Cox Orange zijn???
woensdag 1 augustus 2012 - 20:35
minouke

Minouke

moet eens vergelijken met deze foto hier, http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Malus-Cox-Orange-Renette.jpg

die voor de winkels laten ze niet zo dik worden omdat ze op tijd geplukt worden.
woensdag 1 augustus 2012 - 20:48
guy_fruit

Guy_fruit

Voor mij is het Schone van Boskoop, Rode Boskoop of een ander Boskooptype.
Dit zijn appels die meestal redelijk zuur zijn en veel worden gebruikt in de keuken.
Heel geschikt om bij rode kool te gebruiken.

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/malus_plukken_appel.htm
woensdag 1 augustus 2012 - 23:26
Biekevg

Biekevg

Bedankt voor uw antwoorden.
De appels worden niet zo oranje-achtig als de Cox Orange Renette, hoewel de foto die u linkt er wel heel erg op gelijkt.
'k Ben dan wat afbeeldingen van Schone van Boskoop gaan opzoeken en die op bijgaande link
URL GEBLOKKEERD 88/88367.jpg
zou een foto van onze boom kunnen zijn
Ik lees ook dat Cox Orange Renette eerder zoet is van smaak, en onze appels zijn toch zurig, zijn ook enorm lekker als (ongezoete) appelmoes...

Ik neem dus aan dat we een mooie Schone van Boskoop hier staan hebben, ben ik blij om, en heel plezierig om nu te weten welke het is. Nogmaals bedankt voor de hulp!
donderdag 2 augustus 2012 - 11:35
Biekevg

Biekevg

Oh sorry, de URL van de link wordt geblokkeerd, ik vond de zo gelijkende foto op de site van Plantentuin Esveld Malus domestica 'Schone van Boskoop
donderdag 2 augustus 2012 - 11:37
powerlite

Powerlite

post anders nog eens een foto als de appels rijp zijn.
Op dit ogenblik lijken ze voor mij het meest op een reinette .
Maar je hebt heel veel soorten reinette's hoor.

10 tot 12 cm , zeker geen cox's. kleur van cox's is ook zo grauw niet , ook niet als ze niet rijp zijn. alhoewel een foto kan bedriegen natuurlijk.
zaterdag 11 augustus 2012 - 17:51
Biekevg

Biekevg

Bedankt Powerlite,

ik zal zeker nog eens een paar foto's posten als ze rijp zijn, het zal het voor jullie wel simpeler maken om te beslissen, denk ik.
Tot dan en in elk geval al bedankt voor het zoeken
zaterdag 11 augustus 2012 - 18:00
Biekevg

Biekevg

Hallo iedereen,
hierbij een foto van een 'typische' appel van onze boom, zoals ze nu zijn.
Gezien we niet gedund hebben , blijven ze wel kleiner dan andere jaren dat we wel dunden.
Ik hoop dat deze foto het jullie mogelijk maakt om met enige zekerheid te bepalen welk appelras wij hier nu hebben.
Bij voorbaat bedankt in elk geval.

Fruit

woensdag 12 september 2012 - 15:58
Chef
vrijdag 14 september 2012 - 15:16
Biekevg

Biekevg

Hallo Chef,

bedankt voor uw advies. De appels lijken inderdaad enorm op de foto waarnaar u verwijst, en de beschrijving klopt voor het grootste deel ook. Alleen : de appels hangen niet apart (ik weet niet of dit echt belangrijk is voor de rasbepaling), maar het is wel een enorm sterk groeiende boom, zeker niet geschikt voor kleine tuinen zoals het artikel zegt.

Op dit ogenblik zou ik dus uw suggestie aanhouden : hier in onze tuin groeit een mooie, grote Rode Boskoop
vrijdag 14 september 2012 - 17:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon